DAF: Noul camion DAF XF și noile modele XG și XG+

În cadrul unui eveniment online, producătorul de vehicule comerciale olandez DAF a dezvăluit care au fost proiectele sale cele mai recente, prezentând noua generație XF și noile modele XG și XG+, mai spațioase.

Generația nouă a multi-premiatului XF, destinată transportului pe distanțe mari, este complet nouă. Desenată și proiectată de la zero,ca profitând de noile reglementări europene privind masele și dimensiunile.

Vehicule croite pe noua legislație

Comisia Europeană a emis, de curând, noi reglementări privind masele și dimensiunile, cu obiectivul de a progresa în domeniul reducerii emisiilor (CO2), al siguranței la volan și al confortului pentru șofer, iar DAF a ținut cont de acestea, când a proiectat noile camioane, noua cabină având un volum impresionant, de 12,5 mc.

XF, generația nouă

După cum spuneam, camionul este complet nou, iar acest lucru se vede. Cabina a fost redesenată, având un aer fresh, dar impunător, totodată. Partea frontală a suferit schimbări majore, din punct de vedere al aerodinamicității, oferind, acum, o mai mare eficiență energetică. Pentru realizarea noilor cabine, DAF a construit o fabrică nouă, la Westerlo, în Belgia. Generația nouă XF are o poziție a cabinei cu 75 mm mai joasă față de modelul anterior.

În combinație cu parbrizul mare și linia foarte joasă din partea inferioară a geamurilor, aceasta are ca rezultat o vedere foarte bună, rezultând o mai mare siguranță, în ceea ce-i privește pe participanții la trafic vulnerabili, existând geamuri și pe partea inferioară a portierelor. Înălțimea în picioare oferită de noul XF este între 1.900 și 2.075 mm, în funcție de locul din cabină. Noua generație este mai ușoară față de precedenta cu 150-200 kg, cel mai mult reducându-se din partea din față a capului tractor. Actualmente, greutatea este de aproximativ 6.900 kg.

Noile camioane XG și XG+

Prin lansarea versiunile noi de camioane, XG și XG+, a fost creat un segment nou de piață, care profită la maximum de noile reglementări privind masele și dimensiunile. Pe lângă partea din față alungită cu 160 mm, ambele modele, vârf de gamă, au o lungime de cel puțin de 330 mm în plus în spatele cabinei, pentru un spațiu inegalabil în scopul de a munci, trăi și dormi. Poziția cabinei modelelor XG și XG+ este cu 125 mm mai sus decât cea a noii generații XF.

Podeaua semiplată oferă combinația optimă dintre accesul ușor, în trei trepte, și poziția de conducere foarte bună, pentru o vedere directă nemaiîntâlnită. La acest fapt pot contribui, opțional, „oglinzile electronice”, ce se bazează pe un sistem de camere ce monitorizează în permanență camionul. XG+ depășește orice camion de pe piață, în termeni de spațiu interior, conform oficialilor DAF.

Înălțimea plafonului este mai mare decât la noul XF, oferind un spațiu stând în picioare de până la 2.220 mm, dar și un pat generos (până la 800 mm lățime pe toată lungimea de 2.220 mm) și cu multe reglaje. Greutatea acestui model este doar cu puține zeci de kilograme mai mare decât a noului XF. XG+ este adevăratul lider de gamă de la DAF, oferind un nivel de confort extraordinar și spațiu amplu, unic în întreaga industrie. Toate, în combinație cu aerodinamica și vederea amplă.

Adăugăm aici și iluminare completă cu LED și o serie de funcții inteligente pentru siguranța activă. Frâna de mână din cabină este, acum, manuală, dar în viitor urmează să fie acționată electric. Cheia, însă, nu va suferi acest upgrade, va rămâne cea clasică, din motive de funcționalitate și de costuri.

Bazele eficienței

Datorită noilor optimizări, s-a obținut o creștere cu până la 10% a eficienței combustibilului, adică economie de carburant, ce provine, în mare parte, din aerodinamică. Totodată, și grupurile propulsoare au fost înnoite, iar intervalele de servisare sunt de 200.000 km, pentru noile camioane, costul total de proprietate (TCO) fiind mult îmbunătățit.

Motorizări și transmisii

Deși încă nu discutăm de motoare electrice sau hibrid, mai avem de așteptat 2-3 ani până atunci, cele diesel de la PACCAR (MX-11 și MX-13) au combustia optimizată prin folosirea de noi injectoare, o chiulasă nouă, turbo nou, precum și un nou bloc motor. Ce mai, motor nou! Și mai ușor cu 10-15 kg.

Motoarele oferă performanță, grație creșterilor de cuplu de 50-100 Nm, în treapta maximă, cu priză directă. Versiunea de 390 kW/530 CP oferă, acum, 2.550 Nm în fiecare treaptă inferioară și 2.700 Nm în treapta maximă. Turbocompresorul HE400 îmbunătățește gestionarea aerului, cuplul maxim fiind disponibil, acum, la 900 rpm, chiar și pentru motorul PACCAR MX-13 de 530 CP. În plus, frâna de motor oferă un cuplu cu 20% mai bun, la turații mai mici.

În ceea ce privește transmisia, cea manuală lipsește și nu se va mai regăsi în ofertă. În standard, este o cutie de viteze automată TraXon, cu noi tehnologii, precum selectarea automată a treptei de pornire de pe loc, funcții predictive îmbunătățite și, opțional, urge-to-move (impuls la plecarea de pe loc). Pentru eficiența maximă a transmisiei, se folosesc punți spate cu niveluri scăzute de ulei și noi rulmenți pentru pinioane. O nouă generație de etrieri de frână duce la pierderi fricţionale mai mici și o greutate mai redusă.

Actualizări imediate

Odată cu lansarea noii generații XF, XG și XG+, DAF aduce actualizări imediate pentru motor și sistemele de tratare suplimentară, ECU, Central Security Gateway (CSG – gateway de securitate central) și DAF Connect. Pentru transportul pe distanțe mari, este disponibilă o opțiune long-drain. Aceasta înseamnă că, pentru toate aplicațiile de pe șosea, intervalul de service este de un an, lucru unic în industrie, conform oficialilor DAF.

Vânzări și servicii

DAF va începe producția în serie a capetelor tractoare și autoșasiurilor 4×2 și 6×2 din noua generație XF, XG și XG+ în ultimul trimestru al anului 2021. DAF MultiSuport oferă contracte de reparație și întreținere în toată Europa, iar, mulțumită noului planificator R&M, clienții sunt contactați în mod preventiv, când este nevoie de întreținere.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.