Potrivit Codului fiscal in vigoare in prezent, persoanele care pot solicita rambursarea TVA platita in alte state membre UE sunt persoane impozabile stabilite in Romania, care au platit TVA la importurile si achizitiile de bunuri/servicii pe care le-au efectuat in alt stat membru din Uniunea Europeana.
De retinut faptul ca prin notiunea de „persoana impozabila“, in acceptiunea aceluiasi act normativ, se intelege orice persoana care desfasoara, de o maniera independenta si indiferent de loc, activitati economice de natura celor prevazute de Codul fiscal, oricare ar fi scopul sau rezultatul acestei activitati. Conditia de eligibilitate pentru solicitarea unei asemenea rambursari este ca persoana impozabila stabilita in Romania sa efectueze operatiuni care dau dreptul de deducere in tara noastra.
Daca persoana in cauza efectueaza in Romania atat operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere, legea stabileste clar ca statul membru de rambursare poate rambursa numai acea parte din TVA rambursabila care corespunde operatiunilor cu drept de deducere.
Locul, modalitatea si termenul de depunere a cererii
Cererea de rambursare – formularul 318 – completata corespunzator si adresata statului membru respectiv se depune pe cale electronica la organul fiscal competent din Romania, prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de acesta (ANAF).
Solicitantul rambursarii – persoana impozabila din Romania – trebuie sa trimita cererea cel mai tarziu pana la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare. Odata cu trimiterea electronica a cererii, organul fiscal roman va confirma solicitantului primirea electronica a acesteia.
Asadar, avand in vedere ca mai sunt cateva zile pana pe 30 septembrie, contribuabililor care indeplinesc conditiile legale de rambursare pentru perioada anterioara, le recomandam sa se grabeasca sa completeze cererile.
Ulterior, organul fiscal roman va transmite electronic cererile autoritatii competente din statul membru de rambursare, numai daca acestea sunt completate corespunzator.
Conditii privind perioada de rambursare si cuantumul sumei TVA care poate fi solicitat
Legea stabileste ca perioada de rambursare a TVA este de:
a) maximum un an calendaristic;
b) minimum 3 luni calendaristice;
c) o perioada mai mica de 3 luni, in cazul in care aceasta reprezinta perioada ramasa pana la sfarsitul anului calendaristic.
In ceea ce priveste cuantumul sumei TVA care poate fi solicitata la rambursare este de:
a) nu poate fi mai mic de 400 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare, daca cererea de rambursare vizeaza o perioada de rambursare mai mica de un an calendaristic, dar mai mare de 3 luni;
b) nu poate fi mai mic de 50 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare, daca cererea de rambursare se refera la o perioada de rambursare de un an calendaristic sau la perioada ramasa dintr-un an calendaristic.
Continutul cererii si anexele la aceasta
Cererea transmisa electronic poate fi facuta personal de beneficiarul rambursarii sau prin reprezentant/imputernicit. Cererea pentru rambursarea TVA din alt stat membru UE este reprezentanta de formularul model nr. 318 si cuprinde:
a) numele si adresa completa ale solicitantului;
b) o adresa de contact pe cale electronica;
c) descrierea activitatii economice a solicitantului pentru care sunt achizitionate bunurile si serviciile;
d) perioada de rambursare acoperita de cerere;
e) o declaratie din partea solicitantului ca nu a livrat bunuri si nu a prestat servicii considerate ca fiind livrate/prestate pe teritoriul statului membru de rambursare pe parcursul perioadei derambursare, cu exceptia serviciilor de transport si serviciilor auxiliare transportului, scutite in temeiul dispozitiilor exprese din Directiva 2006/112/CE si a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii catre o persoana care are obligatia de a plati TVA in conformitate cu art. 194 – 197 si 199 din Directiva 2006/112/CE, astfel cum au fost transpuse in legislatia statutului membru de rambursare;
f) codul de inregistrare in scopuri de TVA al solicitantului;
g) datele contului bancar, inclusiv codurile IBAN si BIC.
De asemenea, cererea va mai cuprinde pentru fiecare stat membru de rambursare si pentru fiecare factura sau document de import, urmatoarele:
a) numele si adresa completa ale furnizorului sau prestatorului;
b) cu exceptia importurilor, codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de inregistrare fiscala al furnizorului sau prestatorului, astfel cum au fost alocate de statul membru de rambursare;
c) cu exceptia importurilor, prefixul statului membru de rambursare in conformitate cu codul ISO 3166 – alfa 2, cu exceptia Greciei care utilizeaza prefixul „EL“;
d) data si numarul facturii sau documentului de import;
e) baza impozabila si cuantumul TVA exprimate in moneda statului membru de rambursare;
f) cuantumul TVA deductibil, exprimat in moneda statului membru de rambursare;
g) dupa caz, partea de TVA deductibila calculata conform legii si exprimata ca procent;
h) natura bunurilor si a serviciilor achizitionate.
Cererea va avea atasate copii de pe facturi/documente de import (fisiere) in cazul in care:
a) baza de impozitare de pe o factura/un document de import este de cel putin 1.000 euro sau echivalentul in moneda nationala;
b) baza de impozitare de pe o factura/un document de import este de cel putin 250 euro sau echivalentul in moneda nationala, daca factura/documentul de import se refera la combustibil.
Toate sumele din cerere se exprima in moneda oficiala a statului de rambursare in care s-a facut plata TVA.
Solutionarea cererilor
Primul filtru pentru cererile de rambursare este reprezentat de organul fiscal din Romania. Trebuie stiut faptul ca acesta nu va inainta cererea statului membru de rambursare in cazul in care, pe parcursul perioadei de rambursare, solicitantul:
a) nu este persoana impozabila in sensul TVA;
b) efectueaza numai livrari de bunuri sau prestari de servicii care sunt scutite de TVA fara drept de deducere in temeiul legii;
c) beneficiaza de scutirea pentru intreprinderi mici prevazuta de lege.
Aceasta decizie de netransmitere a cererii va fi comunicata solicitantului pe cale electronica. Cel de-al doilea filtru, care este si cel mai important in solutionarea cererii de rambursare, este, evident, statul membru de rambursare.
Acesta va solutiona cererea de rambursare in conditiile si conform procedurilor prevazute de propria legislatie din statul respectiv, care transpune prevederile Directivei 2008/9/CE. De altfel, directiva in cauza este transpusa si in legislatia fiscala romana. In cazul in care cererea de rambursare este respinsa de catre statul membru, solicitantul poate formula si depune contestatie in conformitate cu legislatia statului membru de rambursare.
Nicoleta IACOB-ANCA
Avocat, IACOB-ANCA & ASOCIATII