Așa cum a promis, Volkswagen Vehicule Comerciale a adus pe piața din România cel mai nou Multivan, utilitara destinată transportului de persoane. După ce l-am remarcat în diverse fotografii oficiale și clipuri video, a venit momentul să-l vedem „live”, la treabă.
Așteptam cu o oarecare curiozitate acest drive-test cu noul Multivan. Recunosc că imaginile de prezentare „și-au făcut treaba” și m-au făcut să fiu nerăbdător.
Inspecția vizuală
Volkswagen Vehicule Comerciale România ne-a pus la dispoziție un Multivan cu echiparea Style, cea mai înaltă. Cu toate că noul Multivan (în echiparea Style) părea că va sosi într-o schemă de culori duală, modelul testat a fost „îmbrăcat” într-un negru elegant și rafinat, acest element fiind configurabil, nu fix. Sunt o persoană care are o sensibilitate pentru mașinile negre, așa că această surpriză, încă de la început, a fost una plăcută, cu toate că și un design cu o temă în două culori ar fi fost interesant.
Mergând mai departe de culoare, observăm designul frontal actualizat, cu o grilă negru lucios, ce se integrează perfect din punct de vedere cromatic, aproape formând un întreg. Lateralele au o inserție cromată, ce traversează mașina din față în spate, pornind de la emblemă, „ascunzându-se” sub faruri și continuând până la stopuri. Farurile sar și ele în ochi, într-un mod plăcut.
Sunt de tip LED IQ.Light Matrix, cu control al fazei lungi și lumini de viraj, iluminează drumul mult mai bine, acționând pe bază de previziune. De accesul pasagerilor sunt responsabile cele două uși laterale culisante. Asemenea acestor uși, și hayonul este acționat electric, pasagerii nefiind nevoiți să se întindă după mânerul hayonului și nici să tragă de uși.
În zona din spate, sunt amplasate două rânduri de scaune (2+3 locuri), modulare, o masă pliantă ce „iese” dintre cele două scaune ale rândului 2, spațiul putând fi configurat după bunul plac. Intimitatea pasagerilor este asigurată de geamurile fumurii ale întregului compartiment.
Portbagajul, amplasat în spatele ultimului rând de scaune, unde pot fi depozitate bagajele, are un volum de 469 l, cu toate scaunele montate. Dacă se renunță la rândul al treilea, acesta crește la 1.844 l, iar, dacă se scot toate scaunele, ajungem la 3.672 l.
Confort și funcționalitate
În partea din față, postul de conducere oferă un nivel de confort întâlnit la turisme. Poziția șoferului este una confortabilă, comenzile sunt amplasate intuitiv, iar vizibilitatea este mai bună ca niciodată, aici contribuind și sistemele de asistență și siguranță din echipare (peste 20 în total, în dotarea standard), „Area View” în mod special.
Bordul este dintr-un material bun calitativ, iar sub ochii șoferului se desfășoară Digital Cockpit-ul, de 10,25 inch, configurabil, pentru a oferi informații utile despre vehicul și călătorie.
Viteza de deplasare, precum și limita maximă de viteză pe acel sector de drum, sunt proiectate pe parbriz, în partea de jos, pe afișajul Headvizibile doar pentru șofer. Vehiculul este capabil, grație sistemelor de asistență și siguranță, și să citească semnele rutiere, marcajele de pe banda de rulare, putând rula în siguranță, fără să depășească limita de viteză sau să părăsească banda.
Datorită Car2X, Multivan poate interacționa cu alte vehicule în rețea, pentru a semnala din timp posibilele pericole. Revenind la echipare, sistemul de infotainment Discover Media Pro este amplasat în partea centrală a planșei de bord și este cuplat la un sistem acustic premium, de la Harman Kardon, cu 13 incinte de înaltă performanță, de 840 W, plus un sub-woofer, ce fac călătoria mult mai plăcută.
Am căutat mufa USB de încărcat telefonul și am dat peste încărcarea prin inducție și problema s-a rezolvat instantaneu, fără fir. Am găsit, apoi, și mufele, dar nu mai era cazul.
La drum
După „recunoașterea” interiorului, ne-am pus centura și am pornit. Modelul testat, Multivan eHybrid, este echipat cu un grup motopropulsor plug-in hibrid, oferind o experiență de condus nouă și interesantă. Motorul termic cuplat la acest grup este pe benzină, cu o cilindree de 1.4 l și cu o putere de 218 CP, cea mai puternică variantă.
Prin oraș, ne-am bucurat de o plimbare cu zero emisii și un nivel de zgomot extrem de scăzut. Autonomia cu rezervorul plin, pe benzină, conform computerului de bord, este de 470 km, la care se adaugă cea provenită din bateria litiu-ion, de 13 kWh, de încă aproximativ 40 km.
Consumul de putere, în modul electric, este de 17-17,1 kWh, conform producătorului. În modul combinat, am efectuat undeva la 50 de kilometri, timp în care mașina a rulat în modul hibrid, apoi bateria s-a terminat și am folosit exclusiv motorul termic. În prima fază, consumul mediu de benzină era de 3,5 l/100 km, iar, când am mers exclusiv pe motorul termic, media a crescut la 9,8 l/100 km.
Deși, poate, la prima vedere, o cilindree de 1,4 poate părea mică, reprizele oferite de Multivan sunt mai mult decât bune. Aici contribuie și transmisia automată DGS, cu Shift by Wire, care este acționată dintr-un selector amplasat, inovativ, pe planșa de bord. În ceea ce privește dinamica, mașina are un comportament asemenea turismelor. Răspunde prompt la comenzi, frânează bine, iar ruliul este bine ținut sub control de suspensie și de sistemele de asistență.
Una peste alta, Multivan aduce, pe lângă plăcerea de a călători, și plăcerea de a conduce. Varianta pe care am testat-o, Multivan Style 1.4 eHybrid 160 kW, este disponibilă la un preț de 59.900 de euro, cu TVA.
Volkswagen Multivan 1.4 eHybrid
Combustibil: Plug-in Hybrid
Motor (termic): TSI, 1,4 l
Baterii: 13 kWh, litiu-ion
Transmisie: automată, DSG, Shift by Wire
Dimensiuni (L/l/h): 4.973/2.252/1.907 mm
Volum portbagaj: 469-3.672 l
Locuri: 7 (2+2+3)
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro