Un important proces de externalizare a activitatilor logistice pare sa fi demarat in tarile din Estul Europei, iar la acest aspect se adauga posibile intrari pe piata ale unor jucatori noi. In aceste conditii, cea mai mare companie de expeditii de pe piata romaneasca, DB Schenker Romtrans, a decis sa dezvolte segmentul de depozitare. Am discutat despre prezent si viitor cu Robert Pasaniuc – Business Development Contract Logistics DB Schenker Romtrans.
Ziua Cargo: Care sunt tendintele actuale ale pietei?
Robert Pasaniuc: Odata cu criza, s-a observat o tendinta, in mai multe tari din aceasta regiune, de externalizare a logisticii de catre companii care inainte isi acopereau singure aceasta nevoie. Acestea reprezinta una dintre tintele noastre in acest moment – producatori romani precum si firme multinationale care au propriile depozite. Bulgaria, Serbia, Ungaria, Polonia sunt tari unde se constata aceeasi tendinta.
Ce directii de dezvoltare abordati tinand cont de particularitatile Romaniei privind serviciile logistice?
In ultima perioada, dezvoltam segmentul de servicii logistice in toata tara nu numai in Bucuresti. Este mai avantajos pentru clientii nostri sa aiba si depozite zonale decat sa mearga pe ideea unui depozit central in Bucuresti. Timpul de tranzit si costurile de distributie sunt aspecte importante ce sunt luate in considerare in analiza proiectului. De exemplu, diferentele de cost sunt foarte mari intre livrarea marfii, sa spunem, la Arad dintr‑un depozit din Bucuresti, fata de livrarea dintr-un depozit din Timisoara. Recomandarea catre clienti este aceea de a opera din mai multe depozite, pentru acoperirea pietei – Bucuresti, Timisoara, Cluj, Brasov, Iasi.
Exista o tendinta in piata de a face depozite acolo unde vinzi mai mult, iar in regiunea Transilvania piata este destul de dezvoltata. In plus, sunt muntii, infrastructura deficitara iar clientii vor marfa in maxim 48 de ore. Astfel, uneori, este mai rentabil sa ai stocurile dislocate. Incercam sa constientizam clientii referitor la aceasta tendinta, la avantajele ce decurg din adoptarea acestui model. Trebuie sa avem in vedere costurile majore care sunt reprezentate de transport – peste 80%.
Retailerii au inteles, la randul lor, avantajele pe care le reprezinta operarea in mai multe depozite. Costurile scad atat in ceea ce priveste distributia, cat si colectarea marfurilor, indiferent daca este vorba despre importuri sau producatori romani.
Din punct de vedere al controlului asupra stocurilor, utilizarea mai multor depozite nu ridica probleme. Lucram cu un WMS integrat ce functioneaza pe tot Sud-Estul Europei pentru DB Schenker, inclusiv in Austria.
Sunt si alte initiative pe care le-am avut pentru a creste competitivitatea. Pentru a reduce costurile clientilor si a avea un numar cat mai mic de camioane pe sosele, am implementat double-deck trailers pentru cursele shuttle. Este vorba despre acele camioane care preiau marfuri de la mai multi clienti. Practic, este un serviciu de grupaj, iar prin introducerea noilor semiremorci (cu etaj) am crescut coeficientul de incarcare de la aproximativ 60% din volum, la peste 90%. Pentru acest tip de transport, paletii, in general, nu sunt inalti si, practic, la o semiremorca standard, se pierdea foarte mult din volumul util. Tendinta ultimilor ani a fost de dezvoltare a grupajelor in timp ce FTL (full truck load) a inregistrat scaderi.
Care este pozitia DB Schenker Romtrans pe piata locala?
Suntem numarul unu in Romania pe activitatea de expeditie, suntem un jucator important ca si operator portuar in Constanta, avand dane proprii, iar pe piata de logistica, unde am fost mai putin vizibili in ultima vreme, exista o dezvoltare importanta. Am marit suprafetele de depozitare cu aproximativ 30% in regiunea Transilvania. Aparitia unor noi clienti face sa fie necesara cresterea suprafetelor si in Bucuresti, cu aproximativ 40%. La ora actuala, dispunem de aproximativ 70.000 mp de depozite. Suntem foarte atenti in selectarea clientilor pentru a ne asigura ca ajungem la un parteneriat in care ambele parti castiga.
In Romania, concurenta este foarte mare si, uneori, tarifele practicate de unii coboara sub costuri. Asemenea practici duc la servicii de slaba calitate si chiar intreruperea contractelor in termen scurt. Pentru clienti, acest lucru inseamna refacerea licitatiei, relocare…
Exista in Romania, la ora actuala, multe spatii de depozitare goale, multi logisticieni au suprafete libere in depozitele lor si prefera sa-si limiteze pierderile coborand preturile cat mai mult.
Au existat cresteri de tarife privind serviciile logistice si de transport in ultima perioada?
Cresterile de tarife sunt legate in exclusivitate de majorarea pretului carburantului. La fel ca multi alti furnizori de servicii de transport si distributie, avem in contractele incheiate o clauza prin care tariful este ajustat in functie de pretul carburantului, luand in calcul procentul de 40-45% cat reprezinta ponderea carburantului in costuri.
Peste 80% din costul aferent unui proiect este legat de transport. Lucram, in general, cu subcontractori dedicati, iar in momentele in care apar punctual depasiri de volum colaboram si cu alti parteneri. Suntem, la ora actuala, numarul unu in Romania din punctul de vedere al numarului camioanelor rulate.
In zonele in care avem depozite si hub-uri, lucram cu flote dedicate pentru distributie.
Pentru transportatori, DB Schenker este un partener de incredere care plateste la timp sau chiar in avans. Oricum, in ultima perioada, s-a putut constata o diminuare a ofertei de transport in raport cu cererea si acest lucru ne face sa marim numarul de subcontractori cu care lucram pe transporturi.
DB Schenker face parte din Grupul DB care include:
– Transport public
– Transport feroviar de pasageri
– Transport feroviar de marfuri
– Transport rutier
– Venituri 33,5 miliarde euro
– Profit brut 2.483 milioane euro
– Angajati 240.000
DB Schenker a preluat Romtrans in 2008. In Romania dispune de:
– 1 sediu central
– 7 sucursale
– 70 puncte de lucru
– Peste 1.100 angajati
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro