Deszapezire de 100 milioane euro

Anul acesta, deszapezirea autostrazilor A1 si A2 de la Bucuresti spre Pitesti si Constanta, precum si a celor 15.500 km de drumuri nationale va costa peste 401,7 milioane de lei, adica aproape 100 de milioane de euro, potrivit estimarilor Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).

Licitatiile s-au incheiat, contractele au fost adjudecate – practic, catre aceiasi constructori abonati in fiecare an -, insa Ministerul Transporturilor a instituit reguli noi de interventie a utilajelor dupa momentul inceperii ninsorii.

De curatarea zapezii de pe Autostrada Bucuresti-Pitesti se va ocupa firma Straco Grup, iar de pe Autostrada Bucuresti-Constanta, societatea Romstrade. In total, pentru deszapezirea celor doua autostrazi si a centurii Pitestiului, CNADNR prevede o cheltuiala de circa 24,3 milioane de lei (circa 5,5 milioane de euro). Este aproape dublu fata de suma decontata in iarna trecuta de Companie, cand chitanta a fost de 13,1 milioane de lei.

Sarea, in stoc

CNADNR a finalizat deja procedurile de atribuire a unei cantitati de 25.000 de tone de sare industriala pentru deszapezire. Valoarea achizitiei este de 4,1 milioane lei (934.000 euro), fara TVA. Contractul a fost atribuit prin negociere directa prin Bursa Romana de Marfuri. Sarea va fi livrata de Societatea Nationala a Sarii SA cu sediul in Bucuresti.

Si in Bucuresti s-au asigurat stocurile de sare si de clorura de calciu pentru indepartarea zapezii si a poleiului, cele 5 firme de salubrizare – URBAN (Sectorul 6), REBU (Sectorul 4), Rosal (Sectorul 3), Supercom (Sectorul 2) si Romprest (sectoarele 1 si 5) – ocupandu-se de aceasta operatiune.

In plus, in Sectorul 6, Primaria a distribuit gratuit asociatiilor de proprietari, prin Administratia Domeniului Public, cate doi saci de rafie plini cu sare. Acum, asociatiile nu mai au nici o scuza daca nu vor indeparta gheata de pe aleile si trotuarele din jurul blocurilor. In caz contrar, vor fi amendate.

Fiecare sac are 100 de kg de sare si poate fi depozitat fara probleme pana la venirea nametilor. In total, au fost distribuite 200 de tone, cu care administratorii de bloc vor putea face luna in jurul imobilelor.

Reguli noi pentru curatarea drumurilor

Potrivit unui ordin aprobat de ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, firmele de deszapezire vor avea un interval mai scurt de interventie pentru curatarea drumurilor de omat, iar utilajele vor fi cu peste 20% mai putine, dar vor trebui dotate mai bine. In functie de nivelul de interventie, deszapezirea a cel putin unei benzi de circulatie va trebui facuta la 8 – 16 ore dupa incetarea viscolului (fata de 10-48 de ore), iar pentru curatarea drumului de zapada, firmele au la dispozitie intre 2 si 4 zile (jumatate fata de nivelul anterior).

Mai precis, in vechiul normativ, deszapezirea drumului de nivel de interventie 1 pe minim o banda de circulatie se va face dupa maxim 8 ore de la incetarea viscolului, fata de maxim 10 ore, pana acum, iar curatarea zapezii de pe platforma drumului se va face in maxim 2 zile, fata de maxim 4 zile.

Deszapezirea drumului de nivel de interventie 2 pe minim o banda de circulatie se face dupa maxim 12 ore dupa incetarea viscolului, fata de 24 ore, iar curatarea zapezii de pe platforma drumului se va face in maxim 3 zile, fata de 5 zile.

Deszapezirea drumului de nivel de interventie 3 pe minim o banda de circulatie se va face dupa maxim 16 ore dupa incetarea viscolului, fata de maxim 48 ore, cat prevedea vechiul normativ. Curatarea zapezii de pe platforma drumului se va face in maxim 4 zile, fata de maxim 7 zile.

Utilajele vor avea echipamente de mare eficienta, cum sunt lama de mari dimensiuni pentru zapada, plug universal cu geometrie variabila sau turbofreza de mare capacitate, cablu/bara rigida de re-morcare autovehicule, raspanditor de mare capacitate etc.

Varianta revizuita a „Normativului privind prevenirea si combaterea inzapezirii drumurilor publice“, Indicativ AND 525-2011, va fi inclusa si in documentatia de licitatie pentru intretinerea mutianuala de vara si iarna in perioada 2012-2014, la cele 7 directii regionale de drumuri si poduri din cadrul Companiei de Drumuri.

Pentru iarna 2011-2012, CNADNR a incheiat 43 de contracte

– Directia Regionala Drumuri si Poduri (DRDP) Bucuresti a primit 14 contracte in valoare de 99,3 milioane de lei (circa 23 de milioane de euro), pe care le-a atribuit firmelor Eurconstruct, Romstrade, Delta ACM si Straco. Acestea trebuie sa vegheze asupra circulatiei pe asfalt „la negru“ pe drumurile administrate de DRDP Bucuresti.

– DRDP Iasi a primit 2 contracte, pe care le-a atribuit firmelor UMB Spedition si Tehnostrade, care vor intretine toate drumurile din Moldova, pentru 45,4 milioane de lei (circa 10,5 milioane de euro).

– DRDP Timisoara a primit 5 contracte (58,8 milioane lei), DRDP Cluj – 7 contracte ( 50,4 milioane lei) si DRDP Brasov 5 contracte (52,07 lei).

– DRDP Constanta – 5 contracte pentru intretinerea pe timp de iarna a drumurilor din Constanta, Braila, Tulcea, Calarasi si Slobozia, in valoare de 21,2 milioane de lei, atribuite firmelor Tehnologica Radion, Euroconstruct Trading si Delta ACM.

– DRDP Craiova – 5 contracte, de 49,8 milioane lei, pentru drumurile din Oltenia, unul fiind atribuit si firmei Tenologica Radion.

Iata decontarile din iarna 2010-2011 (milioane lei) si estimarile pentru iarna 2011-2012 (milioane lei):

– DRDP Bucuresti         99,1  99,3

– DRDP Craiova 31,4  49,8

– DRDP Timisoara        40,5  58,8

– DRDP Cluj        37,07 50,4

– DRDP Brasov   47,8  52,07

– DRDP Iasi         44,3  45,4

– DRDP Constanta        19,8  21,2

– CNADNR Central (A1 si A2)        13,1  24,3

  TOTAL    333,4 401,7

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.