Mai sigur, mai eficient și mai atractiv, noul Volvo FH aduce îmbunătățiri sensibile, în ceea ce privește mediul de lucru al șoferului.
După mai bine de un an de zile de la lansare, am ajuns, în sfârșit, la volanul noului FH. Sigur, din cauza pandemiei, mulți preferă să uite că a existat anul 2020. Avem 2019 și sărim direct în 2021, mai ales dacă vrem să facem vreo comparație privind performanțele economice. În aceste condiții, putem spune că, de fapt, acest drive-test are loc „imediat” după lansarea oficială a modelului.
Noul Volvo FH este echipat cu o cabină reconfigurată, cu caracteristici inovatoare de siguranță și cu un mediu de lucru care se concentrează asupra necesităților șoferului.
Însă, indiferent de modul în care privim lucrurile… așteptarea a meritat.
Mișcarea în spațiul din interiorul cabinei este mai facilă ca oricând, datorită noului design al manetei schimbătorului I-Shift, mai subțire și mai ergonomic.
Am văzut din poze cât de bine arată și am citit despre performanțele îmbunătățite, precum și despre dotările atrăgătoare… Dar, atunci când te urci prima dată la volan, atingi materialele de super calitate, vezi cum acționează comenzile – cabina noului FH a fost construită pentru a te face să te simți bine. Nu este doar ergonomie, ci, deja, putem spune că ești răsfățat.
O exagerare? Poate! Însă reprezentanții constructorului consideră că, în lupta firmelor de transport de a atrage și menține șoferii, nu te mai poți rezuma doar la elementele de eficiență.
Panoul de instrumente îi permite șoferului să aleagă între patru tipuri de vizualizări pe ecran, în funcție de situația de deplasare și de informațiile pe care le preferă afișate, iar ecranul lateral de 9 inch asigură funcția de Infotainment, asistență de navigare, informații de transport și monitorizarea cu ajutorul camerei video.
Ora care contează
Și acum, să plecăm la drum. Volvo FH rămâne acel camion care îți conferă încredere, în orice situație. Vizibilitatea este excelentă – nu poți să nu apreciezi oglinzile și stâlpul cabinei, proiectate astfel încât să ocupe foarte puțin din câmpul vizual al șoferului. Comenzile „te îmbracă” și răspund precis așteptărilor, iar timpul de adaptare… Pur și simplu, ai impresia că fiecare element este acolo unde ar trebui să fie. Și, bineînțeles, direcția și sistemul de suspensii – aici este în mare măsură secretul senzației de siguranță oferită de FH. Iar motorul de 500 de cai putere îți oferă flexibilitatea dorită, indiferent de drum. I-am apreciat puterea atât în timpul depășirilor, cât și pe zonele mai provocatoare, cu serpentine și rampă pronunțată.
Însă consider că principalele beneficii le simți abia la finalul sesiunii de drive-test. Un șofer va aprecia performanțele cu stil ale noului FH imediat ce se așază la volan, dar, după patru ore de condus, la finalul programului, când deja este preocupat de găsirea unei parcări decente, fără a depăși timpul legal de condus… Sunt momentele în care uiți, adesea, de principiile unui condus eficient, atenția este diminuată și poți pierde ceea ce ai câștigat în primele ore de condus. Aici vedem performanțele extraordinare ale noului FH și ale sistemelor sale, care nu te lasă să greșești și nici să diminuezi prea mult performanțele.
Noua interfață
Postul de conducere are o interfață complet nouă, pentru informații și comunicare, care îmbunătățește modul de gestionare a diferitelor funcții, ceea ce reduce stresul și factorii perturbatori. Panoul de instrumente este complet digital, cu un ecran de 12 inch, facil în utilizare, informațiile fiind clare și ușor de vizualizat.
Ecranul lateral suplimentar, de 9 inch, este disponibil pentru Infotainment, navigație, informații de transport și monitorizare camere video. Funcțiile pot fi controlate prin butoanele de pe volan, prin comandă vocală sau prin ecranul tactil și panoul de bord, de control.
Alături de actualizarea tehnologiei I-Save, noul Volvo FH are un design mai aerodinamic, pentru economii suplimentare de combustibil. Iar I-See dispune, acum, de o nouă funcție, prin care autocamionul poate detecta când este eficient pentru motor să ruleze la turații reduse, apoi, din inerție, chiar și pe drumuri care par a fi suprafețe plane.
Sisteme de siguranță
Siguranța a fost îmbunătățită și mai mult, cu funcții precum farurile cu fază lungă adaptivă. Sistemul îmbunătățește siguranța pentru toți participanții la trafic, dezactivând automat segmente selectate ale fazei lungi LED, atunci când autocamionul se apropie de traficul din față sau de un alt vehicul din spate.
Am apreciat în mod deosebit sistemul de control adaptiv al vitezei de croazieră (ACC), împreună cu pilotul automat cu asistență la coborâre, care activează automat frânele de serviciu, atunci când este necesară o forță de frânare suplimentară, pentru a menține o viteză constantă la coborâre. Avertizarea de coliziune cu frână de urgență și Controlul electronic al stabilității sunt în echiparea standard și vor reduce, cu siguranță, riscurile de accident.
Cuplul optimizat al motorului pentru o gamă largă de turații asigură, pentru noul FH, un rulaj lin și oferă puterea necesară pentru a menține o viteză medie ridicată și constantă, chiar și în condițiile unei topografii provocatoare.
Dacă ar fi fost după mine, aș fi dotat camionul testat și cu VDS (Direcția Dinamică Volvo), cu Asistență pentru păstrarea benzii de rulare și Asistență de stabilitate. Până la urmă, acestea sunt ținte ale viitorului – siguranță în creștere, pentru atingerea obiectivului de „zero accidente” și sisteme de asistență din ce în ce mai complexe, care să prevină activ eventualele greșeli/neatenții ale șoferului.
Sistemul de recunoaștere a indicatoarelor rutiere reprezintă un alt exemplu de diminuare a stresului pentru conducătorul auto, care poate, astfel, vizualiza eventualele restricții, fără teama că a depășit indicatorul fără să îl observe.
Am apreciat, de asemenea, camera video montată pe oglinda din dreapta, care se activează pe ecranul lateral, la acționarea semnalizatorului.
Bineînțeles, camionul testat a fost echipat cu pachetul I-Save, care permite economii semnificative de combustibil și, totodată, reduce emisiile de CO2. În cazul operațiunilor de cursă lungă, nu poți neglija această opțiune, care combină noul motor D13TC cu un pachet de funcții și poate oferi economii de combustibil de până la 7%.
Inteligent și sofisticat, noul FH combină elementele cele mai de succes din seria anterioară cu tehnologiile moderne.
Volvo FH cu I-Save
- Motor Volvo de 13 litri, cu tehnologie Turbo Compound (Volvo D13TC), cu 500 CP (2.800 Nm)
- I-See bazat pe hărți – folosește informații despre ruta planificată pentru a utiliza energia cinetică a autocamionului
- Sistem de schimbare a treptelor de viteză I-Shift, cu software optimizat pentru operațiuni de transport pe distanță lungă (modul Eco)
- I-Cruise cu I-Roll, care reglează viteza pentru a reduce semnificativ consumul de combustibil
- Punte spate cu un consum eficient de combustibil.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro