După şase ani de modificări, controverse, dispute politice şi atenţionări de la Comisia Europeană asupra ilegalităţii ei, taxa auto – impusă prin lege, pentru prima dată, de Guvernul Tăriceanu – a fost împachetată frumos, i s-a pus fundiţă şi i s-a dat un nume nou de către noua guvernare: Timbrul de mediu. În ciuda scopului nobil pentru care a fost creată în 2007 – reducerea poluării prin descurajarea înmatriculărilor de autovehicule la mâna a doua -, românii continuă să prefere maşinile second-hand, iar vânzările de maşini noi au scăzut semnificativ. Acum, taxa-timbru a ajuns la a 9-a modificare şi este percepută începând cu 15 martie, după adoptarea Normelor metodologice.
Timbrul de mediu, aprobat de Guvern prin ordonanţă de urgenţă, va fi mai mare cu 10-15% pentru Euro 3 şi Euro 4, dar va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro, pe principiul că oricum asemenea maşini se află spre sfârşitul perioadei de funcţionare. Totodată, în actuala formulă de calcul nu mai este esenţială capacitatea cilindrică, întrucât aceasta este deja inclusă în impozitul anual pe care îl plătesc posesorii de autoturisme. „Timbrul de mediu se aplică pentru autovehiculele din categoria M1, M2, M3 cu precizarea că pentru categoria celor cu normă de poluare Euro 5, Euro 4 şi Euro 3 formula de calcul ia în proporţie de sută la sută emisia de CO2, iar pentru cele cuprinse în normele de poluare non-euro, Euro 1 şi Euro 2 se aplică actuala formulă, prevăzută prin Legea 9/2012”, a explicat Rovana Plumb, ministrul Mediului.
Taxă diferită la maşinile pe benzină şi pe motorină
Altă noutate este că Timbrul de mediu „va fi calculat cu o diferenţă de 1,75 între motorină şi benzină pentru normele de poluare Euro 3 şi Euro 4, întrucât emisiile poluante din pulberi sunt mult mai mari pentru autovehiculele care folosesc motorina faţă de cele care folosesc benzină”, a precizat Rovana Plumb.
Ministrul a dat câteva exemple:
– o Dacia Logan pe benzină, Euro 5, cu o capacitate cilindrică de 1.149 şi emisii de 234 de grame CO2 – timbru de mediu de 109 euro.
– o Dacia Logan diesel, Euro 5, cu o capacitate cilindrică mai mare, emisii mai puţine, are timbrul de mediu de 50 de euro.
– un VW Golf, an de fabricaţie 2002, diesel, Euro 3, taxa actuală este de 1.683 de euro şi va avea un timbru de mediu de 1.268 de euro.
„La norma de poluare Euro 5 însă, valorile taxei sunt egale, deoarece emisiile de pulberi sunt egale atât pentru benzină, cât şi pentru motorină”, a completat Plumb.
Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor civile (moştenire sau partaj).
Vor achita noua taxă inclusiv instituţiile publice, cu excepţia Salvării, Pompierilor, Corpului Diplomatic, dar şi a persoanelor cu handicap.
Ecotichet de 12.000 de lei, pentru autoturismul electric
Taxa va rămâne la cotele actuale pentru maşinile Euro 5, în timp ce pentru cele Euro 6, maşini hibride şi electrice nu se va plătit nimic. Mai mult, persoanele care vor cumpăra, începând cu 15 martie, un autoturism electric, vor primi, la momentul achiziţionării, un „ecotichet” în valoare de 12.000 lei. Persoanele care au dat statul român în judecată pentru restituirea taxei încasate ilegal şi cărora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum şi cele care au înmatriculat autoturismele fără achitarea taxei, vor plăti noul timbru la prima vânzare a maşinii. Pentru cele revândute în afara României, statul va returna o taxă reziduală, calculată în funcţie de perioada de utilizare. În prezent există circa 300.000 de sentinţe definitive de restituire a fostei taxe auto, ceea ce înseamnă că 70% din bugetul Fondului pentru Mediu se va duce anul acesta pe restituirile către cetăţeni.
Povestea taxei
– 1 ianuarie 2007 – instituirea taxei auto de Cabinetul Tăriceanu.
– Comisia Europeană a atenţionat că este discriminatorie şi a cerut renunţarea la ea.
– Rezultat înmatriculări 2007: 312.532 maşini noi (cel mai bun an de până atunci) şi numai 123.842 maşini second-hand.
– 1 iulie 2008 – o nouă formulă a taxei, numită „de poluare”.
– Începe şi restituirea unor sume de bani celor care au plătit taxa auto înainte de 1 iulie 2008.
– În decembrie însă, Executivul a triplat valoarea taxei de poluare pentru vehiculele second-hand de import. Începe moda înmatriculărilor în Bulgaria.
– 2008: 300.885 maşini rulate (dublu faţă de 2007) şi 285.504 maşini noi (8,65% mai puţin).
– Februarie 2009 – Guvernul Boc a lansat Programul Rabla: 212.900 maşini rulate (scădere) şi 116.016 maşini noi (scădere). Începuse şi criza.
– Decembrie 2010 – Guvernul a aprobat o nouă creştere a taxei pentru maşinile vechi: 94.541 maşini noi (scădere) şi 214.606 maşini rulate (creştere uşoară).
– Aprilie 2011 – Curtea de Justiţie UE a decis că taxa auto este discriminatorie, iar Guvernul Boc a introdus obligativitatea taxei la vânzare pentru toate maşinile înscrise în România înainte de 1 ianuarie 2007. Anul 2011 s-a încheiat cu aproape 82.000 de maşini noi şi 94.000 second-hand cumpărate.
– 1 ianuarie 2012 – valoarea taxei auto a fost diminuată cu până la 25% pentru autovehiculele cu motor Diesel prevăzute din construcţie cu filtru de particule.
– A fost prevăzută şi restituirea diferenţei celor care au achitat mai mult după 1 iulie 2008, dar a rămas valabilă achitarea taxei pentru maşinile înscrise înainte de 2007.
– După numai 45 de zile însă, pe fondul protestelor în stradă, Guvernul Boc a suspendat până la 31 decembrie 2012 această ultimă prevedere. În 2012 s-au înmatriculat 72.179 de maşini noi şi 175.000 rulate.
– Prevederea cu taxa pentru maşinile înmatriculate înainte de 2007 a reintrat în vigoare la 1 ianuarie 2013 şi rămâne valabilă şi în noua OUG privind Timbrul de mediu.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro