Unul dintre cele mai spectaculoase vehicule lansate vreodată de un producător auto autohton a fost, cu siguranță, Dacia Sport, coupé-ul modelului „clasic”, berlina Dacia 1310.
Povestea a început în 1979, atunci când, cu ocazia EREN (Expoziția Realizărilor Economice Naționale), a fost prezentat prototipul unui autoturism ce purta numele de Dacia 1300 Sport-Brașovia. Vehiculul prezentat în cadrul acestei expoziții era unicat și fusese realizat de către Dacia Service Brașov.
Plecând de la acest prototip, s-a mers mai departe și, cu ocazia TIB 1981 (Târgul Internațional București), Dacia a prezentat modelul ce urma să intre în producția de serie, Dacia Sport 1310. Pentru cei ce au stat în spatele proiectului, ideea de bază a fost să ofere utilizatorilor un „automobil sportiv”, care să fie ceva mai dinamic decât modelul standard de Dacia 1310 și să fie ceva mai ușor.
Metamorfoza Daciei clasice în Dacia Sport a reprezentat o provocare pentru inginerii români, de această dată nemaiexistând sursă de inspirație, precum în cazul berlinei, pentru că francezii nu au produs un model sport de Renault 12 („baza” Daciei 1300). Aceștia au trebuit să se descurce cu un buget de cheltuieli redus, fără o linie de asamblare dedicată, astfel, a existat multă intervenție manuală în procesul de producție, fapt ce s-a reflectat, ulterior, în calitatea și fiabilitatea mașinii.
Ajustări autohtone
Pentru a putea schimba comportamentul stradal, a fost făcută o serie de modificări față de caroseria clasică a Daciei. Acestea se realizau manual, înainte de intrarea pe linia de asamblare. Dacă partea din față nu suferea nicio modificare, de la jumătate a „început joaca”. Stâlpii centrali ai plafonului și cei din spate au trebuit scurtați pentru a crea panta acoperișului iar aripa din spate a fost prelungită o planșă de tablă ce era poziționată sub geamul lateral spate.
Rezultatul a fost o mașină mai scurtă cu 24 cm în comparație cu modelul 1310, fapt posibil prin reducerea ampatamentului cu 20 cm. Practic, au fost apropiate punțile, rezultând o lungime de 4.151 mm, fapt ce a modificat caracteristicile dinamice ale mașinii.
Însă nu numai asta a contribuit, ci și faptul că Dacia Sport avea o înălțime de 1.295 mm, cu 8 cm mai mică decât cea a berlinei, ceea ce a însemnat coborârea centrului de greutate al mașinii.
Toate aceste modificări au atras după sine altele precum: amortizoare noi, mai scurte, un traseu de alimentare cu carburant regândit, precum și evacuarea. În spate, pot intra numai două persoane, nu trei, pentru că bancheta este amplasată deasupra roților și a trebuit să se facă loc pentru „oala” acestora.
Oficial, mașina prezenta un interior cu un confort sporit, concretizat prin: climatizor îmbunătățit și eficace, scaune stilizate anatomice, cu tetiere, oglindă retrovizoare „zi-noapte”; mânere de viraj, set radio-casetofon etc.
După debutul producției și al vânzării, s-a constatat dificultatea cu care se realiza accesul pasagerilor în spate și, astfel, s-a luat decizia modificării portierelor. Practic, portiera clasică a Daciei a fost prelungită, artizanal, cu tablă și, astfel, au trebuit reproiectate și fețele de uși, chederele și geamurile.
Aceeași modificare rudimentară a suferit-o și portbagajul, capacul acestuia mai precis, el fiind cel de pe Dacia 1310, dar scurtat „cât a fost nevoie”. Un alt element interesant este luneta. Înclinația plafonului i-a făcut pe ingineri să apeleze la o soluție năstrușnică, anume să monteze parbrize pe post de lunetă, poziționându-le, însă, la un alt unghi față de partea din față.
Cu ușă scurtă, apoi cu lungă
Prima „generație”, cea care a debutat în 1981 și s-a realizat până în 1985, este cunoscută popular drept „cu ușă scurtă”. Această primă variantă este, la acest moment, mai căutată de către colecționari și pasionați, fiind produse sub 1.000 de unități.
Din ’85-’86, s-a trecut la modelul „cu ușă lungă”, acesta fiind mai des întâlnit, fiind produs până în 1992, în peste 4.000 de unități. Majoritatea modelelor Dacia Sport produse au fost destinate pieței interne, cel mai probabil din cauza carențelor din procesul de fabricație și a improvizațiilor, lucruri cunoscute de către producător.
Motorizări
Dacia Sport a fost o sportivă mai mult datorită designului său și al comportamentului său îmbunătățit în comparație cu berlina 1310, însă, din punct de vedere al performanțelor… nu. În primă fază, pentru generația „cu ușă scurtă” au fost oferite două variante. Dacia Sport 1310, cu o cilindree de 1.289 cmc și 54 CP și Dacia Sport 1410, cu capacitatea cilindrică de 1.397 cmc și 65 CP, însă, din 1983, se ia decizia de a renunța la prima variantă, de 54 CP, iar, din 1985, primește o transmisie în 5 trepte.
Au mai fost prezentate propuneri de echipare cu niște propulsoare mai performante, un motor de 1.580 cmc, cu 84 CP, cu axă cu came în chiulasa, precum și o variantă mai puternică, de aproximativ 100 CP, dar aceste motoare nu au ajuns niciodată în producția de serie. În 1991-1992, au fost și câteva ce au primit motorul de 1.557 cmc, pe care, ulterior, l-a primit si Dacia Nova, însă, în acei ani, au mai fost produse din ce în ce mai puține mașini, producția fiind sistată, într-un final.
Popularitate
Bineînțeles, dacă discutăm de variantele de competiție, acolo lucrurile stăteau diferit, fiind echipate cu motoare turbo, dar având și alte modificări specifice raliurilor. Modelul a fost unul ce a stârnit interesul echipelor de competiție românești; ponderea Daciei Sport în Campionatul Național de Raliuri (CNR) ajunsese la aproape 20%, în glorioșii ani ’80.
Per total, vânzările înregistrate de acest model au fost scăzute, în ciuda popularității pe care a dobândit-o, cu precădere în rândul populației tinere. Cauzele au fost multiple, printre ele numărându-se prețul ridicat, unele defecte de fabricație sau erori de proiectare, cum ar fi spațiul interior insuficient, portbagajul aproape inutilizabil și confortul scăzut al pasagerilor din spate.
FIȘA TEHNICA
Dacia Sport 1410
Capacitate cilindrică: 1.397 cmc
Putere: 65 CP/5.500 rpm
Cuplu maxim:100 Nm/3.300 rpm
Accelerație 0-100 km/h: 16,2 s
Viteză maximă: 154 km/h
Consum mixt: 9l/100 km
Dimensiuni (L/l/h): 4.151/1.610/1.295 mm
Ampatament: 2.440 mm
Anvelope: 165/70 R13
Masa proprie: 900 kg
În 2019, a apărut la vânzare, din partea unui privat, un model Dacia Sport 1410 original, din 1989, cu 800 km rulați. Mașina se afla într-o stare perfectă de conservare, iar prețul cerut pe ea era în jurul a 16.000 de euro.
Foto: wikipedia.com, Facebook Portocala Sportivă, daciaclasic.ro
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro