Cu ADN coreean și croit oltenește, Cielo a reprezentat o bornă importantă a industriei automotive din România, aducând un aer proaspăt și, totodată, necesar.
Ceva mai mult de două decade, Dacia a dominat piața auto internă, prin modelele 1300/1310. Cu toate că Oltcit-ul a încercat să facă concurență mărcii piteștene, acesta nu a reușit să fie un competitor serios, iar producția de la fabrica din Craiova a fost oprită în 1994.
Daewoo la Craiova
Din „cenușa” Oltcit-ului, s-a ridicat modelul Cielo. Asta din punct de vedere locativ, pentru că, în noiembrie 1994 statul român (Automobile Craiova) intră în parteneriat cu Daewoo Heavy Industries Ltd. Coreea și deschide o linie de producție în România, în fosta fabrică Oltcit. În noua societate, Rodae Automobile Craiova, partea română deținea 49% iar cea coreeană 51%.
Grație acestei societăți mixte, coreenii deveneau cel mai important investitor străin al țării, fabrica fiind concepută pentru a susține o producție de peste 100.000 de vehicule anual, cel puțin la nivel declarativ, pentru că această bornă nu a fost atinsă. Pe lângă modelul Cielo, la uzina din Craiova au mai fost asamblate și alte vehicule ale producătorului coreean precum Tico, Matiz sau Espero.
Între 1994 și 2006, Automobile Craiova a avut ca activitate de bază comercializarea vehiculelor Daewoo, precum și a diverselor piese de schimb și accesorii pentru automobilele Oltcit (Oltena) și a celor Daewoo (Tico, Matiz, Cielo, Espero, Nubira, Leganza, Damas etc.).
În 2003, compania Rodae a vândut 23.400 de autoturisme, înregistrând cele mai bune vânzări de după anul 1995. Din volumul total al vânzărilor, modelul Matiz deținea recordul, cu peste 16.800 de unități comercializate, urmat de Cielo, cu peste 5.300 unități.
În 2007, reprezentanții Rodae estimau că, pe șosele din România, circulau aproximativ 215.000 de mașini Daewoo, care „consumau” anual piese de schimb în valoare de 200 de milioane de euro.
Pasul în față
Producția a început în 1996, însă, până ca modelele realizate la noi să fie gata de vânzare, Daewoo a comercializat vehicule Cielo produse în Coreea. Acestea puteau fi distinse prin sigla Daewoo de pe grilă și de pe portbagaj, în timp ce vehiculele produse la Craiova aveau sigla Rodae. Între utilizatori, umbla vorba că mașinile coreene erau de calitate superioară; acestea, însă, au fost într-un număr destul de redus.
După atâția ani cu relativ același design exterior și cu un interior din anii ’60-’70, prezent pe Dacia, cu geamuri manuale, fără aer condiționat și cu performanțe mediocre, publicul roman a primit modelul Cielo ca pe un model de lux, ca pe un pas înainte pe care, cumva, simțea că-l merită.
Latura tehnică
Daewoo Cielo a avut la bază platforma folosită pentru a doua generație de Opel Kadett (sau a treia generație a modelului Opel Astra). În Coreea de Sud, modelul Cielo (numit și Nexia, pe unele piețe) a fost scos din producție în 1997, dar în România producția a continuat până în 2007.
Din punct de vedere al motorizărilor nu era prea mare varietate. Cielo putea fi echipat cu una dintre cele două motorizări pe benzină, de 1,5 litri. Varianta SOHC, cu 8 valve sau DOHC, cu 16 valve, și se putea opta pentru două tipuri de caroserie, sedan și hatchback.
Cea SOHC avea o singură axă cu came și producea 75 CP, cu o accelerație 0-100 km/h în 13,3 secunde, în timp ce DOHC era o cu două axe cu came și dezvolta o putere de 90 CP, cu o accelerație 0-100 km/h în 12,5 secunde. Din punct de vedere al echipărilor, Cielo era în pas cu limuzinele de clasă medie ale vremii.
Regăseam dotări precum: aer condiționat, accesorii controlate electric (geamuri, capacul portbagajului, capacul bușonului de la rezervor, antena radio etc.), dar și o cutie automată opțională, cu 3 trepte pentru mers înainte, „normale”, să le spunem, și alte 2 poziții (pentru plecare lentă cu cuplu mare și una intermediară). Plus march-arriere.
Update, apoi declin
În anul 2000, gama Cielo primește un update și apare versiunea Executive, care, pe lângă motorul 1.5 16v, ce dezvolta 90 CP, venea și cu roți cu diametru mai mare (14 inch), mască frontală cromată, opțiune pentru instalație GPL din fabrică, dar și catalizator, mașina atingând, astfel, norma de poluare Euro 2.
Începând cu 2004, din cauza înăspririi reglementărilor cu privire la emisii, varianta Executive va primi motorul 1.5 SOHC (ce echipa și modelele Daewoo Lanos), cu mai puțini cai putere decât motorizarea precedentă (81 CP producea acesta), ce se conforma cu standardele Euro 3. Ultimii ani de producție au adus pentru Cielo o scădere a dotărilor din echiparea standard, iar, ca urmare a achiziționării fabricii de către compania americană Ford, producția lui Cielo a încetat, în anul 2007.
În România, Cielo a fost majoritar produs în varianta sa sedan, dar au fost asamblate și modele în varianta hatchback, însă într-un număr mult mai redus, acestea fiind produse doar între anii 2002-2005.
Cielo – Prețuri 1 august 2006
Model Preț (cu TVA)
STD 7.499 €
STD LPG 7.899 €
STD AC 7.999 €
STD AC LPG 8.399 €
EXE 8.899 €
EXE LPG 9.299 €
EXE PLUS 9.049 €
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro