Legislatia europeana privind tahograful digital se afla in acest moment intr-un proces important de schimbare. Dupa ce am prezentat, pe scurt, in numarul din august al revistei Ziua Cargo, modificarile avute in vedere, revenim pentru a afla direct de la Adriana Ticau, Vicepresedinte al Comisiei de Transport si Turism din Parlamentul European, desemnata recent raportor al Parlamentului European pentru modificarea regulamentului privind tahografele digitale, la ce ne putem astepta in urmatorii ani. Dar, mai ales, ce putem face in acest moment pentru a influenta deciziile la nivel european.
Ziua Cargo: Care sunt obiectivele pe care le urmareste modificarea reglementarilor privind tahograful digital?
Adriana Ticau: Conform datelor Comisiei Europene, in prezent, tahografele (digitale sau analogice) sunt utilizate de aproximativ 900.000 de intreprinderi de transport si de 6 milioane de conducatori auto. De asemenea, conform datelor Comisiei, un sfert dintre vehiculele controlate de politia nationala sau de agentii insarcinati cu controlul aplicarii legii incalca normele privind tahograful.
De aceea, Comisia a adoptat in luna iulie o propunere de regulament (COM 451(2011)) prin care intentioneaza sa imbunatateasca functiile tahografului (inregistrare automata si manuala), sa asigure comunicatii fara fir pentru controalele in trafic, sa reduca sarcinile administrative, sa imbunatateasca credibilitatea atelierelor, sa sporeasca protectia cardului conducatorului auto impotriva manipularii frauduloase, sa amelioreze formarea agentilor de control, precum si sa simplifice si sa modernizeze normele de utilizare ale tahografului. Astfel, Comisia estimeaza ca potentialul de reducere a sarcinilor administrative este de aproximativ 515 milioane de euro.
Obiectivul noii propuneri legislative este sa asigure respectarea mai stricta a normelor privind timpul de conducere si perioadele de repaus (regulile sociale), ceea ce va duce la cresterea gradului de protectie a conducatorilor auto si a sigurantei rutiere.
Care sunt elementele de noutate pe care le-ar putea aduce noile reglementari? Sunt avute in vedere atat noutati tehnice, cat si din punct de vedere al sanctiunilor emise carausilor?
In primul rand, este vorba despre comunicarea la distanta prin intermediul tahografului in scopuri de control. Astfel, autoritatile de control vor beneficia de indicatii de baza referitoare la conformitate inainte de oprirea autovehicului, iar intreprinderile care respecta legislatia nu vor suporta controale in trafic care nu sunt necesare si ar putea beneficia astfel de o reducere suplimentara a sarcinii administrative. Pentru a facilita efectuarea de controale selective in trafic de catre autoritatile competente de control, aparatura de inregistrare instalata in vehiculele noi este capabila sa comunice cu respectivele autoritati in timp ce vehiculul se afla in miscare. Datele pot fi stocate de catre autoritatile de control doar pe durata controlului in trafic, fiind sterse la cel mult doua ore de la incheierea acestuia. Tot elemente de noutate sunt fuzionarea functionalitatilor cardurilor conducatorilor auto cu permisul de conducere, inregistrarea automata a localizarii exacte prin GNSS, asigurarea integrarii sistemului de tahograf digital in cadrul sistemelor de transport inteligente, imbunatatirea credibilitatii atelierelor, un nivel minim de armonizare a sanctiunilor si formarea agentilor de control.
Cum ar putea sa se implice transportatorii romani in aceste modificari legislative? Unde ar putea sa isi trimita propunerile si pana cand?
Regulamentul va fi adoptat prin procedura legislativa ordinara, in care atat Parlamentul European cat si Consiliul UE au putere decizionala. De aceea, toti cei interesati de acest regulament, din toate statele membre, pot trimite observatii la propunerea Comisiei utilizand adresa silviaadriana.ticau@ europarl.europa.eu. Transportatorii romani pot trimite observatiile pe care le au atat catre Parlamentul European, utilizand adresa de e-mail mentionata mai sus, cat si catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, pentru pozitia Consiliului UE pe acest dosar. De asemenea, in calitate de raportor, am solicitat comisiei TRAN sa organizeze o dezbatere publica, in Parlamentul European, la care vor fi invitati reprezentanti ai asociatiilor si sindicatelor din transportul rutier, ai autoritatilor de aplicare a legii si autoritatilor de omologare de tip, precum si ai autoritatilor insarcinate cu emiterea cardurilor si ai producatorilor de vehicule si de tahografe.
Care sunt pasii care vor fi urmati in perioada pana la intrarea in vigoare a noilor reglementari?
Propunerea de regulament privind tahografele digitale va intra in dezbatere in Parlamentul European si in Consiliul UE. Comisia de Transport si Turism (TRAN) va organiza o dezbatere publica in Parlamentul European, probabil in luna decembrie, la care vor fi invitati reprezentanti ai asociatiilor de transport rutier, sindicate din transportul rutier, autoritati de aplicare a legii si autoritatii de omologare de tip, autoritati insarcinate cu emiterea cardurilor, producatori de vehicule si de tahografe. Scopul acestei consultari publice organizata de comisia TRAN este acela de a obtine cat mai multe puncte de vedere din partea celor ce vor aplica prevederile acestui regulament. Comisia TRAN va intocmi un raport, care va fi discutat in comisie la sfarsitul lunii februarie si pentru care se vor putea depune amendamente pana la inceputul lunii martie 2012, urmand ca votul in comisie sa aiba loc la sfarsitul lunii aprilie, iar in plenul Parlamentului European in luna mai 2012. Dupa adoptarea pozitiei Parlamentului European, in prima lectura, aceasta va fi transmisa Consiliului UE pentru a-si exprima pozitia.
Ca raportor al Parlamentului European pentru adoptarea acestui regulament, voi analiza, impreuna cu colegii mei din comisia TRAN, fezabilitatea din punct de vedere tehnic, calendarul, dar si nivelul costurilor asociate acestei propuneri legislative. De asemenea, pentru certitudine juridica, vom incerca si ca modificarile ulterioare importante aduse acestui regulament sa fie adoptate prin procedura legislativa ordinara si nu prin acte delegate.
Daca pozitia Parlamentului va fi agreata de Consiliul UE, atunci documentul va fi adoptat dupa prima lectura. Daca nu, Parlamentul va incepe, in a doua lectura, sa analizeze pozitia Consiliului UE si, in acest caz, procesul de adoptare va fi prelungit cu perioada celei de-a doua lecturi a Parlamentului si, probabil, a Consiliului. Deci, noul regulament ar putea fi adoptat cel mai devreme catre sfarsitul anului 2012, in cazul unui acord in prima lectura, sau catre sfarsitul anului 2013, in cazul unui acord in a doua lectura.
Cand ar trebui sa devina modificarile aplicabile?
Dupa adoptarea unei pozitii comune a Parlamentului European si a Consiliului UE (in prima, in a doua lectura sau dupa conciliere), textul va fi revizuit de juristi-lingvisti si apoi tradus si publicat in cele 23 de limbi oficiale ale UE, proces care dureaza cateva luni. Regulamentul intra in vigoare in ziua urmatoare datei publicarii in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si se va aplica la un an (propunerea Comisiei) de la data intrarii in vigoare. Unele prevederi ale regulamentului precum echiparea vehiculelor puse in circulatie pentru prima data cu aparatura de inregistrare conectata la un sistem global de navigatie prin satelit (GNSS), cu aparatura capabila sa comunice cu echipamentul autoritatilor de control pentru a facilita efectuarea de controale selective in trafic si cu aparatura de inregistrare dotata cu o interfata armonizata care sa permita aplicatiile sistemelor inteligente de transport sa utilizeze datele inregistrate sau produse, vor intra in vigoare la 48 de luni (conform propunerii Comisiei) de la intrarea in vigoare a regulamentului.
Prevederile legislative in vigoare privind aparatura de inregistrare sunt stabilite de Regulamentul (CEE) nr. 3821/85, care specifica standarde tehnice si stabileste normele privind utilizarea, omologarea de tip, instalarea si inspectia tahografelor, precum si obligatii juridice atat pentru producatori si autoritati, cat si pentru operatorii de transport si conducatorii auto.
Textul propunerii de regulament privind tahografele digitale este disponibil la adresa:
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/ LexUriServ.do?uri=COM:2011:0451:FIN:RO:PDF
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro