„Siguranță” este cuvântul de ordine, pentru noul Volvo Aero. Însă nu este vorba doar despre reducerea riscului de accident, ci și despre siguranța că, în fiecare moment, te poți baza pe sisteme care asigură o exploatare optimă, din punct de vedere al costurilor.
Vedem, adesea, pe rețelele de socializare scurte filme realizate de șoferi teribiliști care, în mers, din plictiseală, sau pentru că își doresc să iasă în evidență, părăsesc postul de conducere, sau ridică picioarele pe volan sau… alte gesturi pe care, evident, le catalogăm, fără rezerve, ca fiind „inconștiente”.
Sunt cazuri extreme… Însă și în viața de zi de zi a șoferilor de camion, cu multe ore de condus pe autostradă, apare, adesea, monotonia, plictiseala, scurte momente de oboseală și chiar neatenție… Rezultatul: frâne bruște, pentru a preveni o coliziune cu mașina din față, curbe luate cu viteză prea mare, părăsirea accidentală a benzii etc. Evident, marea majoritate a acestor „scăpări” sunt corectate la timp, fără urmări, însă riscul de accident a existat.
Cu noile sisteme prezente pe Volvo Aero, se diminuează drastic posibilitatea de a te confrunta cu asemenea situații, iar un camion care corectează din timp potențialele erori sau neatenții ale conducătorului auto va contribui și la o activitate mai relaxată și mai puțin obositoare pentru șofer.
Gesturi teribiliste, cum sunt cele menționate în deschiderea materialului, vor exista și în continuare, însă chiar și acestea vor ridica riscuri reale mult diminuate, cu noile sisteme.
Ca o muncă de birou
Depărtarea de casă și familie reprezintă principala nemulțumire a șoferilor de camion, iar un alt factor semnificativ luat în calcul este legat de faptul că meseria de conducător auto este percepută ca fiind una riscantă.
Și tocmai la acest capitol Volvo Aero aduce cea mai importantă schimbare. Când ai o meserie desfășurată la birou, te aștepți să îți atragă cineva atenția asupra unei eventuale greșeli, înainte să producă pierderi sau să devină o problemă „de viață și de moarte”. Iar sistemele prezente pe Volvo Aero „îmbracă” activitatea conducătorului auto, gata să atenționeze și, chiar, să corecteze într-o interacțiune… prietenoasă.
Menținerea distanței față de mașina din față, corectarea direcției și chiar menținerea acesteia, acolo unde benzile sunt trasate vizibil, și ajungând până la adaptarea vitezei în funcție de configurația drumului și restricțiile de viteză… nu sunt premiere absolute în lumea camioanelor, însă ceea ce impresionează la Volvo Aero este „blândețea”. Pare un cuvânt ciudat, atunci când te referi la conducerea unui camion, însă cele mai multe sisteme pe care le-am testat în această zonă de parțială preluare a controlului dau senzația că intră într-o luptă cu șoferul, mai ales în ceea ce privește menținerea direcției… ca o învățătoare care te lovește peste mână, atunci când ai scris o literă greșit. La Volvo, corecțiile vin ca o mângâiere, o colaborare reușită și, la final, nici nu mai ești 100% sigur dacă și cât a intervenit sistemul, sau a fost doar meritul tău ca șofer.
VDS face diferența
Sesiunea de drive-test a avut loc în Grecia, în apropiere de Salonic și am putut aprecia performanțele sistemelor atât pe segmentele drepte de autostradă, cât și pe anumite porțiuni cu viraje.
Ne-am concentrat, în primul rând, pe sistemul de menținere a direcției, care, așa cum am menționat, intervine plăcut, fără a brusca, iar șoferul rămâne în control, putând contracara cu ușurință acțiunea sistemului. Aici un rol important îl are VDS (Volvo Dynamic Steering), care contribuie la această „colaborare”, fără efort între om și sistem (șoferul având prioritate).
De aici și un potențial mic neajuns. Pe drumuri lungi, unde benzile sunt bine trasate, un asemenea sistem creează posibilitatea să sprijini mâna pe volan, lăsând sistemul să mențină singur camionul în centrul benzii. În cazul Volvo, VDS face ca și cea mai mică presiune exercitată asupra volanului să fie preluată de sistemul de direcție. Pe de altă parte, fără presiune asupra volanului, sistemul nu mai detectează mâna pe volan și demarează o succesiune de avertizări pentru a determina șoferul să își facă simțită prezența. Un neajuns pe care unii șoferi îl vor resimți.
Bineînțeles, în cazul în care șoferul nu atinge/mișcă volanul, după mai multe secunde de avertizare, camionul începe să frâneze ușor, până la oprirea finală, acționează luminile de avarie și descuie ușile, păstrând, în tot acest timp, camionul pe banda de rulare. Este o măsură de precauție firească, pentru a evita riscul unui camion scăpat de sub control, în cazul în care conducătorul auto nu ar mai putea acționa comenzile, din anumite motive.
În ceea ce privește noile funcții ale I-See… Evident, scopul este maximizarea timpului în care pilotul automat este utilizat. Astfel, crește siguranța și, totodată, scade consumul de carburant. Bineînțeles, sistemul este dependent de acuratețea hărților disponibile. În unele țări sunt mai bune, în altele… Grecia nu este printre fruntașe, la acest capitol.
Oricum, este doar o chestiune de timp și, cu siguranță, de la an la an, vor fi îmbunătățite aceste hărți, pentru toate drumurile din Europa.
Sunt pași importanți către condusul autonom și chiar dacă, la prima vedere, noile sisteme pot fi confundate cu simple opțiuni pentru creșterea confortului… Discutăm, de fapt, de reducerea numărului de ajustări aduse direcției – mâinile rămân pe volan, însă adesea au rol doar de supraveghere – iar pedalele sunt apăsate tot mai rar…
Și mai este ceva… deși pare puțin important… la volanul Volvo Aero, având aceste sisteme în funcțiune, am putut admira peisajele din jur, într-o manieră mult mai relaxată decât o făceam într-un camion obișnuit, fără a diminua vreun moment senzația de siguranță.
Și oglinzile…
Am descris, încă de la lansarea modelului Aero, avantajele noului sistem cu camere video. Acum, am putut să testăm sistemul în condiții reale și este remarcabil. Rezoluția este foarte bună, iar sistemul se adaptează imediat la intensitatea luminii, oferind informații clare șoferului, indiferent dacă este soare, înnorat, sau este traversat un tunel. În timpul manevrelor/virajelor, imaginea din monitoare urmărește, în mod automat, capătul semiremorcii, iar marcajele asigură decizii precise și sigure pentru șofer, atât în cazul depășirilor, cât și la parcare. În plus, funcția „night vision” asigură o monitorizare bună a perimetrului din jurul camionului, chiar și atunci când vehiculul este parcat, noaptea, într-o zonă fără surse de iluminare. Este impresionant și cu un potențial impact semnificativ asupra siguranței.
Bineînțeles, renunțarea la oglinzile clasice înseamnă și o creștere a aerodinamicității, dar mai ales creșterea vizibilității, pe care o sesizezi în special în intersecții și la trecerile de pietoni. Și, să recunoaștem, oglinzile Volvo erau unele dintre cele mai „prietenoase”, la acest capitol.
Și nu putem încheia fără să reamintim – măsurătorile Volvo arată, pentru modelul Aero, o spectaculoasă reducere a consumului cu 5%.
Radu BORCESCU
Salonic, GRECIA
radu.borcescu@ziuacargo.ro