Destabilizarea pieței… voită?

cracPlafonarea tarifelor pentru abonamentele elevilor și transportul gratuit pe calea ferată pentru studenți reprezintă lovituri grele date operatorilor de transport rutier. În plus, transportul nereglementat se dezvoltă, afectând tot mai mult operatorii care efectuează curse regulate. Am discutat despre elementele care destabilizează piața cu Doru Marian Crăc, președinte FORT.

Ziua Cargo: Cum au fost primite recentele modificări legislative de către transportatori?

Doru Marian Crăc: Operatorii de transport sunt supărați și îngrijorați, pentru că statul ne obligă să facem protecție socială pe banii noștri. O parte dintre colegii noștri riscă să intre în insolvență și faliment. Este vorba despre cei care execută cu preponderență transport public județean regulat și acum sunt obligați să dea abonamente pentru elevi la tarife plafonate.

Practic, suntem în ultima parte de valabilitate a programului de transport, iar statul schimbă regulile și impune operatorilor tarife plafonate la abonamente.

Este o abordare greșită să obligi un operator privat să practice niște prețuri care nu sunt corecte, fiind calculate greșit, în urma unor raportări statistice în care s-au strecurat erori. În parte, este posibil să fie și vina unor operatori, însă, în situația în care transportul pe calea ferată devine gratuit și statul îl subvenționează, nu mi se pare normal să lovești astfel operatorii rutieri. Discutăm de concurență neloială.

La ora actuală, operatorii de transport din FORT, și nu numai, nu știu cum să reacționeze.

Transportul județean este puternic afectat de plafonarea tarifelor la abonamentele elevilor, iar, pentru interjudețean, gratuitățile de pe calea ferată creează o situație similară. și asta în contextul în care mulți dintre membrii FORT au raportat cea mai slabă lună ianuarie dintotdeauna, pe multe trasee neputând fi acoperit nici măcar costul carburantului.

Toate aceste lucruri duc către o situație în care transportul de pasageri regulat la nivel național nu mai este sustenabil.

Care este răspunsul FORT?

Am oferit membrilor FORT un model de răspuns pe care să îl trimită autorităților județene. Practic, solicităm consiliilor județene acoperirea diferenței între tariful plafonat și costurile reale de transport. Bineînțeles, toate consiliile județene au răspuns că nu au bani alocați pentru subvenționarea acestui tip de transport.

Nu putem să fim obligați să mergem cu 40% din valoarea unui abonament, în condițiile în care legea prevede ca diferențele de cost să fie acoperite de către consiliile județene. Guvernul a impus plafonarea tarifelor abonamentelor prin modificarea Legii 92, aceeași lege care prevede acoperirea diferențelor de cost de către consiliile județene.

În plus, legislația a fost contestată în contencios administrativ. Trebuie să avem în vedere faptul că intrarea în vigoare a legii a coincis cu o perioadă de vacanță și abia de acum încolo vor fi resimțite cu adevărat efectele. Avem membri în FORT care au calculat că vor pierde 40% din venituri – nimeni nu poate face față unei asemenea situații.

De ce s-a ajuns la această situație?

Cei care au stabilit costurile nu au calculat corect. Ori a fost vorba despre o inițiativă cu țintă electorală, ori au fost induși în eroare de anumite raportări. Sigur, sunt operatori de transport care au o anumită vină – trasee neefectuate, venituri și costuri nedeclarate… Veniturile și costurile au fost preluate de la Ministerul Finanțelor, iar numărul de kilometri efectuați a fost preluat în funcție de licențele de traseu de la ARR.

Existând trasee neexecutate, s-a ajuns la niște rezultate aberante, iar toate aceste calcule au fost realizate în mod netransparent. Nouă nu ni s-a cerut părerea și, astfel, nu am putut să le oferim un calcul corect al costurilor. Tarifele propuse de Guvern cu greu ar putea acoperi doar salariul șoferului. Ce se întâmplă cu celelalte costuri?

Care sunt următorii pași pe care îi aveți în vedere?

Vom demara discuții cu reprezentanții actualului Guvern, pentru a găsi soluții. Însă, având în vedere contextul actual, nimeni nu a avut până acum timp pentru noi. Am transmis solicitări către Ministerul Transporturilor, către Secretariatul General al Guvernului (se pare că aici au fost realizate calculele privind tarifele pentru abonamente) și către Ministerul Educației. Nu este acceptabil, într-o economie de piață, să fii obligat să comercializezi un serviciu cu un leu când costurile tale sunt de trei lei.

Vi se părea oportun să fiți consultați, înainte de a se lua decizia acordării transportului gratuit pentru studenți pe calea ferată?

Așa ar fi fost normal. Mă întreb care este deosebirea între o firmă privată de transport rutier și alta, tot privată, de transport feroviar. Nimeni nu ne-a cerut un punct de vedere, deși transportul rutier este puternic afectat.

Trebuie să fim ascultați și să găsim o soluție logică. Trebuie să ni se spună dacă mai este nevoie de capital autohton, dacă cei care plătesc dările către stat sunt protejați… Noi susținem, de mai mulți ani, eliminarea cupoanelor. Dorim o piață de transport corectă și transparentă. Cerem, de ani de zile, obligativitatea introducerii caselor de marcat fiscale. Nu ne ascultă nimeni! Ne întrebăm de ce nu se doresc aceste lucruri? Ordonanța 27 prevede obligativitatea utilizării caselor de marcat fiscale cu transmisie de date online. Așteptăm normele metodologice de câțiva ani. În mod clar, există persoane care își doresc ca aceste lucruri să nu se întâmple, care nu vor ca activitatea de transport să fie transparentă, și operatorii corecți se trezesc, la diferite licitații, cu o concurență care propune tarife imposibile.

Care este poziția FORT în legătură cu direcția pe care ar trebui să o urmeze transportul regulat de pasageri la nivel național?

Am trimis către toți membrii solicitări pentru a vedea care sunt opțiunile acestora – prelungirea actualului program de transport, o altă atribuire, liberalizare, o nouă reglementare a transportului național. La ora actuală se execută și ia amploare un tip de transport nereglementat, pe care nu îl mai putem ignora.

Mulți operatori sunt, astăzi, speriați de orice potențială schimbare, însă acest lucru este cauzat și de o informare precară. Eu consider că trebuie, la un moment dat, realizată o schimbare și probabil că anul 2019 ar fi cel mai potrivit, luând în calcul și regulamentul european. Sigur, înainte de liberalizare, s-ar putea solicita o prelungire a valabilității actualului program de transport cu încă patru ani. Însă, este foarte important ca, înainte de prelungire, să avem o curățare a programului și, apoi, din 2022 sau 2023, trecem la liberalizare.

În această perioadă tampon, operatorii au posibilitatea să creeze o strategie corectă pentru liberalizare. Asocierea între mai mulți operatori, crearea unor mari forțe în transportul de călători sunt aspecte pe care le avem în vedere. La momentul liberalizării, sperăm să avem câteva firme puternice la nivel național, pentru a face față presiunilor venite din partea marilor companii europene. Astăzi piața este fărâmițată și, potențial, vulnerabilă.

Legislația trebuie schimbată din temelii, în transporturi. În România, ne-am bătut joc de această profesie și ar trebui să începem cu accesul la profesie, pentru a nu permite persoanelor nepregătite să realizeze transport. În plus, ar fi nevoie de un proces de informare a pieței în legătură cu liberalizarea, dar, până acum, nu s-a făcut niciun pas în acest sens.

„Suntem îngrijorați de procesul de destabilizare al pieței de transport călători și ne întrebăm dacă nu cumva există în spate un plan de acaparare.”

Cum s-ar putea realiza curățarea programului de transport?

Nu vom ajunge nicăieri dacă prelungim actualul program de transport fără a-l curăța înainte. Eliminarea cupoanelor și introducerea caselor de marcat fiscale ar avea un impact puternic, asigurând un proces natural de curățare a programului.

Sigur, așteptăm din partea autorităților soluții legislative coerente și pentru rezolvarea transportului nereglementat. Acea încercare de a înăspri legislația privind cursele ocazionale s-ar fi întors tot împotriva operatorilor de transport corecți.

Trebuie să ne amintim faptul că o parte dintre problemele cu care se confruntă, astăzi, transportatorii – diferite sancțiuni și cuantumul mare al amenzilor – au fost introduse în legislație la cererea noastră. Uneori, încercând să rezolvi o problemă, ajungi să creezi una mai mare.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.