În debutul acestei veri, producătorul francez de la Mioveni a decis că piața românească s-a comportat frumos și merită un plus la capitolul confort, introducând, pentru prima dată, o cutie automată, pe unul dintre modelele grupului.
Modelul ales sa fie „primenit” a fost Duster, acesta fiind, oricum, pe final de generație, având, astfel, nevoie de un refreshment. Chiar dacă am mai avut ocazia să conducem vehicule Dacia echipate cu altă transmisie decât cea manuală, referindu-ne aici la cutia Easy-R, totuși, o cutie automată (în toată puterea cuvântului) pe Dacia este motiv de sărbătoare.
Explorer-ul la analiză
Am avut la dispoziție un model Duster, ediția specială denumită Explorer. Acestă ediție prezintă o serie de elemente distinctive, dar care, la exterior, se diferențiază doar prin jantele de 16 inch. La interior, deși nu este una dintre mărcile premium, doar logo-ul de pe volan te mai poate să spui „e Dacie”.
A dispărut până și claxonul de pe maneta din stânga, cum era de peste 30 de ani, acum acesta regăsindu-se pe volan, iar comenzile pentru acționarea geamurilor electrice au ajuns, și ele, unde trebuie, pe ușa șoferului. Nu putem spune același lucru și despre butonul de reglaj al oglinzilor, care este poziționat sub (!) maneta frânei de mână și este dificil de manevrat. Poate la modelul viitor…
Discutam de elemente distinctive ale ediției Explorer, iar sistemul de infotainment este unul dintre ele. Salutăm faptul că sistemul MediaNav are și navigație, și conectivitate USB și Bluetooth cu smartphone-uri și touch screen, dar amplasarea acestuia în centrul consolei, sub gurile de ventilație, este o alegere nefericită, fiind nevoit să privești mult în jos, pentru a putea urmări navigația, fapt ce ar putea afecta siguranța deplasării.
Mai departe, la interior, am remarcat gurile de ventilație, ce poartă o margine portocalie. Chestie interpretabilă în funcție de gust… la fel ca și trim-urile piano black. Ah! Și, pe viitor, musai o cotieră, Dacia, e cazul! La fel ca și ledul lipsă de lângă maneta de viteze, să poți vedea în ce mod te afli, D, N, R sau P. Măcar integrată cumva această funcție în ceasurile de bord. Cumva…
Plimbare urbană
Okay, ne-am lămurit în privința dotărilor și a elementelor ce s-au schimbat de la prima generație, la acest facelift, acum să trecem la următoarea etapă: traficul urban. Din punct de vedere al ținutei de drum, mașina dă impresia de vechiul închegat și pe care te poți baza. Nu are probleme de frânare sau stabilitate în regim urban, și nici de demaraj. La ieșirile din localitate, însă, pentru a păstra aceeași senzație de siguranță, este bine să nu forțăm mașina peste limitele ei. Indiferent ce ar spune cartea, părerea personală este că acea limită este la 120-130 km/h.
Motorizarea de care am beneficiat a fost un 1.5 dCi de 109 CP și 260 Nm. Un motor despre care legenda spune că este foarte economic. Da, dar depinde de caroseria pe care este pus. Pe Duster, nu se respectă această regulă. Nu este un gurmand, dar nici un prieten al portofelului. Cu un consum ce se apropie de 10 litri / 100 km, poate fi numit oricum, numai economic nu. E drept, nici nu putem emite astfel de pretenții de la o mașină cu o transmisie automată cuplată la un motor de 1.461 cmc (!), cu Start-Stop (dar dezactivat în permanență), unde AC-ul a stat mereu cuplat, iar traseul a fost cu preponderență urban.
Strict legat de transmisie, pentru că aceasta este, de fapt, noutatea majoră, numai de bine. Nu există termen de comparație, din punct de vedere al performanțelor, cu transmisia Easy-R. Totuși, nu trebuie să amintim de timpi 0-100, sau de alte chestii de genul… Duster-ul își face treaba (sa, nu mai mult, nu mai puțin,) foarte bine. Nu ai probleme în zona rurală, pe teren accidentat, dar nici în mediul urban, atunci când trebuie să urci o bordură, să „dai” în vreo groapă sau să „sari” linii de tramvai. Le face pe toate foarte bine!
Acum, în plus, însă, poți trece peste aceste provocări cotidiene cu o grijă în minus, schimbatul vitezelor. Cutia de viteze automată crește mult nivelul de confort al șoferului, iar acest EDC de ultimă generație, cu dublu ambreiaj, face toți banii. Care, apropos, nu-s prea mulți în plus. Diferența dintre cutia manuală și cea automată fiind de puțin peste 1.000 Euro. E drept, aveți de ales între transmisia automată sau tracțiunea integrală, nu pot fi configurate „în tandem”, dar acum aveți ce pune în balanță.
Fișă tehnică
Motor: 1.461 cmc, dCi
Putere: 109 CP / 4.000 rpm
Cuplu maxim: 260 Nm / 1.750 rpm
Transmisie: EDC, 6 trepte
Masa proprie: 1.349 kg
Dimensiuni (L/l/h) mm: 4.315/1.822/1.625 mm
Volum portbagaj: 475 l
Preț model testat: ~ 17.000 Euro
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro