In urma articolului cu titlul „Prezenti in consiliile de administratie ARR, CNADNR si RAR“ publicat in numarul din august al revistei Ziua Cargo, in cadrul caruia era analizata activitatea reprezentantilor transportatorilor avand statut de observatori in consiliile de administratie ale celor 3 institutii, solicitandu-se mai multa implicare din partea asociatiilor profesionale pentru a fi pusa la punct o lista clara a problemelor de abordat pe fiecare segment, Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT), a solicitat un drept la replica, pe care il publicam in cele ce urmeaza.
„In opinia mea, aceasta cacealma creata de ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Anca Boagiu, a avut rolul de a ne dezbina intr-un moment foarte important, in care urmau sa se puna bazele actelor normative privind transportul rutier, adoptate de Guvern in vacanta parlamentara. Miscarea a urmarit, pe de o parte, sa creeze o prapastie in comunicarea dintre transportatori, organismele patronale si Minister si sa ofere, pe de alta parte, legitimitate unor actiuni ale acestuia din urma, incercand, totodata, in mod fals, sa induca opiniei publice ideea ca unul dintre punctele solicitate de patronate in urma cu ani de zile (si anume prezenta in consiliile de administratie ale ARR, CNADNR si RAR) a fost dus la indeplinire. Dar noi am cerut clar ca statutul de membru in consiliul de administratie sa fie unul de membru cu drepturi depline neremunerat, nu de observator. Practic, doamna ministru si-a atras in jurul ei trei persoane, dintre care doua faceau parte intamplator, in 2008, din cele sase pe care Consiliul National Rutier le desemnase ca persoane care trebuiau sa faca parte din consiliile de administratie. In plus, noi am cerut ca aceste numiri sa fie oficializate, dar cererea noastra nu s-a concretizat. Cei trei reprezentanti au incercat sa ne cheme la o intalnire in care sa ne exprimam punctele de vedere ce ar urma sa fie sustinute de ei in consiliile de administratie ARR, CNADNR si RAR si in mod fals sustin ca din partea noastra nu le-au venit propuneri. Nici nu ar fi fost nevoie. Atata timp cat ei reprezinta transportatorii si sunt numiti din partea patronatelor, ar trebui sa fie la curent cu toate problemele cu care ne confruntam. Din pacate, ineficienta lor s-a vazut in insusi modul de abordare a noii legi a transporturilor si a ordonantei privind controlul unic, atat in forma, cat si in continut. Ar fi trebuit sa aiba grija ca evenimentele sa nu se deruleze in modul in care au avut loc, adica intr-o lipsa de transparenta totala. Suspectez, in acest caz, ca au fost in permanenta la curent cu lipsa de transparenta si cu modul in care vor aparea actele normative sau ca nici ei nu au stiut de ele. De asemenea, nu sunt de acord cu ideea ca daca patronatele nu sunt unite intr-o formula unitara, nu putem avea succes. Diversitatea patronala exista peste tot in lume. Da, ne-am dori sa fim un singur patronat, mare si puternic, dar, pana acolo, mai este cale lunga. In contextul actual insa, am gasit intelegere, am lasat orgoliul la o parte pentru a putea functiona ca atare si lucrul acesta s-a vazut.
Numirile trebuie facute prin adrese oficiale
Din punctul meu de vedere, cele trei persoane numite in consiliile de administratie ARR, CNADNR si RAR trebuie sa inteleaga ca, atat anul trecut, cat si in acest an, patronatele au avut rezultate concrete, in timp ce ei nu au avut nici un rezultat de cand au fost numiti. Din contra, lucrurile au capatat o latura tragica si mai mare pentru operatorii de transport. Si atunci ne intrebam cine este de vina. De vina sunt ei cand au acceptat acest statut, care nu le da posibilitatea decat sa isi faca o imagine in legatura cu activitatea unor organisme care autorizeaza, licentiaza si controleaza si care sa ii puna la adapost si sa ii indeparteze de problemele generate de cele trei institutii. Fiind neoficiala numirea, neoficiala ramane si prezenta acolo si asa zisa lor reprezentare si, totodata, actiunile lor. Normal ar fi ca numirile sa se faca printr-un schimb de adrese oficiale, ca ei sa reprezinte intr-adevar patronatele si transportatorii. Trebuie sa prezinte raportul de activitate chiar si ca observatori invitati, ceea ce nu s-a intamplat, si sa ne puna la dispozitie anumite materiale si informatii, ceea ce iarasi nu s-a intamplat. Foarte grav insa este faptul ca acceptul din 2008 asupra acestor numiri a fost dat in urma unor proteste pentru care membrii FORT in procent de 90% si-au sacrificat afacerile iar acum, sfidand toate acestea, unii cauta cu orice pret sa atinga chiar si «functia» penibila de observator invitat, avand importanta doar sa ajunga acolo, nu si sa faca ceva pentru plebe.“
Augustin HAGIU
presedinte FORT