Despre șoferi în echipaj

Mă voi opri, de această dată, asupra unor aspecte psihologice de care este bine să ținem cont atunci când avem șoferi în echipaj: relația dintre cei doi șoferi, oboseala și spațiul.

Andreea Gheorghe

Situații sunt multe, însă, în cele ce urmează, voi prezenta succint câteva dintre ele.

Când un șofer este cu experiență, iar celălalt începător (ierarhia)

Stresul, în această situație, este la un nivel ridicat, atât din partea șoferului titular, pentru că trebuie să aibă încredere în colegul său; practic, își încredințează viața în mâinile unui începător, atunci când conduce. Stresul începătorului constă în neîncrederea în propria capacitate de a face față condusului, situațiilor, la care se adaugă și reacțiile/așteptările colegului experimentat.

Când echipajul este format din doi șoferi cu experiență

Pe lângă încrederea în abilitățile de condus ale celuilalt, aici apare, în plus, lupta pentru putere, pentru că ei sunt egali și pot apărea discuții conflictuale de genul… „ne ajunge motorina până în punctul x?” Celălalt vine cu o altă părere legată de locul alimentării și tot așa, cine merge cu actele la încărcare/descărcare, cine decopertează, cine arimează marfa, alegerea locului de parcare. Toate acestea sunt subiecte care pot genera începerea unei conflict între cei doi.

Când echipajul este format din soț-soție

Aici sunt mai multe genuri de cupluri, situația poate să se complice sau, din contră, cursa să fie efectuată fără niciun incident. Oboseala la un nivel ridicat apare atunci când soția nu are experiență, iar soțul conduce cât pentru doi.

Nu ne dorim un șofer atât de obosit. E riscant. Aici este important să aflăm, la interviu, de ce au ales acest job împreună, în cât timp apreciază el că va învăța soția să se descurce în orice situație și va avea încredere să stea în dreapta liniștit.

Cuplurile ideale sunt cele care au încredere în abilitățile celuilalt, mai ales soțul în soție, și anume că poate forma o șoferiță profesionistă. Astfel, soția poate deveni un șofer pe care soțul și firma se poate baza. Avantajul echipajului soț-soție este că ambii sunt mai relaxați și pot sta pe comunitate un timp mai mare decât ceilalți.

Spațiul mic și lipsă de intimitate, dar…

De aceea, e necesar ca fiecare să fie ordonat, să își cunoască spațiul său astfel încât să se poată păstra ideea de teritorialitate, „acesta este spațiul meu”. Stresul legat de spațiul restrâns este accentuat și de cantitatea de timp petrecută de o persoană în raport cu altă persoană.

Dar nu trebuie să uităm avantajele!

Unul dintre principalele avantaje psihologice ale echipajului este că se poate diminua sentimentul de singurătate resimțit. Șoferii care sunt în echipaj pleacă cu mai multă încredere la drum, pentru că se pot baza pe un ajutor în caz de nevoie.

Reguli de bun simț

Consider că putem ajuta relația dintr-un echipaj printr-un set de reguli de bun simț pe care să le dăm șoferilor ca și ghidaj. Ați fi uimiți să aflați, dar mulți spun că nu își dau seama dacă deranjează colegul cu un anumit comportament. Așa că, nu strică să îi informăm despre unele aspecte care au rolul să diminueze conflictele dintre cei doi:

  • igienă
  • păstrarea ordinii și curățeniei (care este esențială într-un spațiu atât de mic) ajută la o dispoziție mai bună
  • ajutorul pe care să și-l ofere în diferite situații
  • să stabilească de la început responsabilitățile fiecăruia, pentru a se evita afirmații de genul „am crezut că ai verificat tu”
  • să se respecte reciproc, să fie toleranți și răbdători
  • gestionarea cumpărăturilor comune
  • să fie deschiși față de firmă și să anunțe atunci când apar neînțelegeri în care stagnează pentru a găsi împreună o soluție (de exemplu echipaj fumător-nefumător).

Andreea GHEORGHE

psiholog specializat în psihologia transporturilor

gheorghe.andreeaioana@yahoo.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.