Direcția Generală de Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) trece printr-un amplu proces de digitalizare a serviciilor sale, astfel încât cetățenii să nu mai fie obligați să se deplaseze la ghișee.
Ca urmare a implementării programărilor online și a modernizării sistemului informatic, timpul mediu de așteptare la ghișeu a fost redus la 5 minute, în prezent. „Permisele de conducere și certificatele de înmatriculare se eliberează în 2 ore (București și Ilfov), respectiv dovezile înlocuitoare în celelalte județe, iar transmiterea acestora la orice adresă din România se realizează în maximum 2 zile lucrătoare. În același timp, au fost eliminate copiile de pe documente, iar plățile se realizează online pentru toate operațiunile, fiind vizibile în sistemele proprii, fără prezentarea dovezii plății. În acest moment, cetățenii au posibilitatea de a verifica online starea de emitere a documentelor, disponibilitatea numărului de înmatriculare, starea înmatriculării, au acces la mediul de testare pentru proba teoretică și pot solicita radierea online a unui vehicul pentru dezmembrare sau export, precum și păstrarea combinației numărului de înmatriculare”, potrivit Ministerului Afacerilor Interne (MAI).
Totodată, programarea la proba practică pentru obținerea permisului de conducere se realizează online, prin intermediul școlilor de șoferi, iar conducătorii auto sunt notificați prin SMS și e-mail cu privire la expirarea valabilității documentelor.
Cererile de schimbare a proprietarului mașinii, integral online
Până la sfârșitul anului 2024, cererile pentru transcrierea transmiterii dreptului de proprietate asupra mașinii (schimbarea proprietarului unui vehicul înmatriculat în România) vor putea fi adresate integral online, prin intermediul platformei dgpci.mai.gov.ro. „Într-o primă etapă, doar persoana care înstrăinează vehiculul va trebui să se deplaseze la organul fiscal local, pentru a obține certificatul de atestare fiscală sau viza care să ateste că aceasta nu are datorii la bugetul local. După îndeplinirea acestei condiții, dobânditorul autentificat în platformă va putea solicita transcrierea integral online, fără a mai fi necesară deplasarea la sediul serviciului public comunitar competent, sau la cel al organului fiscal local, în vederea înscrierii mijlocului de transport în evidențele fiscale, prin instituirea unui mecanism de schimb de date între autoritățile implicate”, a informat MAI.
Înrolare în sistemul informatic PATRIMVEN
În etapa a doua, DGPCI va implementa soluții astfel încât să se poată efectua interogări automate în evidențele organelor fiscale locale, cu condiția ca persoana care înstrăinează vehiculul să fie înrolată în sistemul informatic PATRIMVEN, administrat de ANAF. De asemenea, proprietarii vor putea solicita integral online emiterea unui duplicat al documentului de înmatriculare, în situația în care acesta a fost furat sau pierdut.
Portal de înmatriculări pentru firmele care comercializează vehicule
Totodată, va fi dezvoltat un portal de înmatriculări pentru societățile care comercializează vehicule noi și pentru societățile de leasing, cu rolul de a reducere numărul de solicitări de înmatriculare depuse la ghișee.
În anul 2025, va fi posibilă încheierea online a contractelor de vânzare-cumpărare a vehiculelor și eliminarea deplasărilor la organul fiscal, prin transmiterea automată a datelor, ca urmare a utilizării platformei dgpci.mai.gov.ro sau hub.
Plăcuțele de înmatriculare, prin curier
Tot pentru anul viitor, DGPCI își propune să livreze plăcuțele cu numerele de înmatriculare la orice adresă din România, prin servicii de curierat.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro