Au trecut 90 de ani de la înființare, iar DAF continuă să inoveze, pentru a oferi soluții cât mai eficiente industriei de transport. Câteva dintre tehnologiile viitorului ne-au fost prezentate în cadrul unui eveniment organizat pe circuitul de teste DAF, din Olanda.
Astăzi, eficiența în transporturi nu mai poate fi concepută fără o constantă implementare de inovații tehnice.
Două exemple în pregătire sunt DAF EcoTwin și Tellisys. EcoTwin explorează potențialul utilizării convoaielor de camioane – platooning, iar Tellisys este un studiu privind maximizarea capacității de încărcare pentru emisii reduse de CO2 per tonă / kilometru.
Platooning-ul – tot mai aproape de intrarea pe piață
În ceea ce privește EcoTwin, în cadrul evenimentului, a fost organizat un test cu trei camioane, cuplate în convoi. Ușor de utilizat, perfect funcțională, noua tehnologie are toate șansele să joace un rol semnificativ în viitor. Am apreciat ușurința cu care se poate forma convoiul și, de asemenea, siguranța cu care un camion se poate desprinde. Practic, pașii sunt cât se poate de firești / intuitivi: mai întâi se trece în modul de pilot automat adaptiv (ACC) și, apoi, se activează sistemul platooning, care, practic, reduce distanța dintre camioane la sub o secundă.
EcoTwin are la bază un sistem WiFi-P extrem de avansat, radar și cameră, iar, astfel, este posibil ca mai multe camioane să fie interconectate. Având acces la toate comenzile utilizate de către șoferul primului camion, autovehiculele din pluton accelerează, frânează și, chiar, virează (dacă sistemul de asistență activă a direcției este prezent), toate în același timp, în mod automat.
Platooning-ul îmbunătățește eficiența transportului rutier, crescând, totodată, siguranța rutieră.
DAF Trucks a început lucrul la proiectul EcoTwin în 2015. Formarea convoaielor permite menținerea unui spațiu foarte mic între camioane, aspect care asigură o reducere importantă a rezistenței aerodinamice și, astfel, se obțin diminuări ale consumului de carburant cu aproximativ 10% și, implicit, a emisiilor de CO2, cu același procent.
Putem anticipa beneficii și în ceea ce privește traficul, prin reducerea necesității depășirii camioanelor. Distanțele mai mici dintre camioane eliberează spațiul rutier, în timp ce lipsa depășirilor reduce congestia benzii a doua.
Bineînțeles, sistemele avansate de asistență la condus, care permit formarea convoiului, vor contribui, de asemenea, la îmbunătățirea siguranței rutiere.
Tehnologia avansată Wifi-P permite sistemului de frânare să reacționeze de 25 de ori mai repede decât un șofer uman.
Deși, din punct de vedere tehnic, platooning-ul este posibil, mai sunt, încă, multe teste de efectuat, pentru a valida reacțiile sistemului în diferite situații reale, ce pot fi întâlnite în trafic. În plus, este nevoie de o largă acceptare din partea publicului și, bineînțeles, de anumite modificări legislative. Astfel, reprezentanții DAF consideră că tehnologia nu va fi disponibilă pe piață înainte de 2022.
Pentru a susține acest efort, DAF a început, recent, participarea la un proiect de platooning, alături de alți producători de camioane din UE, denumit Ensemble.
Șoferul este, încă, necesar
Trebuie menționat faptul că platooning-ul nu înlocuiește șoferul. Practic, fiecare camion trebuie să aibă în cabină un conducător auto, iar, pe drumurile secundare sau în zonele urbane, șoferul trebuie să preia controlul asupra camionului. Platooning-ul reprezintă, în general, o soluție eficientă pentru transportul pe distanțe lungi, efectuat pe autostrăzi. Însă, chiar și acolo, șoferii vor trebui să fie la volan, gata să preia controlul, în caz de necesitate. Iar, la acest capitol, pot apărea unele probleme legate de „monotonia” la care șoferii vor fi supuși. Discutăm de perioade lungi de timp în care nu vor avea nimic de făcut și tot ce vor vedea este spatele semiremorcii din față (aflat foarte aproape). Însă nu pot părăsi postul de conducere și gradul de atenție trebuie să rămână relativ ridicat. O soluție ar putea fi schimbarea, la anumite intervale, a locului în convoi, astfel încât fiecare șofer să fie primul, din când în când.
Este acest sistem începutul sfârșitului pentru meseria de șofer? Reprezentanții DAF nu cred acest lucru, ci, mai degrabă, consideră că această profesie va suferi anumite transformări.
Pentru a crea și mai multă experiență în legătură cu platooning-ul, DAF va participa, în următorii doi ani, la un test privind utilizarea sistemului în condiții reale, pe autostrăzi din Marea Britanie. Acest experiment este condus de Laboratorul de Cercetări în Transporturi (TRL).
În plus, DAF colaborează cu Centrul pentru Inovații PACCAR din Silicon Valley, care a fost deschis anul trecut. Centrul coordonează dezvoltarea generației viitoare de autovehicule și identifică noile tehnologii capabile să crească performanțele în transport. Accentul se pune pe tehnologii ce includ sisteme avansate de asistență pentru șoferi, inteligență artificială, conectivitate a vehiculelor și realitate augmentată.
TelliSys: 20% mai mult volum pentru marfă
Pentru a spori și mai mult eficiența transportului containerizat, a fost realizat proiectul TelliSys – un prototip al unei combinații cap tractor – semiremorcă, având o înălțime de cuplare foarte joasă, ce asigură o creștere a volumului de încărcare cu 20%.
TelliSys a apărut ca un parteneriat între IMA (Universitatea RWTH Aachen), Asociația Intermodală Europeană, DAF, Gefco, GoodYear, WECON și WESOB și are ca scop să asigure transportul containerelor cu o înălțime interioară de trei metri. Ca urmare, poate fi obținut un volum de încărcare de până la 100 mc.
Astfel, DAF a dezvoltat un cap tractor Super Low Deck, prin coborârea șasiului și prin utilizarea unei suspensii spate foarte compacte. În combinație cu roțile de 22,5″ pe axa motoare, se obține o înălțime la cuplare de doar 85 cm. În plus, capul tractorul a fost echipat cu o punte adițională ușoară, având masa de 4 tone, cu roți de 17,5″, pentru a obține o masă totală a ansamblului de 44 t. Pentru acest proiect, GoodYear a dezvoltat noi anvelope cu profil redus și capacități mari de încărcare.
Tot pentru acest proiect, WECON a dezvoltat o semiremorcă ușoară, cu masă de 3.830 kg. Totodată, o nouă generație de containere a fost dezvoltată, cu podea semnificativ mai subțire, dar care menține aceeași capacitate de încărcare și rigiditatea la torsiune.
Proiectul a fost finanțat prin fonduri europene.
Viitorul electric
Să nu credeți că electricitatea a fost neglijată! DAF a participat la două proiecte europene care să îi permită o mai bună înțelegere a modului în care propulsia electrică și cea hibridă pot fi utilizate, eficient, în transporturi. În timp ce DAF Convenient este un camion care se axează pe optimizarea consumului de carburant și reducerea la maxim a emisiilor de CO2, Ecochamps are ca scop găsirea configurației celei mai potrivite pentru ca tehnologia hibridă să devină cât mai atractivă pentru operatorii de transport.
DAF Convenient este un camion hibrid în paralel, ce poate fi încărcat și la priză. Motorul / generator electric are 120 kW și lucrează împreună cu un motor diesel PACCAR MX-11. Motorul electric este alimentat de baterii litiu-ion, cu o capacitate de 9 kWh, ceea ce asigură o autonomie de 3-6 km. Astfel, camionul va putea străbate centrul orașului utilizând doar motorul electric, adică emițând zero emisii și un nivel de zgomot extrem de redus. O dată părăsită zona urbană protejată, camionul utilizează motorul diesel, iar bateriile se încarcă prin recuperarea energiei la frânare și prin utilizarea motorului electric în modul de generator. Autovehiculul dispune de un sistem avansat, ce analizează drumul, în față, pentru optimizarea performanțelor (optimizează utilizarea motorului diesel).
Designul special al autovehiculului contribuie, de asemenea, la îmbunătățirea aerodinamicii.
Cel de-al doilea proiect, DAF Ecochamps, reprezintă varianta comercială pentru un hibrid. Astfel, au fost utilizate componente hibrid utilizate în industria autoturismelor, cum ar fi motorul electric de 90 kW, acumulatorii, convertorul… În acest mod, costurile de producție se reduc semnificativ. Camionul a fost echipat cu un compresor electric și, de asemenea, direcția este asistată de către o pompă electrică. Astfel, este posibilă oprirea motorului diesel în timp ce camionul rulează pe autostradă. DAF Ecochamps recuperează energia atât din frânare, cât și din căldura gazelor de eșapament, pentru încărcarea bateriilor. Destinat transportului pe distanțe lungi, acest camion asigură o reducere a consumului de carburat cu 4-5%.
Doar 250 autovehicule pentru ediția limitată aniversară 90 de ani
Cu ocazia aniversării a 90 de ani, DAF a lansat o ediție specială a modelului XF. Camionul este echipat cu un pachet Premium, are elemente distinctive de design, cabină Super Space și motor MX-13, de 530 CP.
90 de ani de inovații
Pe 1 aprilie 1928, Hub van Doorne a deschis un mic atelier pentru construcții, în Eindhoven, Olanda. Inițial s-a ocupat doar cu sudarea și forjarea, însă marea criză i-a inspirat pe Hub van Doorne și pe fratele său, Wim, să dezvolte activitatea și către alte segmente.
În 1932, au început producția de remorci, iar compania și-a schimbat numele în Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Fabrica de semiremorci Van Doorne), prescurtat DAF. Șasiul sudat, o inovație pentru acele vremuri, asigura o masă utilă ridicată, pentru remorcile și semiremorcile produse. În 1936, DAF a început producția remorcilor destinate containerelor, echipate cu un sistem rapid de încărcare / descărcare a containerelor de pe vagoane.
În 1949, a început producția camioanelor, iar numele companiei a devenit Van Doorne’s Automobiel Fabriek. Un an mai târziu a fost construită o nouă fabrică și a început producția șasiurilor pentru camioane de 3, 5 și 6 tone. La început, au fost utilizate motoare pe benzină și diesel Hercules și Perkins, însă din 1957 DAF a proiectat și produs propriile motoare. Printre inovațiile DAF aduse motoarelor amintim sistemul turbo, turbo intercooling și ATi (Advanced Turbo Intercooling), care au contribuit la obținerea unor motoare mai puternice, mai economice și, totodată, mai puțin poluante.
În 2005, au fost lansate motoarele PACCAR MX care echipează, la ora actuală, camioanele DAF și peste 40% din camioanele Kenworth și Peterbilt.
Cea mai recentă generație de motoare, MX-13 și MX-11, a asigurat, prin inovațiile utilizate, o reducere a consumului de carburant cu 7%.
În 1996, DAF a devenit o companie PACCAR.
Radu BORCESCU
Eindhoven, Olanda
radu.borcescu@ziuacargo.ro