DRIVE-TEST. MERCEDES-BENZ TRUCKS: Adio, diesel!

Camionul electric a depășit faza testelor și intră în forță pe piață. Chiar dacă vor mai trece ani până când opțiunea electrică va reprezenta un procent semnificativ din piața de transport, procesul a început și are toate atuurile pentru o evoluție fulminantă.

Transportul electric este susținut, deja, de mulți ani, de către actorii principali care influențează deciziile din piață. Autoritățile sprijină tehnologiile care asigură diminuarea emisiilor poluate, iar calendarul strict și ambițios către emisii zero a făcut ca opțiunea electrică să se detașeze, ca fiind marea câștigătoare. Sprijinirea achiziționării autovehiculelor electrice, planurile de dezvoltare ale infrastructurii de încărcare, investițiile în producția de electricitate utilizând surse nepoluante, restricții tot mai aspre pentru vehiculele cu motorizări convenționale sunt aspecte care au pregătit terenul pentru transportul electric. Clienții de transport, la rândul lor, au devenit tot mai sensibili la aspectele legate de protecția mediului și sunt tot mai deschiși/doritori să poată prezenta alternative nepoluante pentru modul în care își transportă marfa. Practic, singurii care rămăseseră „cu picioarele pe pământ” erau chiar cei care fac treaba – firmele de transport și șoferii. Până astăzi!

Bineînțeles, dacă mai este cineva care crede că trecerea de la diesel la electric înseamnă doar schimbarea unui camion cu rezervor, cu un altul cu baterii… ar fi bine să își reseteze așteptările. Transportul „electric” presupune o regândire profundă a activității – o reînvățare și acumulare de experiențe, pentru a găsi soluții de optimizare specifice noii tehnologii. „Electricul” oferă numeroase avantaje și oportunități, însă vine și cu unele restricții. Primii pași vor fi realizați, cel mai probabil, pe segmentele de transport local și regional, în misiuni de transport care pot fi deservite utilizând stații de încărcare proprii. Însă tehnologia evoluează extrem de rapid și, cel mai probabil, în următoarele luni vom vedea, deja, opțiuni inclusiv pentru transportul pe distanțe lungi.

Evenimentul din Wörth am Rhein, organizat de Mercedes-Benz Trucks, a demonstrat că, astăzi, toate piesele sunt așezate pe poziții și este doar o chestiune de a face calculele corecte, pentru a te asigura că transportul electric este unul profitabil. De altfel, producătorul german are, deja, specialiști școlarizați pentru implementarea „electrică” pentru toate piețele europene, au fost încheiate colaborări pentru asigurarea instalării stațiilor de încărcare necesare la clienți, există inclusiv serviciu dedicat pentru telematică… și, de asemenea, foarte important, o echipă formată în cea mai mare parte din persoane tinere, cu mult entuziasm și pregătite să depășească eventualele dificultăți, inerente în lansarea unei noi tehnologii. Și, bineînțeles, să nu uităm camionul. Nu este primul autovehicul electric pe care îl conducem, însă eActros reprezintă dovada incontestabilă a ceea ce bănuiam, deja, cu toții. „Electricul” duce experiența șofatului la un nou nivel, iar transformarea este instantă – te obișnuiești imediat cu noul camion și nu numai că îi apreciezi calitățile, ci chiar devine foarte greu de acceptat ideea întoarcerii la diesel.

Comparația a fost cu atât mai elocventă, cu cât, în cadrul evenimentului, am putut testa eActros, dar și noul Actros L, care este nava-amiral pentru segmentul de transport pe distanțe lungi – ambele camioane sunt high-tech și includ numeroase inovații. Iar Mercedes-Benz va organiza un eveniment pentru aproximativ 1.000 de participanți din toată Europa, care va reprezenta debutul campaniei pentru mobilitatea electrică.

eActros – totul devine simplu

„Simplu” este primul cuvânt care îmi vine în minte, atunci când mă gândesc la experiența oferită de eActros.

Tot ce auzi este zgomotul scăzut al compresorului, cel al anvelopelor în rulare și vântul, pe măsură ce accelerezi. Pe autostrăzi și șosele principale, pe drumuri de țară cu topografie variată, sau prin interiorul localităților, conducerea relaxată este evidentă. Motoarele electrice oferă același cuplu ridicat, iar accelerația puternică este vizibilă în orice situație de trafic. Practic, a dispărut complet îngrijorarea legată de o bandă prea scurtă de accelerare la intrarea pe autostradă, sau abordarea intersecțiilor în care mașinile de pe sensul principal vin cu viteză mare…

În plus, chiar și la sarcină maximă, nivelul de zgomot din cabină rămâne la un nivel scăzut.

Și, pentru că suntem într-un Mercedes-Benz, în orice moment în timpul călătoriei, poți observa cât de economic este eActros și cum poate fi recuperată inteligent energia. Acest lucru se datorează faptului că motorul electric transformă energia cinetică în energie electrică, în timpul fiecărei manevre de frânare – sau prin acționarea activă a brațului pentru recuperare (plasat și acționat asemănător cu retarderul), în timpul fazei de rulare. Energia generată în acest fel este reintrodusă în bateriile eActros, contribuind la creșterea autonomiei vehiculului. Un alt efect secundar pozitiv al frânării regenerative este că frânele noului eActros sunt mai puțin solicitate. În funcție de situație, șoferul poate alege între cinci niveluri diferite de recuperare. Astfel, conducerea poate fi realizată doar cu o singură pedală (atunci când șoferul își ia piciorul de pe pedala de accelerație, viteza este automat redusă), dar, de asemenea, poate fi acționată din touchscreen-ul din cabina digitală. Se poate efectua decelerarea prin recuperare fără a acționa frâna mecanică, ceea ce înseamnă că șoferul se poate concentra pe deplin asupra traficului, nu asupra tehnologiei. Am testat acest mod de șofat și, practic, pedala de frânare devine aproape neutilizată, sporind confortul șoferului, precum și eficiența transportului.

Cabina interactivă multimedia instalată standard pe eActros oferă informații continue despre starea de încărcare, distanța care mai poate fi parcursă înainte de încărcare, și consumul curent și mediu de energie, în kWh, la 100 de kilometri.

Autonomie de până la 400 km

În ceea ce privește energia: eActros cuprinde fie trei (eActros 300), fie patru pachete de baterii (eActros 400), fiecare dintre acestea oferind o capacitate instalată de 112 kWh și o capacitate utilă de aproximativ 97 kWh. Cu patru baterii, eActros 400 are o autonomie de până la 400 de kilometri. Miezul tehnologic este sistemul de propulsie, compus dintr-un șasiu robust, cu două motoare electrice integrate, și o transmisie cu două viteze. Ambele motoare răcite cu lichid generează o putere continuă de 330 kW, precum și o performanță de top de 400 kW. eActros poate fi încărcat cu până la 160 kWh: trei baterii necesită puțin peste o oră pentru a se încărca de la 20 la 80 la sută la o stație standard de încărcare rapidă DC cu un curent de încărcare de 400 A.

În funcție de misiunea de transport, specialiștii Daimler recomandă evitarea unei încărcări complete a bateriilor, pentru a permite, încă din startul cursei, recuperarea de energie, atunci când acest lucru este posibil – decelerări în pantă, frânări etc. 

 

Soluții digitale 

Pentru a profita din plin de eActros, pentru a economisi timp și efort pentru operatori și pentru a face trecerea la mobilitatea electrică cât mai ușoară, Mercedes-Benz Trucks oferă clienților săi o gamă întreagă de soluții și aplicații digitale, pe Fleetboard Portal. Acestea includ, de exemplu, managementul personalizat al încărcărilor. Acesta oferă transparență deplină a procesului de încărcare pentru activele de infrastructură ale unui client și permite gestionarea costurilor prin afișarea istoricului tranzacțiilor. În plus, procesele de încărcare pot fi planificate mai bine, pentru a maximiza utilizarea stațiilor de încărcare, iar procesele de încărcare pot fi pornite și oprite de oriunde, datorită gestionării încărcării (Charge Management).

Instrumentul de cartografiere este o altă soluție digitală, care permite angajaților din back office din companiile de transport să reacționeze rapid la starea actuală a vehiculului, ori de câte ori este necesar. Acest lucru se datorează faptului că instrumentul poate arăta, în timp real, unde se află un autovehicul, dacă este în mișcare, dacă staționează sau se încarcă și care este starea de încărcare a bateriei. În plus, un jurnal de bord cu informații detaliate despre timpii de conducere, staționare și încărcare, greutatea totală, kilometraj parcurs, trasee, topografie, temperatură, precum și consumul de energie sau creșterile și scăderile stării de încărcare a bateriei reprezintă un alt instrument. Acest lucru le permite managerilor de flotă să urmărească fiecare eActros individual, astfel încât utilizarea să poată fi optimizată.

Sisteme de siguranță de ultimă generație

eActros este echipat cu un sistem extern de alertă acustică a vehiculelor (AVAS), în conformitate cu cerințele legale. Sistemul de avertizare sonoră de la eActros este format din două difuzoare – unul în față și unul în spate – care sunt conectate atât între ele, cât și la vehicul. În funcție de condițiile de conducere, sunt redate diferite sunete pentru deplasarea înainte și înapoi.

eActros este echipat standard cu asistentul la virare Sideguard Assist S1R. În situația în care șoferul nu observă un obstacol aflat în mișcare, în timpul virajelor, sistemul poate interveni pentru a asista și avertiza șoferul. Asistentul la virare folosește afișajul MirrorCam pentru avertismente vizuale.

A doua generație a sistemului MirrorCam este utilizată din aprilie 2022 și poate oferi, acum, șoferului un sprijin și mai bun în multe situațiile complexe din traficul rutier, datorită brațelor camerei, care sunt cu zece centimetri mai scurte, plus noi parametri de imagine. Unul dintre avantajele scurtării brațelor camerei este că, acum, șoferilor le este mai ușor să conducă în marșarier, deoarece perspectiva MirrorCam este mai asemănătoare cu cea a oglinzii convenționale. Culorile și luminozitatea sistemului de camere au fost îmbunătățite, devenind mult mai relevante pentru situațiile dificile de conducere, de exemplu la întoarcerea într-o zonă întunecată, sau slab iluminată.

În plus, rămân și beneficiile primei generații, care includ modul de unghi larg la marșarier, linii de orientare pe display, pentru a îmbunătăți estimarea distanțelor până la obiectele din spatele vehiculului, deplasarea imaginii camerei la viraj și monitorizarea împrejurimilor vehiculului, în perioadele de odihnă.

Un alt punct important pentru siguranță este cea de-a cincea generație de asistență activă la frânare (ABA 5), cu detectarea pietonilor.

Actros L, cu a treia generație a motorului OM 471

În această perioadă, este de așteptat ca, în paralel cu lansările soluțiilor „electrice”, să vedem îmbunătățiri și pe zona „clasică”, tehnologia diesel rămânând, cel mai probabil, dominantă, în următorii 15 ani. Iar Daimler exact asta face.

Nava amiral pentru transportul pe distanțe lungi, Actros L, va primi, din octombrie 2022, a treia generație a motorului OM 471.

Cel mai recent motor de mare capacitate prezintă o gamă largă de inovații tehnice care vizează scăderea TCO, prin reducerea consumului de carburant, emisii reduse de CO2, costuri de operare mai mici și marje mai mari, fără a afecta performanța, dinamica vehiculului, sau confortul de conducere. În acest scop, inginerii de la Mercedes-Benz Trucks au făcut mai multe ajustări.

Astfel, a treia generație de OM 471 introduce două turbocompresoare noi, care, împreună cu sistemul revizuit de post-tratare a gazelor de eșapament, permit economii maxime de combustibil de până la 4%, în comparație cu generația anterioară. Pentru și mai multă dinamică a vehiculului, Mercedes-Benz Trucks s-a concentrat, de asemenea, pe linia de rulare, iar noul control automat al transmisiei PowerShift Advanced permite deplasarea și accelerarea mai rapidă și mai lină în multe situații, datorită selecției sale precise a treptelor de viteză. Un alt aspect important este programul extins Top Torque, care oferă mai multă performanță exact atunci când este cu adevărat necesar – de exemplu, atunci când conduci pe autostradă, sau când depășești.

Nivelul ridicat al confortului oferit de Actros L este subliniat și de cabina cu lățimea de 2,5 metri, disponibilă în variantele StreamSpace, BigSpace și GigaSpace. Lipsa unui tunel motor în cabină asigură o podea plană și o ambianță confortabilă. Izolarea fonică a fost, de asemenea, îmbunătățită, în timp ce poziția pe scaun a fost coborâtă și optimizată. În plus, farurile cu LED nou proiectate, disponibile opțional, reprezintă o îmbunătățire majoră a siguranței.

Iar, la capitolul siguranță… Avem ABA 5, asistența la menținerea benzii de rulare, a doua generație de MirrorCam, precum și opțiuni precum Active Sideguard Assist (ASGA), sau a doua generație de Active Drive Assist (ADA 2), pentru conducerea parțial automatizată de nivelul 2.

Contractul de service Mercedes-Benz Complete este disponibil și pentru eActros, pentru a asigura o eficiență optimă a vehiculului. Pachetul cuprinzător de servicii acoperă întreținerea și repararea întregului autovehicul, cât și a transmisiei, inclusiv a pieselor de uzură. Contractul de service include întotdeauna Mercedes-Benz Uptime.

Mobilitate electronică personalizată

Daimler oferă servicii eConsulting, ce asigură răspunsuri pentru toate întrebările legate de planificare, comandare și implementare, referitoare la infrastructura de încărcare, precum și conectarea la rețea. Mercedes-Benz Trucks a încheiat, în acest sens, un parteneriat strategic special cu Siemens Smart Infrastructure și ENGIE.

Radu BORCESCU

Wörth am Rhein, GERMANIA

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.