Am fost, în ultimii 5 ani, implicată în activitatea de training, în companii, pe diverse teme, de la comunicare la gestionarea conflictelor. Lucruri simple și tehnice. Strategii, idei, puncte de urmărit și… cam atât. Parcă a lipsit ceva de la fiecare workshop, și anume conexiunea reală cu omul din fața mea, ca întreg.
Nu doar cu abilitățile lui și cu responsabilitățile de la job, ci și cu fricile, cu nepăsarea, cu neimplicarea, de multe ori cauzată de problemele personale din familie, sau de valorile lui.
Sunt oameni care nu se potrivesc cu jobul
Mereu am văzut oameni care nu se potrivesc cu jobul ales, valorile lor sunt diferite de cele ale companiei, potențialul lor e mult mai mare… sau nu.
Atunci când eram la un training, aveam mereu în minte un conflict, atunci când întâlneam o astfel de persoană. Daca era la cabinet, un obiectiv comun ar fi fost schimbarea locului de muncă, sau negocierea pentru alte responsabilități. Dar, fiind la un workshop cu un departament al unei companii, obiectivul meu alături de manager era altul, poate de implicare, comunicare, de o echipă mai sudată etc. A
stfel de lucruri ajută, pe moment, uneori chiar și pe cel/cei care nu se integrează cu sarcinile jobului. Alteori, exercițiile provocative scot la lumină conflictele existente în acea echipă. Le aduc în față fără să vrea. Și asta înseamnă că lucrurile se vor rezolva, pe de-o parte, chiar dacă înseamnă plecarea unui om din firmă. La astfel de activități, managerul este mereu surprins. Cunoaște oamenii din echipa sa într-o lumină nouă, descoperă potențialul ascuns, inițiativa la unii angajați care erau puși mereu în umbră și, poate, nepăsare la cei care ar trebui să conducă.
Colaborarea cu un psihoterapeut, în cadrul unei companii, este necesară pentru consilierea psihologică pe care o poate oferi angajaților, la un nivel mai profund.
Unui angajat care nu comunică bine îi poate fi de folos un training de comunicare, dar se va întoarce la vechile tipare. Trebuie explorate blocajele lui de comunicare.
Iar aceasta pentru că nu este așa doar la job. Probabil și cu familia, cu prietenii se comportă la fel, în privința comunicării. Comunicarea o învățăm în familie. Dacă, în familie, lucrurile erau spuse voalat, sau erau ascunse, sau erau prea directe etc., tendința persoanei este să repete inconștient aceste tipare. De aceea, un training nu rezolvă lucrurile, dacă se prezintă 5 pași pentru o comunicare eficientă.
Rațional înțelege, dar rădăcina comunicării este în emoțional, de multe ori… adică în relația cu cei apropiați. De aceea, consilierea psihologică are un rol aparte.
Problemele în familie contează!
Un alt exemplu este: un dispecer află de un diagnostic grav al cuiva apropiat din familie. Pe de-o parte, este posibil ca, venind la job, să se cufunde în muncă și, astfel, îl ajută să nu se mai gândească. Pe de altă parte, e posibil ca, în această situație, să fie distras, să facă greșeli, randamentul să nu mai fie același, cu colegii să vorbească urât sau să se retragă.
Astfel de vești, în cazul unui șofer, presupun comportamente și mai intense, ce se pot exprima la volan sau la încărcare/descărcare. De la insomnie sau somn neodihnitor, la neatenție sau agresivitate în trafic.
De ce mai intens în cazul șoferului? Pentru că apare singurătatea, pentru că intervine condusul pe pilot automat și tot pe pilot automat apar și gândurile… mult timp pentru gânduri negative.
Multe persoane care vin la cabinet pentru anxietate, depresie sau depășirea unor dificultăți din momentul prezent, după câtva ședințe, nu doar că își îmbunătățesc viața personală, dar acest efect pozitiv personal se simte și la locul de muncă, prin starea de bine, disponibilitate, toleranță, calm, siguranță. Iar aceste sentimente personale, la locul de muncă, se traduc prin gestionarea conflictelor cu colegii, clienții, prin productivitate, prin claritate, o mai bună comunicare și prin eficiență etc.
Consilierea psihologică în companii înseamnă ședințe individuale, confidențiale, pentru manageri, pentru angajați care lucrează sub stres, tensiune, la care apare scăderea performanței, sau unde există o relație conflictuală cu superiorul sau cu colegii, ori atunci când cineva se află într-o perioadă dificilă în viața personală cum ar fi boală, divorț, neînțelegeri, doliu, burnout, anxietate, depresie.
Dacă managerul suferă de depresie, imaginați-vă ce efecte poate avea asupra întregii companii. Sau dacă dispecerul suferă de anxietate…
Influențează și șoferul prin: „Vai, ce cursă ai! Trebuie să intri pe niște străzi foarte înguste. Nu știu dacă o să ai loc.” Sau dacă șoferul are atacuri de panică. Sunt mulți șoferi în această situație, care nici nu știu uneori de ce simt că nu mai pot respira sau sunt neliniștiți, agitați. Primul gând este că au probleme cu inima și e grav.
Cui se adresează serviciile de consiliere psihologică a angajaților?
Companiilor care înțeleg că „starea de bine”, psihică, a angajaților influențează toate aspectele ce țin de concentrare, rutină, performanță, stres sau creativitate, rapiditate, flexibilitate sau comunicarea cu clienții, colegii, șefii.
Cifrele bat emoțiile, sau emoțiile bat cifrele?
Andreea GHEORGHE
psiholog specializat în psihologia transporturilor
gheorghe.andreeaioana@yahoo.com
Foarte bine scris articolul, big like!