DRIVE-TEST MERCEDES-BENZ eACTROS 600. Electrificarea poate începe

Promisiunile au fost respectate și Daimler pune în producție camionul electric pentru distanțe lungi. eActros 600 acoperă peste 500 km cu o singură încărcare, iar producătorul german asigură o utilizare de cel puțin 10 ani, cu 1,2 milioane km parcurși.

Luna iulie a fost dedicată primelor sesiuni de drive-test și rezultatele sunt încurajatoare. Noul camion arată și se comportă ca un produs premium, tipic familiei Mercedes-Benz.

S-a discutat, adesea, despre faptul că un vehicul electric este mult mai simplu, în comparație cu unul diesel, și electrificarea transportului va deschide porțile către numeroși producători noi de vehicule comerciale… Văzând noul eActros, este greu să nu îți schimbi părerea. Chiar dacă mișcarea în sine este asigurată cu mult mai puține componente, în cazul autovehiculelor electrice, camionul rămâne un utilaj complex și, pentru a asigura eficiența și siguranța exploatării, este nevoie de mult know-how. De altfel, am asistat, în ultimii ani, la multe încercări mai mult sau mai puțin eșuate, iar transpunerea tuturor elementelor cu care ne-am obișnuit în transportul clasic către transportul electrificat reprezintă un efort pe care nu oricine îl va putea susține.

eActros are o axă electrică, proiectată pentru 800 de volți, cu două motoare electrice și o transmisie cu patru trepte, special concepută pentru utilizarea în transportul pe distanțe lungi. Motoarele electrice generează o putere continuă de 400 kW și o putere maximă de 600 kW.

O experiență… normală

Probabil, mulți se așteaptă ca, atunci când se urcă la volanul unui vehicul electric, să constate numeroase schimbări, în design, amplasare a comenzilor, mod de funcționare, calități dinamice… În cazul eActros… acest camion punctează în primul rând la capitolul „normalitate”. Sigur, avem acest nou design exterior, care evidențiază pasul important realizat de Daimler și asigură, totodată, o aerodinamicitate foarte bună, însă, în interior, găsim aproximativ același Actros cu care ne-am obișnuit. Comenzile și amenajarea cabinei sunt familiare, postul de conducere nu a suferit schimbări… Iar odată plecat la drum… pare la fel. Evident, camionul electric are un demaraj superior celui diesel, însă nu am experimentat ceva ieșit din comun. Senzația este, mai degrabă, apropiată de aceea când conduci un camion din zona motoarelor cu cele mai mari puteri și cuplu pe măsură.

Modelul testat era încărcat, având o masă totală de aproximativ 40 de tone. Am simțit masa ansamblului, însă, cu eActros, o gestionezi mult mai ușor. Și în liniște… Dacă ceva s-a schimbat dramatic, este vorba despre zgomot, care acum se limitează la cel făcut de anvelope, eventuale sunete specifice semiremorcilor… și un foarte fin bâzâit (electric), pe care nici nu îl mai percepi în timpul rulării.

În plus, totul funcționează! Sistemele de asistență au fost transferate cu succes la modelul electric și tot ce presupune soft este adaptat la noul autovehicul.

Astfel, cele mai multe segmente dintr-un traseu tipic vor putea arăta foarte confortabil pentru șofer – pilotul automat activat, camionul se menține singur pe mijlocul benzii de rulare (șoferul doar ține mâna pe volan), distanța față de vehiculul din față este menținută automat, sau viteza se ajustează în funcție de restricțiile legale (sistemul PPC de la Mercedes-Benz face asta) și pentru a crește și mai mult eficiența producătorul a gândit realizarea legăturii între PPC (Predictive Powertrain Control) și traseul selectat pe sistemul de navigație. Astfel, vor fi anticipate aglomerările în trafic sau ieșirile de pe autostradă.

Este momentul potrivit să discutăm și despre consum. Testul a inclus autostradă, dar și drumuri secundare, într-o proporție relevantă pentru transportul pe distanțe lungi și cu variațiile specifice ale vitezei. În cazul camionului pe care l-am condus, consumul final a fost de 106 kWh la 100 km. Având la dispoziție cei 600 kWh din baterii, cu o încărcare completă, atingerea celor 500 km nu ar trebui să ridice nici o problemă.

Despre autonomie

Este ca și la mașinile mici… Dacă ai condus până acum un autoturism diesel, din gama medie sau superioară, și cauți altceva… nu vei găsi nicio altă motorizare care să se apropie de autonomia de care te-ai bucurat până acum. Nici pe departe! Evident, cei 500 de kilometri oferiți de eActros nu pot rivaliza cu un cap tractor diesel cu rezervoare de 1.000 de litri de motorină, cu care poți străbate toată Europa, până să începi să te gândești la realimentare. Cum ar putea să fie altfel, când comparația are loc între o tehnologie care și-a atins de mult maturizarea și una care abia iese din scutece. Ceea ce, însă, avem deja este un autovehicul care poate asigura utilizarea optimă a timpilor de condus legali ai conducătorului auto. Vom fi, în următorii ani, permanent preocupați de locul și modalitatea de reîncărcare a bateriilor camioanelor, însă nu vom fi blocați și, astfel, există șansa de a nu afecta productivitatea transportului rutier. În plus, legislația, sistemul de impozite și taxe sunt într-un proces dinamic de calibrare, pentru a încuraja electrificarea. Ceea ce este important – trecerea să se realizeze cât mai lin: un șofer să poată alterna autovehiculul electric cu cel diesel, fără a avea nevoie de timp de ajustare sau cunoștințe speciale, marfa să poată fi încărcată în același volum și masă, alimentarea să se facă ușor… Și exact asta oferă eActros, iar reprezentanții producătorului german ne asigură că testele efectuate arată că cei 500 km vor fi atinși chiar și în perioadele reci.

eActros 600 dispune de sistemul de control al vitezei de croazieră și de control al transmisiei Predictive Powertrain Control (PPC), care se potrivește, în mod explicit, cu propulsia electrică. Predictive Powertrain Control ia în considerare topografia, aspectul drumului și semnele de circulație, pentru cel mai eficient stil de condus posibil. În același timp, acum utilizează și informații despre rută, din sistemul de navigație.

Baterii

eActros 600 are trei baterii, fiecare cu 207 kWh, rezultând o capacitate totală instalată de 621 kWh. Bateriile se bazează pe tehnologia celulelor cu fosfat de fier-litiu și au o durată de viață lungă. Pe lângă încărcarea CCS cu până la 400 kW, vehiculul va fi, pe viitor, capabil și de încărcare megawatt (MCS). Acum, bateriile pot fi încărcate de la 20 la 80 la sută în aproximativ 30 de minute, la o stație cu putere mare de încărcare.

Iar viitorul arată și mai bine. În aprilie 2024, producătorul a testat cu succes încărcarea între 600 și 1.000 de kilowați, pentru prima dată.

În plus, Mercedes-Benz Trucks a dezvoltat o aplicație web „eTruckReady”, care face posibilă verificarea în avans, pe computer, a modului în care o rută planificată poate fi parcursă cu un camion electric și unde ar putea fi necesar să fie încărcat vehiculul.

Trebuie selectat modelul vehiculului și varianta, caroseria sau remorca, cu sau fără refrigerare, și temperatura de refrigerare. Pe lângă distanța reală parcursă, pot fi configurați și parametri precum ziua și ora, temperatura exterioară și sarcina. Instrumentul calculează, apoi, traseul, ține cont de topografie și arată dacă poate fi condus electric cu parametrii introduși – inclusiv distanța totală și timpul de condus. În cazul în care capacitatea bateriei nu este suficientă, pot fi adăugate puncte pentru reîncărcarea vehiculului.

Consumul depinde și de programul de conducere selectat. Modul „Range” înseamnă limitarea la 70% a puterii motorului și 82 km/h. Modul „Economy” presupune 85% din puterea motorului și 85 km/h și modul „Power” este pentru 100% putere motor și 90 km/h.

A crescut și siguranță

Producătorul a dezvoltat o nouă platformă electronică, aceasta asigurând fuziunea senzorilor, pentru a îmbina datele radar și ale camerei și, astfel, permițând o vedere și mai largă, în față și în lateral. Platforma electronică oferă o capacitate de procesare a datelor de 20 de ori mai mare, iar totalul de șase senzori instalați pot acoperi, acum, un unghi de 270 de grade în jurul vehiculului.

Astfel, Active Brake Assist 6, cel mai recent sistem de frânare de urgență de la Daimler Truck, este capabil să reacționeze și mai rapid la situațiile critice, datorită detectării îmbunătățite a împrejurimilor – de exemplu, la apropierea de trafic staționar sau în mișcare. Sistemul poate detecta și pietonii sau bicicliștii, pe banda de rulare – indiferent dacă traversează sau vin din sens opus. Înainte de o potențială coliziune, ABA 6 poate efectua frânare automată completă, pentru pietoni și bicicliști, la viteze de până la 60 km/h. Un alt avantaj al ABA 6 este monitorizarea pe mai multe benzi, la o distanță de până la aproximativ 180 de metri în față, pentru o detectare și mai bună a pericolelor, inclusiv în situațiile de curbă, tipice pentru autostrăzi.

Totodată, a doua generație Active Sideguard Assist (

) crește siguranța în trafic, în situații de viraj. ASGA 2 monitorizează acum traficul pe partea șoferului, precum și pe partea pasagerului, atunci când se oprește. În plus, sistemul are un concept inteligent de avertizare pentru schimbarea benzii.

Amintim și de Active Drive Assist 3, pentru conducerea parțial automatizată (SAE Level 2), Front Guard Assist, pentru monitorizarea spațiului de trafic chiar în fața vehiculului, și Traffic Sign Assist, pentru recunoașterea în timp real a semnelor de circulație. În plus, vehiculul este echipat cu un sistem extern de alertă acustică a vehiculelor (AVAS), astfel încât în special pietonii sau bicicliștii să poată observa camionul electric.

Motorul electric transformă energia cinetică în energie electrică, la frânare. În funcție de situație, șoferul poate alege cinci niveluri diferite de frânare, inclusiv funcția de conducere cu o singură pedală.

Demarează producția de serie

Până în prezent, s-au înregistrat, deja, peste 1.000 de comenzi pentru eActros 600, iar începutul producției de serie este planificat pentru sfârșitul anului 2024.

Daimler Truck reunește toate ofertele sale existente și viitoare legate de infrastructura electrică și încărcarea camioanelor electrice, cum ar fi consultanță, hardware și servicii digitale, sub noul brand TruckCharge.

La ora actuală, încă mai sunt mulți oameni care au îndoieli în legătură cu electrificarea transportului rutier. Este dreptul fiecăruia să pună întrebări, să caute răspunsuri și să descopere problemele… Pentru că această transformare are multe asperități, în primul rând din cauza vitezei în care se desfășoară. Bineînțeles, când vezi… și conduci un camion precum eActros, capeți încredere că această revoluție chiar se va întâmpla. Și mai este ceva, care, cel puțin pe mine, convinge că transportul electric va cunoaște o evoluție fulminantă. Am participat, de-a lungul anilor, la numeroase evenimente organizate de Daimler și unele desfășurate chiar la Wörth… Spațiul este destul de generos – este, până la urmă, o fabrică! Niciodată, însă, nu am văzut forfota de la acest eveniment. În aceeași zi în care nouă, jurnaliștilor, ne era prezentat eActros și realizam primul drive-test, se desfășurau, în paralel, alte trei sau patru evenimente – cu clienți, oameni din rețea, studenți veniți în vizită la fabrică… Wörth arăta ca un loc de pelerinaj (sau, poate, o stațiune turistică în vogă) și totul avea un singur scop principal – electrificarea! Când pui în mișcare atâtea energii, efectele vor apărea… repede!

Radu BORCESCU,
Wörth, GERMANIA
radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.