Decebal Popescu: „Impozitarea diurnelor nu este un accident, ci un abuz“

Suspendate în Ajun de Crăciun, după două zile de negocieri cu președintele ANAF, Gelu Ștefan Diaconu, şi cu ministrul Finanţelor, Darius Vâlcov, controalele inspectorilor ANAF pe impozitarea diurnelor continuă să dea fiori transportatorilor.

Decebal Popescu, reprezentantul ales de transportatori să discute cu oficialii de la Finanţe pe problema diurnelor, ne-a relatat cum s-au derulat întrevederile şi care sunt aşteptările.

Decebal Popescu

Ziua Cargo: Cum s-a obținut suspendarea controalelor?

Decebal Popescu: Totul a început în 22 decembrie, la solicitarea a două companii din Prahova, controlate de inspectorii ANAF şi sancţionate cu sume astronomice. A fost momentul de mobilizare generală a transportatorilor. Nu au mai ţinut cont de asociaţii și au venit la Bucureşti pentru găsirea unei soluții.

Pe 23 decembrie a fost întâlnirea cu preşedintele ANAF, Ştefan Diaconu, şi ulterior, în aceeaşi zi, cu ministrul Darius Vâlcov. A urmat aşteptarea acelei adrese lămuritoare din partea MFP, care a venit pe 30 decembrie. Noi spunem că este mai mult pozitivă decât negativă, dar în niciun caz nu pune punct problemei.

Anul acesta au fost deja două întâlniri în ţară ale transportatorilor, pe zone, şi probabil că au fost şi altele de care nu ştiu. A urmat întrevederea din 12 ianuarie, la ora 18.00, cu ministrul Finanţelor, care ne spusese să venim cu argumente la obiect pe partea cu diurna şi cu propuneri de modificare a Codului fiscal.

Am convenit că soluţia pe care o putem aborda în acest moment, ca să închidem ideea de retroactiv – este interpretarea pe legislaţia fiscală dată de Comisia Centrală Fiscală. Se va convoca, de către ministru, această comisie, iar decizia ei va deveni ordin de ministru. Am mai convenit ca pe 26 ianuarie să ne prezentăm într-o formulă mult mai restrânsă, doar cu specialişti şi cu date, cu propuneri de modificare a Codului fiscal.

Ce rol are Comisia Fiscală Centrală?

Se convoacă atunci când există două abordări diferite de către acelaşi organism, în speţă ANAF, asupra unei problematici – în cazul nostru diurna. În aceeaşi perioadă comparabilă din punct de vedere legislativ – deci fără vreo schimbare de legislaţie – inspectorii ANAF au controlat şi au decis când într-un fel, când în altul.

Dacă lucrurile evoluează aşa cum sperăm, când ar trebui să se clarifice situația?

Comisia Fiscală Centrală ar trebui să transmită lămurirea în data de 15 februarie. Finalitatea sperăm să fie o reglementare specială pe domeniul transporturilor rutiere, aşa cum există în cel al aeronauticii civile sau, în general, în domeniul personalului navigant. Mai departe nu putem stabili la acest moment termene precise. Am agreat termenul de 15 februarie, în ipoteza că vom reuşi să depunem documentele în timp util către minister.

Cum se face că Decebal Popescu a ajuns „vârf de lance“ într-un demers atât de important pentru transportatori, fără a avea măcar statutul de membru într-o asociaţie patronală?

Tocmai datorită acestui fapt am şi fost propus pentru a conduce delegaţia. Am căpătat statutul de „Elveţia“.

În orice caz, sunt încrezător 99% că vom rezolva problema pentru întreaga industrie – pentru că aici nu vorbim numai despre impactul asupra transportatorilor, ci şi pe orizontală, deoarece sunt mult prea multe ramuri care depind de noi.

Vorbim, în primul rând, despre principalul nostru creditor: societăţile de leasing şi băncile. Apoi, sunt societăţile de asigurări, care depind, de asemenea, în mare măsură de noi. Mai sunt furnizorii de carburant, producătorii de camioane, service-urile, producătorii de piese, şcolile de şoferi ş.a. Impactul este major, iar ce am calculat eu până în momentul de faţă, fără activităţile conexe indirecte, se duce undeva la 1,9 miliarde de euro, sumă ce vine inclusiv din disponibilizarea a aproximativ 300.000 de angajaţi care lucrează în sistem.

Reprezentanţii statului cu care aţi vorbit au înţeles acest risc?

Lucrăm la un studiu pentru a avea date complete legate de impactul pe care l-ar avea actuala interpretare a legii, însă vă asigur că semnalul a ajuns la cel mai înalt nivel în stat. Se cunoaşte gravitatea situației, iar autorităţile de la vârf realizează ce se poate întâmpla.

Dacă trec însă de partea cealaltă a mesei, îmi dau seama că schimbările legislative şi modificările de genul celor solicitate de noi nu se pot face peste noapte. Ei nu conduc o firmă privată, unde să poată spune: „De mâine introduc regula asta”.

La ora actuală, transportatorii sunt mai liniștiți?

În urma circularei transmise de preşedintele ANAF, pe 23 decembrie, toate controalele sunt suspendate. Atenţie: nu sunt anulate!

Lumea este în continuare foarte agitată, iar suspendarea asta nu îi face pe transportatori decât să stea în priză, ceea ce este bine. Pe de altă parte, nu poţi să-i spui companiei din Ploieşti care are de plătit 980.000 de euro (din sancţiunile pentru neimpozitarea diurnelor) să stea liniştită, în condiţiile în care are o cifră de afaceri de 3 milioane de euro. Poate omul acela să doarmă liniştit doar pentru că actul s-a suspendat?

Având în vedere această stare, aveţi convingerea că lucrurile se vor rezolva?

Sunt optimist și cred că, în cele din urmă, va fi o decizie politică, care nu poate fi decât în favoarea noastră. Bineînţeles, şi noi încurajăm stoparea evaziunii, iar acesta trebuie să fie un mesaj foarte clar pe care îl transmitem.

Probabil că și în rândul nostru există firme evazioniste – discutăm în special de firme care azi sunt, mâine nu mai sunt – dar deja nu mai este treaba noastră. Nu poţi să omori o industrie întreagă dacă ai auzit sau ai senzaţia că un şofer câştigă prea mulţi bani. Aceasta, din păcate, a fost prima reacţie a autorităților: „Dar nu vi se pare ciudat că un şofer câştigă prea mulţi bani din diurnă şi prea puţini din salariu? Adică dumneavoastră îmi spuneţi mie că îşi poate întreţine familia cu 800 de lei şi mănâncă de 1.500 de euro pe lună?”. Replica noastră a fost: dar la profesori, la medici, de ce nu vă gândiţi la fel? Doar şi ei au tot 800 lei salariu, doar că ei, din păcate, nu sunt trimişi în deplasare, să poată beneficia de o indemnizaţie din care, până la urmă, îşi salvează maximum posibil. Este o realitate a pieţei. De altfel, toată zona Central-Est-europeană – pe care o considerăm principalul concurent al nostru – lucrează în acelaşi sistem.

Credeţi că tot ce s-a întâmplat este un accident?

Nu. Consider că este o reacţie mult prea exagerată, un abuz al autorităţilor, în dorinţa de a da bine în faţa celor care le cer socoteală – în speţă FMI, Comisia Europeană etc – şi pentru a recupera, poate, reducerea aceea de CAS, care nu este o măsură proastă, ci una foarte bună a Guvernului Ponta, doar că a venit într-un moment nepotrivit şi vândută în societate într-un mod greşit.

Timp de 20 de ani am avut o anumită interpretate a legislaţiei şi brusc, în timpul jocului, s-a schimbat regula. A spune că este o întâmplare şi a reduce răspunderea doar la nivelul inspectorilor locali de la Ploieşti mi se pare o exagerare.

Care este ținta finală a discuțiilor cu MFP și ANAF?

Vreau, totuşi, să încheiem într-o notă pozitivă: la discuţia din 12 ianuarie cu ministrul Darius Vâlcov, ni s-a spus să venim cu propuneri inclusiv pe partea de acciză. Suntem într-un dialog constructiv, acceptăm ideea că astfel de modificări legislative nu se pot face peste noapte, dar pe noi, în branşa noastră, nu ne încălzeşte încă o suspendare. Deja este a treia oară când vorbim despre impozitarea diurnelor (au mai fost discuții în 2011 şi 2013).

Vrem o decizie pe termen lung, armonizarea Codului fiscal cu Codul Muncii în ceea ce ne priveşte şi, bineînţeles, a Codului Muncii cu Regulamentul 561, pentru că aici este o altă mare problemă pe care o întâmpină sectorul de transport. Şi toate astea se pot regăsi într-o reglementare specială, de care să beneficieze transporturile rutiere.

„În problema diurnelor nu există «gri». Continuarea controalelor cu aceeași interpretare a legii ar duce la închiderea tuturor firmelor de transport.“

Interviu realizat de

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.