DN66 – Rovinari Bumbești-Jiu, finalizat după 5 ani

După aproape cinci ani de la semnarea contractului, CNAIR a recepționat finalizarea lucrărilor de reabilitare a 44 de km din cei 131 ai DN 66 Filiași – Petroșani: sectorul cuprins între km 48+900 – km 93+500 – Rovinari – Bumbești-Jiu.

Contractul, în valoare de 117.975.702,65 lei (fără TVA), a fost semnat, în 21 decembrie 2012, cu Asocierea COMSA S.A.U. – CORPORATE MANAGEMENT SOLUTION. Finanțarea, stabilită inițial la 85% din fonduri F.E.D.R. (POS-T 2007-2013) și 15% de la bugetul de stat, a suferit modificări, după ce investiția nu a fost terminată la timp. Astfel, proiectul a fost fazat pentru perioada 2014 – 2020 și a primit numai 75% din fonduri europene, restul de 25% din bani provenind de la Guvernul României.

„Lucrările de reabilitare au constat în îmbunătățirea elementelor geometrice ale traseului atât în plan orizontal, în profil longitudinal, cât și în profil transversal, refacerea semnalizării rutiere (indicatoare și marcaje orizontale), refacerea sistemului de colectare a apelor (podețe, șanțuri, rigole etc.). CNAIR SA a solicitat reabilitarea sectorului de drum național DN 66, km 48+900 – km 93+500, în sensul aducerii la parametrii corespunzători, astfel încât acesta să se încadreze în normele rutiere europene”, explică reprezentanții CNAIR.

Reprezentanții Companiei mai precizează că, în cadrul documentației de reabilitare a acestui proiect, nu a fost inclusă zona situată în orașul Târgu Jiu, sector km 71+598 – km 79+724, aceasta intrând în atribuțiile autorităților locale.

Autostrada Gilău – Nădășelu, blocată de lipsa unui pod

Tronsonul Gilău – Nădășelu, de 8,7 km, din Autostrada Transilvania (A3) este aproape finalizat, însă nu va putea fi dată în circulație timp de cel puțin un an. Motivul: conectarea cu tronsonul Câmpia Turzii – Gilău nu poate fi făcută, din cauza lipsei podului peste Râul Someș și a Nodului Rutier Gilău. Lucrările nici nu au început. Licitațiile au fost lansate abia în toamna anului trecut, deși CNAIR a avut la dispoziție patru ani pentru aceasta – mai precis, din vara anului 2013, când a fost reziliat contractul cu firma Bechtel. Abia la sfârșitul lunii iunie, anul acesta, a fost anunțat câștigătorul licitației pentru nodul rutier, dar urmează perioada legală pentru eventualele contestații, înainte de semnarea contractului de execuție.

Acest tronson scurt de autostradă este deosebit de important, pentru că vine în continuarea Autostrăzii A3 – Câmpia Turzii – Gilău, de la intersecția cu DN1, ocolește municipiul Cluj-Napoca prin zona de Vest și se oprește aproape de localitatea Nădășelu, într-o intersecție cu un alt drum național, DN1F, spre Zalău și Satu Mare. Practic, A3 Gilău – Nădășelu va funcționa ca o șosea de centură în regim de autostradă, în partea vestică a municipiului Cluj-Napoca.

Tronsonul Gilău – Nădășelu, în lungime de 8,7 km, este executat 90% de compania UMB-Tehnostrade, pentru 59 milioane de euro – fonduri de la bugetul de stat. Termenul contractual de finalizare a fost aprilie 2016 – astfel că este depășit de un an și două luni. Dar nu este nico grabă, atâta timp cât podul și nodul rutier vor fi gata cel mai devreme în toamna anului trecut.

Constructor pentru Nodul Rutier Gilău

Nodul Gilău și conexiunea dintre Secțiunea 2B cu Subsecțiunea 3A1 au fost, de fapt, începute de compania Bechtel și trebuie doar finalizate. Contractul a fost atribuit de CNAIR, la finalul lunii iunie, companiei TIRRENA SCAVI SPA ITALIA, cu prețul de 25.975.230,51 lei, fără TVA. „Rezultatul procedurii de atribuire a acestui contract a fost comunicat tuturor ofertanților în data de 23.06.2017. Semnarea contractului va fi posibilă după îndeplinirea termenelor legale privind formularea notificărilor prealabile și a contestațiilor, în conformitate cu prevederile art. 6, alin (1), lit. a) din Legea nr. 101/2016, respectiv cu prevederile art. 8, alin (1), lit a) din același act normativ și după finalizarea procesului de avizare a contractului”, precizează CNAIR.

Cât despre pod – care este, de fapt, un viaduct parțial construit de Bechtel -, este „în aer”. În anul 2014, a fost licitată proiectarea și execuția lui, dar a fost anulată. În 2015, s-a decis, din nou, scoaterea la licitație, însă doar pentru lucrările de execuție. A mai trecut un an până la lansarea licitației. În octombrie anul trecut, CNAIR preciza: „În acest moment, execuția lucrărilor pentru acest pod se află în licitație. Procedura va fi finalizată în decembrie 2016, iar câștigătorul va demara lucrările în primăvara anului 2017, dacă nu vor fi înregistrate contestații. Firma de construcții va avea la dispoziție 10 luni pentru realizarea lucrărilor”. Nu s-a întâmplat așa. Ofertele au fost depuse abia în 9 februarie 2017, iar, până în prezent, CNAIR nu a ales oferta.

Pe tronsoanele Turda – Gilău – Nădășelu – Suplacu de Barcău – Borș, Autostrada Transilvania (A3) face parte din rețeaua TEN-T Comprehensive, de importanță secundară, dar eligibilă pentru finanțare europeană nerambursabilă.

Drumul Expres Craiova-Pitești, la licitație

CNAIR a lansat licitația pentru proiectarea și execuția celor patru tronsoane ale drumului expres Craiova-Pitești. Proiectul are o lungime de 121,185 km și o valoare estimată de 3,771 miliarde lei, fără TVA. Tonsonul I, cuprins între km 0+000 și 17+700, ar urma să fie construit între varianta de ocolire Nord a municipiului Craiova și limita județului Dolj și va traversa teritoriile administrative ale localităților Craiova, Ghercești, Pielești și Robânești. Valoarea estimată a lucrării este de de 479.802.905,88 lei, fără TVA.

Tronsonul II, împărțit în două loturi – cuprinse între km 17+700 și 36+200, respectiv km 36+200 și 57+550 -, va traversa localitățile Balș, Bârza, Piatra Olt, Slătioara, Ulmi, Slatina și Valea Mare. Valoarea estimată: 1,476,349,583.89 lei, fără TVA (din care Lotul 1 – 671.388.626,66 lei iar Lotul 2 – 804.960.957,23 lei).

Tronsonul III, de 31,75 km, va fi construit între km 57+550 și km 89+300 și are o valoare estimată de 904,819 milioane de lei, fără TVA. Cuprins între intersecția cu DN 65, în apropierea municipiului Slatina și limita dintre județele Olt și Argeș, acest tronson va tranzita localitățile Valea Mare, Priseaca, Scornicești, Optași, Tatulești, Colonești.

Tronsonul IV are o lungime de 31,81 km (km 89+300 – km 121+115) și va fi construit între limita administrativă dintre județele Olt și Argeș și intersecția cu autostrada 1 București – Pitești. Va tranzita localitățile Lunca Corbului, Albota, Costești, Bradu, Suseni, Oarja. Valoare estimată: 909,669 milioane de lei, fără TVA.

Acest drum expres va avea 4 benzi de circulație (2 pe sens) și va beneficia de toate elementele de siguranță specifice unei autostrăzi, principalul element care va face diferența față de o autostradă fiind banda de urgență de 1,5 m.

„S-au făcut toate eforturile pentru ca proiectul să beneficieze de finanțare nerambursabilă în actualul exercițiu financiar, iar, pentru a putea fi deschis circulației cu aproximativ 3 ani mai devreme, CNAIR SA a decis, printre altele, să utilizeze resursele existente. Un element important în atingerea acestui obiectiv este și existența unui acord de mediu valabil”, precizează CNAIR.

Acest drum expres va asigura o conexiune corespunzătoare a zonei de Sud – Vest a României la Coridorul IV Pan European și va ajuta la corelarea cu proiectele de mare infrastructură deja demarate la nivelul Coridoarelor IV și IX Pan Europene.

Restricții 3 luni pe Orăștie – Sibiu

Timp de trei luni, de la milocul lunii iunie până în septembrie, pe Autostrada Orăștie – Sibiu se execută lucrări de reparații între kilometrii 314 – 316. Astfel, mașinile pot circula numai pe câte o bandă, pe ambele căi de circulație, evident, la viteză redusă. „Lucrările constau în injectarea cu suspensie autoîntăritoare ciment-betonită, pentru consolidarea terenului și a rambleului de acces la viaductul peste pârâul Pianu și drumul agricol”, precizează CNAIR. Motivul: alunecăile de teren, cu care se confruntă această autostradă încă de la construire. CNAIR asigură că reparațiile sunt executate în perioada de garanție, de către antreprenorul JV Strabag AG, în baza contractului de execuție.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.