Drumul spre fericire

„Renunț la cea mai mare parte din flota proprie și lucrez cu subcontractori. Este mult mai ușor de colaborat cu șoferii care își conduc propriile camioane.”

„Oricât de mult le-aș oferi, angajații nu mai vor să accepte orele suplimentare.”

„Nu mai găsim persoane pregătite și care să își asume responsabilități.”

„Nu ne mai putem dezvolta din cauza lipsei de personal.”

„Tinerii de astăzi au pretenții foarte mari, chiar de la început, în ciuda faptului că nu au cunoștințele și experiența necesare pentru a aduce plus valoare companiei.”

Sunt doar câteva opinii exprimate de mai mulți manageri și proprietari de firme, în ultimele luni.

Radu Borcescu

Prima concluzie:

Mecanismele de auto-curățare ale economiei de piață au fost deteriorate major, în transporturi, și toți actorii din piață (oameni și companii) sunt afectați puternic – stres, agresivitate, reducerea investițiilor, întârzieri în implementarea unor proceduri și tehnologii moderne, risc crescut de îmbolnăvire și accidente și, în final, faliment.

Ce este de făcut?

Dacă recunoaștem că, pentru majoritatea firmelor, principala problemă întâmpinată este legată de angajați, de ce nu pornim de aici?

Întrebați ce își doresc de la locul de muncă, mulți angajați răspund, cu sinceritate: mai mulți bani și mai mult timp liber. Cu alte cuvinte: „nu sunt pus în valoare la adevăratul meu potențial” (de aici apare câștigul mai mic decât ar trebui) și „orele petrecute la locul de muncă nu îmi aduc nicio plăcere și aș prefera să fiu oriunde în altă parte”.

Privite astfel lucrurile, ecuația rămâne una dificilă, dar nu imposibil de rezolvat. Însă energiile manageriale ar trebui canalizate pe direcțiile cu impact.

Am citit de curând o carte relevantă, despre costul stresului ascuns:

„Datele științifice sunt incontestabile: relațiile socio-economice au o influență profundă asupra sănătății. De exemplu, deși mass-media și lumea medicală – inspirată de cercetarea farmaceutică – promovează neobosit ideea că, alături de hipertensiune și fumat, nivelul mare de colesterol prezintă cel mai mare risc pentru boli cardiace, dovada este că presiunea la locul de muncă este mai importantă decât toți ceilalți factori de risc combinați. Mai mult, stresul în general și presiunea la locul de muncă în special sunt factori importanți atât în apariția tensiunii arteriale, cât și pentru nivelurile ridicate ale colesterolului.” – Gabor Maté, „Când corpul spune nu”.

În aceste condiții, devine cel puțin riscant pentru o firmă să își atragă angajații exclusiv prin veniturile oferite. Firește, salariul rămâne un aspect foarte important. Însă, dacă doar asta contează în ochii angajatorului, riscă să fie privit într-o cheie extrem de negativă, iar angajații lui se vor întreba: „merită acești bani primiți timpul irosit din viața mea, stresul acumulat, riscul de deteriorare a sănătății și nefericirea?”

Cum putem evita o asemenea poziție cu potențial devastator pentru orice companie? Evident, intrăm pe un teren foarte slab cartografiat, până în prezent, și, astfel, fiecare trebuie să își contureze propriile răspunsuri. Cel puțin două aspecte/direcții par a fi, însă, sigure: creșterea încrederii acordate angajaților la toate nivelurile și mai multă autonomie.

„Elementul de control este aspectul mai puțin evident, dar la fel de important, al statutului social și al locului de muncă ca factor de sănătate. Dacă stresul crește pe măsură ce scade simțul controlului, persoanele care exercită un control mai mare asupra muncii și a vieții lor se bucură de sănătate.” – Gabor Maté.

Lupta cu stresul ar trebui să devină, astăzi, o direcție principală de acțiune pentru toate firmele și, să fim realiști, în transport și logistică nu stăm deloc bine la acest capitol.

Și ar mai fi ceva… important! Încet, dar sigur, intrăm într-o nouă etapă/generație a tehnologiilor moderne aplicate în transport și logistică. Robotizare, internet of things, big data, artificial intelligence sunt câțiva termeni care, astăzi, încep să aibă corespondenți practici. Urmăririle cantitative (care au la bază softurile tradiționale) își pierd relevanța. Câte ore ai muncit, câți kilometri ai parcurs, câte curse ai vândut, ce venituri ai generat… sunt aspecte care vor cădea pe plan secundar, în condițiile în care noua generație de soluții IT oferă premisele unor abordări calitative, cu impact major. Spre exemplu, în loc să îți ușureze munca pentru a vinde cât mai multe curse, noile softuri te vor ajuta/asista să vinzi cât mai profitabil, luând în calcul aspecte tot mai complexe (până la cele mai mici amănunte). Afluxul de date în creștere și posibilitățile complexe de interpretare a acestora vor pune la încercare (foarte probabil) capacitatea de adaptare a fiecărui angajat în parte. Este cel mai potrivit moment să ai alături o echipă puternică, unită și capabilă să învețe.

Cum aș putea convinge niște oameni deștepți, bine informați și pasionați, să lucreze cu mine?

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.