DUCODAN: Specialist pe convenție

Costuri ținute sub control, o organizare precisă și multă seriozitate – Ducodan a ajuns una dintre companiile mari din România, specializându-se pe transportul de convenție.

Firma a apărut în 1993 și, inițial, a realizat transport de mărfuri. Însă, o dată cu apariția și dezvoltarea companiilor multinaționale, a crescut nevoia de transport pentru angajați.

„Ne-am apucat de transport călători, datorită unei conjuncturi favorabile – în anii 1997-1998, au apărut companiile multinaționale și am început să lucrăm pentru ei. Inițial, cu un singur microbuz și, apoi, în decurs de câteva luni, am achiziționat și alte microbuze. Însă aceste companii aveau nevoie de flote mari de autobuze. Astfel, noi am rămas cu părticica noastră, iar mare parte din transport a fost preluat de alte firme. Însă, în timp, am crescut…”, a povestit Dan Lazăr, director general Ducodan.

Astăzi, primul client (companie americană) lucrează cu două firme pe zona de transport angajați, iar Ducodan este cea mai mare dintre acestea.

Compania timișoreană de transport are, la acest moment, în portofoliu peste 20 de firme multinaționale cu care colaborează.

Ducodan a decis o dublă specializare, atât din punct de vedere al segmentului accesat – transport angajați, cât și al regiunii deservite.

„Ne-am dezvoltat doar în județul Timiș și nu am avut gânduri de expansiune. Concurența este foarte mare și în alte părți ale țării și toți mâncăm o pâine albă. Nu am dorit să ne băgăm peste alții, chiar dacă am avut cereri de la clienți, care și-au deschis fabrici și în alte zone ale țării. În plus, activitatea de transport este greu de gestionat de la distanță”, a precizat Dan Lazăr.

Ecuația câștigătoare

Transportul de convenția a cunoscut o puternică dezvoltare în vestul țării, însă și concurența este una puternică. Astfel, „ecuația” pe care trebuie să o respecte transportatorii este una provocatoare – un parc cât mai nou, respectarea strictă a programului și, în același timp, costuri reduse, pentru a putea oferi tarife competitive.

Printre condițiile clienților se numără: un parc auto ce nu poate fi mai vechi de zece ani, mașini dotată cu sistem de climatizare, scaune turistice (rabatabile și cu suport pentru brațe), instalație auxiliară de încălzire, precizie la minut, un plan clar de mentenanță și reparație a mașinilor, respectarea normelor legale… Iar penalitățile pentru nerespectarea contractului pot fi consistente.

În aceste condiții, nu este de mirare că Ducodan a obținut mai multe certificate ISO (managementul calității, managementul mediului, managementul sănătății și securității ocupaționale).

Dan Lazăr, director general Ducodan: „Modul în care ne-am organizat și gestionăm activitatea a fost influențat și de solicitările și așteptările clienților. Ne-au făcut să gândim sănătos și corect.” „Siguranța pasagerilor este prioritară și nu riscăm nimic la acest capitol. În acest sens, autobuzele Ducodan sunt echipate cu sistem de măsurare a alcoolemiei și, în plus, am achiziționat un etilotest, șoferii fiind testați în fiecare dimineață.”

Aplicație dedicată

Ducodan a implementat o aplicație prin care se poate monitoriza cu ușurință programul de lucru al fiecărui șofer, câți kilometri a parcurs în fiecare lună, cât carburant a consumat…

Astfel, consumul fiecărei mașini și costurile legate de service sunt cunoscute cu precizie.

„Monitorizăm, zilnic, consumul de carburant și identificăm eventualele depășiri. Regula noastră este ca alimentările să se realizeze de la plin la plin – utilizăm carduri. Toate alimentările sunt introduse în aplicația pe care am implementat-o și, astfel, putem vedea consumurile fiecărei mașini în parte, în corelare cu kilometrii parcurși. În plus, pe autocare au fost montate sonde litrometrice și primim alerte în cazul unor scăderi bruște ale nivelului de motorină în rezervor”, a explicat directorul general Ducodan.

Aplicația a fost dezvoltată pentru activitatea Ducodan și asigură inclusiv generarea fișelor de activitate zilnică și monitorizarea intervențiilor în service, pentru fiecare autovehicul.

Ducodan are propriul service și, cu ajutorul aplicației, se ține o gestiune clară asupra fiecărei piese cumpărate și a persoanei care a montat-o.

„Tot cu ajutorul aplicației, putem monitoriza facturile pe care le emitem. Astfel, putem avea o imagine clară asupra profitabilității pe fiecare client în parte și pe fiecare mașină. Practic, aplicația este structurată pe trei zone – economică, transport și service. Și a fost proiectată special pentru activitatea noastră”, a completat Dan Lazăr.

Toate mașinile sunt dotate cu GPS și, astfel, sunt gestionate cu ușurință eventualele plângeri legate de întârzieri și, totodată, având istoricul deplasărilor se pot identifica kilometrii în plus, nejustificați.

Program adaptat pentru șoferi

„Am lăsat șoferii să meargă acasă cu microbuzele. În ceea ce privește autocarele, am căutat locuri de parcare potrivite și plătite, cât mai aproape de domiciliul șoferilor. Ținta a fost ca șoferul să nu facă mai mult de 15 minute de la domiciliu la mașină, pentru a-i lăsa cât mai mult timp de odihnă noaptea”, a explicat Dan Lazăr.

O parte dintre șoferii Ducodan vin din localități mai îndepărtate, iar pentru aceștia a fost creat un program special – o săptămână lucrează și alta stau acasă. Este un sistem agreat de către șoferi, unii lucrând astfel deja de câțiva ani.

Pentru acești șoferi, firma asigură cazarea pe perioada în care lucrează.

„Un alt instrument folosit a fost să achităm noi școala de șoferi și obținerea atestatului, iar respectivii șoferi au obligația contractuală de a lucra trei ani la Ducodan”, a completat Dan Lazăr.

Toate firmele/clienți ai Ducodan lucrează în trei schimburi și astfel, programul de transport este organizat în corelare, iar mașinile au curse plin/plin întreaga zi.

Ducodan are 120 de angajați, iar flota este alcătuită din 70 de autovehicule, 50 fiind autocare.

Măsurile coronavirus

Ducodan realizează dezinsecția și dezinfecția mijloacelor de transport cu ajutorul unei firme avizate de către Ministerul Sănătății.

„Este vorba despre grija noastră și a clienților noștri pentru sănătatea persoanelor transportate. În plus, faptul că realizăm acest lucru și am afișat inclusiv în autocare informații în acest sens crește încrederea pasagerilor, care se urcă mai liniștiți în mijloacele de transport. Am montat în mașini inclusiv dispersoare pentru dezinfectarea mâinilor – utilizate de șofer și pasageri.

Furnizorul cu care lucrăm se ocupă inclusiv de sterilizarea sălilor de operații și dezinfectarea avioanelor. Procesul pe care îl utilizăm poartă denumirea de nebulizare cu ceață uscată”, a arătat Dan Lazăr.

Permanenta înnoire a parcului auto se numără printre planurile Ducodan, care țintește reducerea la maximum a incidentelor tehnice.

Service-ul va fi, de asemenea, dezvoltat, urmând să fie lansată și o stație ITP.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.