Despre negocieri…

Aproximativ doua luni de negocieri pe marginea minutei semnate de patronate si reprezentantii Ministerului Transporturilor. Si… NIMIC. Cel putin pana la data inchiderii editiei. Acest NIMIC are insa o multime de fatete, pe care le vom descrie putin in cele ce urmeaza.

Cel mai avansat segment al acestui NIMIC se refera la ordinul de modificare a OMT 980 (normele de aplicare a legii transporturilor), care continea termenele si procedurile de autorizare a vehiculelor intre 2,4 si 3,5 t si cu 8+1 locuri si prorogarea obligativitatii montarii placutelor privind masele si dimensiunile vehiculelor. Ordinul plecase chiar catre Monitorul Oficial dupa ce ministrul din acel moment, Relu Fenechiu, il semnase in data de 5 iulie, in fata reprezentantilor carausilor. Interesant este insa ca actul normativ nu fusese prezentat in forma sa finala patronatelor, explicandu-li-se ca aceasta este procedura, dar ca s-a tinut cont de cererile lor. Si dupa ce a semnat ministrul a fost dificil obtinut actul normativ. Dar… surpriza. Patronatele au descoperit ca discutiile purtate in Comisia de Dialog Social nu fusesera respectate. „De mai multe saptamani, CNR (Confederatia Nationala Rutiera) a cerut ca MT sa prezinte forma finala, trecuta de compartimentul juridic si care s-a aflat pe circuitul de avizare, fiind pregatita pentru semnare de catre ministru. Sub pretextul ca este antiprocedural si cu asigurarea ca aproape toate amendamentele patronatelor au fost analizate si acceptate, MT a tergiversat prezentarea formei agreate de ei, CNR vazand forma finala «in toata splendoarea ei» doar dupa ce modificarea OMTI a fost semnata de ministrul Relu Fenechiu“, arata secretarul general CNR, Mayer Siegfried.

Catre Monitorul Oficial si inapoi

Concret, termenul pentru licentierea vehiculelor intre 2,4 si 3,5 t sau 8+1 locuri fusese stabilit, in varianta semnata de ministrul Fenechiu, la 1 septembrie, in conditiile in care patronatele cerusera o cu totul alta data. O adresa transmisa de CNR ministrului la putin timp dupa semnare preciza: „Prin prezenta adresa, va solicitam sa binevoiti a dispune masurile necesare in vederea prorogarii termenului de licentiere a sectorului de transport marfa cu autovehicule cu mtma 2,4 – 3,5 tone si de transport persoane cu 8+1 locuri, ca termenul sa coincida cu cel al obligativitatii posesiei de atestat profesional al soferilor acestora, pe 01.01.2014. In acest fel, se deschide calea ca modificarile aduse OUG 11 in CIS (n.r. Comisia pentru Industrii si Servicii), sa poata ajunge in Parlament, pentru votul final. Doresc sa reamintesc faptul ca, la data de 22.05.2013, cu ocazia semnarii de catre parti a minutei comune MT – CNR – UNTRR, ati binevoit sa precizati ca nici dumneavoastra nu agreati o birocratie excesiva, licentiere in loc de autorizare simpla, obligatMeivitatea angajarii unui coordonator de transport, obligarea soferilor sa posede atestat etc.“ Probleme privind actul normativ semnat de ministru au ridicat toate asociatiile patronale. In consecinta, ordinul de ministru a fost retras de la Monitorul Oficial, pentru unele mici modificari… Se pare ca obligativitatea licentierii va fi prorogata pentru 1 octombrie, termen cu care CNR nu este de acord in continuare, sustinand prorogarea pana la 01.01.2014. Din partea MT s-a incercat si o „pseudo-negociere… telefonica“, prin care s-a dorit separarea transportului contra cost de cel in interes propriu, in sectorul 2,4 – 3,5 tone si, la refuzul CNR, MT nu a mai continuat discutia pe aceasta tema. Soarta si continutul OMTI 980/2011 este in continuare incert. Dar la ora inchiderii editiei premierul Victor Ponta preluase interimatul, aratandu-se intr-un comunicat ca problemele curente vor fi rezolvate de secretarul de stat Cristian Ghibu. De mentionat ca de finalizarea acestui act normativ este legata si modificarea HG 69 privind amenzile aplicate pentru nerespectarea prevederilor privind transportul rutier, care, conform negocierilor cu patronatele, ar trebui reduse semnificativ.

In ce directie dorim sa mergem?

In plus, pentru foarte multe dintre punctele din minuta semnata intre transportatori si Ministerul Transporturilor in data de 22 mai pentru a se renunta la proteste, patronatelor li s-a sugerat sa ia legatura cu ministrul Dan Sova. Se pune intrebarea legitima: in ce calitate a semnat MT un act in care erau prinse elemente care nu ii intrau in atributii? Intr-adevar, in minuta se precizeaza ca „Ministerul Transporturilor va propune partenerilor sociali un program punctual in vederea solutionarii problemelor prezentate care intra in competenta Ministerului Transporturilor“. Dar nimeni nu a spus in momentul in care transportatorii se pregateau sa iasa in strada ca acea minuta trebuie semnata si de ministrul Dan Sova. Si nici macar in perioada urmatoare. Ci numai la o luna distanta (pe 5 iulie), dupa multe intalniri si discutii… dupa multe eforturi din partea celor implicati. Li s-a transmis, practic, transportatorilor ca trebuie sa o ia de la inceput. Psihologic, este foarte simplu intr-un astfel de moment sa te gandesti sa renunti la tot. Dupa ce ti se semneaza in fata acte normative fara a sti forma finala (pentru ca nu este procedural) si fara a se tine cont de elemente importante negociate, alte acte normative par sa ramana in aer si esti trimis sa o iei de la capat cu negocierile intr-un alt loc, NIMIC nu mai pare sa aiba sens. Intr-adevar, poti foarte bine sa te gandesti ca negociatorii transportatorilor au fost creduli, ca nu si-au luat toate masurile de precautie. Dar ei au dat dovada de buna credinta. Au renuntat la proteste. Unde este buna credinta a reprezentantilor statului? Cum vor sa dea un exemplu de corectitudine care ar trebui sa determine firmele sa isi plateasca in mod corect taxele? Sunt in razboi cu cei impreuna cu care ar trebui sa construiasca economia? Cine, cui ii fura palaria in aceasta situatie? Mesajul pare a fi: sunteti pe cont propriu. Dar atunci cand fiecare este pe cont propriu nu se mai construieste nimic. Si inclusiv cifrele raportate de Guvern vor arata din ce in ce mai rau. Pentru ca va fi pe cont propriu…

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.