Cum scapi de problemele cu șoferii…

… cel puțin de cele mai importante. Despre practici care pot așeza compania într-o zonă corectă în relația cu șoferii, am discutat, cu ocazia Conferinței „Am marfă, caut transport”, organizată de revista Ziua Cargo, la Poiana Brașov.

Ilie Răduță

O companie în care fluctuația șoferilor este semnificativ mai mică decât în altele este Transconstruct Co Snagov (TCS). Ilie Răduță, administratorul TCS, este unul dintre puținii patroni din transporturi respectați de șoferi. De ce? Răspunsul l-am primit chiar de la el.

„Am încercat întotdeauna să înțeleg șoferii, să le dau dreptate, atunci când au, și să îi ajut, atunci când au nevoie. Am reușit să găsesc o modalitate de înțelegere cu ei, bazându-mă, în mare măsură, pe experiența proprie. Înainte de ‘90, am fost șofer în Spania, unde am înțeles cât de mult poate influența respectul pe care șoferul îl primește, de la patron, sau de la firma de transport. M-am obișnuit să transfer, la rândul meu, respect șoferilor”, a explicat Ilie Răduță. El a ținut să sublinieze că șoferii au aceleași drepturi ca și patronii.

„Noi muncim ca să trăim, nu trăim ca să muncim. Este un principiu foarte greu de aplicat în România. Șoferii noștri sunt, de multe ori, umiliți, atât în trafic, în cadrul activității de control, cât și de patroni sau de clienți, atunci când trebuie să aștepte la destinație să descarce marfa câte o zi, 2 sau 3, în condiții improprii.”

Administratorul TCS afirmă că s-a confruntat cu multe situații în care a refuzat să mai lucreze cu clienții dezorganizați, care nu respectă munca șoferilor.

„Am preferat, de multe ori, să țin mașinile pe dreapta, decât să mai ofer un serviciu numai pentru a-l face și să îmi stresez oamenii. Cred că ar trebui să adoptăm cu toții această atitudine. Să ne respectăm pe noi și pe angajații noștri. Trebuie să lucrăm la tarife corecte, pentru a ne acoperi costurile! ”

Fiecare, la locul potrivit 

TCS furnizează servicii de transport pe mai multe segmente – pentru mărfuri pulverulente, agregate de construcții, pentru bunuri de larg consum, precum și pentru mărfuri de valoare. Este contextul în care fiecare șofer poate fi așezat în locul care i se potrivește.

„Pot spune că șoferii sunt, într-adevăr, diferiți, în funcție de tipul de activitate pe care îl desfășoară. Sunt șoferi care sunt dispuși să plece o săptămână de acasă și să doarmă în camion, sau două luni afară, dar și șoferi care nu sunt dispuși să plece nici măcar o noapte de acasă. Astfel de conducători auto lucrează, de exemplu, în cadrul firmei, în zona de transport local. Întotdeauna am încercat să țin cont de aceste particularități, astfel încât fiecare să poată lucra acolo unde își dorește. Cred cu tărie că, dacă încerc să-i impun unui șofer ceva ce trece de limita bunului simț, nu vom putea face treabă bună împreună.”

Ilie Răduță afirmă că a fost întotdeauna susținătorul ideii de a ajuta șoferii să formeze un sindicat, care să le apere drepturile.

„Pe termen lung, un sindicat al șoferilor poate reprezenta mâna dreaptă a patronatelor, pentru că toate negocierile de la masa de dialog social trebuie să includă și opinia șoferilor. Dacă nu ne vom schimba mentalitatea, nu vom avea nici șoferi, și nici transport.”

Campaniile pe net pot ajuta… când vorbim despre bune practici 

„Susțin 100% ideile enunțate de domnul Ilie Răduță”, a declarat, la rândul său, Decebal Popescu, CEO Cartrans România. Compania pune accent pe bunele practici, care le sunt transmise în mod constant șoferilor, atât celor angajați, cât și celorlalți, cu care se intră în dialog, prin intermediul internetului.

Decebal Popescu

„În urmă cu mai mulți ani, am pornit, pe net, o campanie privind promovarea brandului companiei, având la bază bunele practici. Am intrat în dialog cu șoferii, inclusiv pe forumurile dedicate acestora. Avem un departament care are această sarcină. Oamenii pun întrebări, încearcă, uneori, să se certe cu noi, dar le răspundem împăciuitori. Facem, chiar, și câte o mică glumă.”

Decebal Popescu a apreciat că, după doi ani, a devenit vizibil rezultatul acestor acțiuni. „Cu mulți șoferi foarte prezenți pe Facebook, care critică managementul din transporturi, purtăm, ca și companie, un dialog foarte civilizat. Ni se cer, chiar, opinii. Repet, am promovat în continuu bunele practici și, dacă va intra cineva pe paginile de internet sau Facebook ale Cartrans România, va observa că foarte multe postări sunt legate de magneți, telecomenzi și de controale. Sunt convins că vor adera la aceste bune practici și clienții noștri, pe care eu nu îi numesc stăpânii noștri.”

În opinia managerului Cartrans, schimbările petrecute, în ultima perioadă, la nivel internațional, generează, în rândul operatorilor, o stare de anxietate, ca urmare a sentimentului de insecuritate privind ceea ce se va întâmpla în viitor. „Cumva, acest sentiment de anxietate îl transmitem și către șofer. Noi am încercat să le asigurăm acea primă nevoie, privind predictibilitatea, despre care am învățat de la președintele IFPTR, Sandor Gabor. Șoferul trebuie să știe că banii îi vor intra la o dată exactă și că va fi acasă la o dată exactă. Predictibilitatea este nevoia numărul unu pentru conducătorul auto. Noi trebui să îi asigurăm lui tot confortul. Ne aflăm la birou ca să îi oferim suport celui din teren. Este clar că șoferii au, ca și noi, nevoi și trăiri, la care trebuie să fim foarte atenți. Am promovat foarte mult, pe internet, bunele practici, am vorbit foarte mult despre obligativitatea de a respecta legea și de a elimina ideea „a trebuit să încalc programul, pentru că nu făceam kilometri și nu făceam bani”.

Legea este lege pentru toată lumea și nu este discutabilă.” În opinia lui Decebal Popescu, rezolvarea problemelor actuale ar trebui să vină din partea autorităților, care ar fi bine să fie mult mai prezente în stradă, în control. În plus, accesul la profesia de transportator nu mai trebuie să fie atât de facil în România.

Generează tu schimbările! Va fi mai simplu. 

„Schimbările sunt, în mod normal, motorul progresului. Problema noastră este că, în această perioadă, vin prea repede și ne forțează să ne adaptăm. Trebuie să vă asumați rolul de a genera schimbările. Este o atitudine mult mai comodă decât a te adapta la schimbări.”, a subliniat Gabor Sandor, președintele IFPTR.

Gabor Sandor, președintele IFPTR

El a apreciat că, în 2017, a înregistrat, în cadrul sesiunilor de audit și pregătire dedicate conducătorilor auto profesioniști, două schimbări majore, din punctul de vedere al relaționării cu firma. În primul rând, din punct de vedere atitudinal, sunt din ce în ce mai puțini șoferi dedicați.

„Voi încerca să vă dezvăț de niște cutume, de câteva idei preconcepute cu care v-au înarmat părinții și societatea”, le-a transmis Gabor Sandor participanților la conferință. „Singura șansă de supraviețuire este să uitați că trebuie să învățați din greșeli. Mai degrabă, dați paginile înapoi și învățați din experiențele dumneavoastră pozitive. Încercați, așa cum sugera Decebal Popescu, să întăriți acele practici care v-au adus mai mulți bani sau mai multă eficiență. Dacă rămâneți închistați în a vă corecta propriile greșeli, pierdeți timp.”

Președintele IFPTR a precizat că, în acest context, foarte important este să te concentrezi pe identificarea câștigului, a experiențelor pozitive, care trebuie întărite.

„A doua schimbare majoră pe care am observat-o în privința șoferilor este mai delicată și se referă la faptul că și ei, la rândul lor, înregistrează presiuni și sociale, și profesionale, debordante, care generează stres. Mintea șoferului trebuie lucrată în mod continuu, sistematic, fiindcă atunci intră lucrurile în normal. Comunicând, veți identifica șoferii care au probleme personale, care îi pot face să-și piardă concentrarea. Securitatea începe să depindă și de dumneavoastră. Șofatul nu mai este o problemă, ținând cont de dotările autovehiculelor, dar, la primul semn al unei anomalii în comportamentul șoferului, trageți-l pe dreapta și dați-i concediu. Este în interesul tuturor.”

În final, o idee de meditație… schimbați macazul și înlocuiți celebrul citat care a marcat multe generații înaintea noastră, „Mens sana in corpore sano”, cu un concept nou: dacă mintea este sănătoasă, corpul va trebui să o urmeze.

Gabor Sandor, președinte IFPTR:

„Șoferii învață, acceptă sfatul, dacă au de la cine, dacă există din partea noastră puțină empatie, puțină imaginație, puțină autenticitate și sinceritate. Învățați să vă purtați cu oamenii dumneavoastră ca și cum ar fi ceea ce v-ați dori să fie, și atunci și ei se vor simți bine și, în consecință, vor dovedi de ce sunt în stare.”

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.