E fructu arbor cognoscitur

Am avut o lucrare de făcut în casă… nimic complicat sau urgent. Mi-a fost recomandată o persoană, am discutat, mi-a comunicat prețul, a venit, a luat măsuri… Nimic deosebit, ba chiar mi s-a părut destul de abrupt în comunicare. În fine, în această perioadă, în care, pe piață, găsești din abundență oferte scumpe și cu execuții de proastă calitate, mai închizi ochii la anumite detalii.

Radu Borcescu, redactor-șef ZIUA CARGO

Și apoi a venit la montaj.

Totul a mers foarte repede – fiecare acțiune era executată cu precizie și fără nici o ezitare. Se vedea că știe ce face! Mai mult decât atât, în timpul celor câteva ore telefonul îi suna odată la câteva minute – clienți care îi solicitau serviciile!

„Este o perioadă cu multe solicitări?”, i-am spus eu, mai mult ca o afirmație decât întrebare.

Am primit, de curând, un studiu legat de evoluția pieței de transport, în această perioadă. Fiind confidențial, nu îl putem publica, însă sunt câteva aspecte interesante.

Capacitatea de transport este în scădere și a atins cel mai scăzut nivel din octombrie 2022. Evident, discutăm de numeroase firme de transport care și-au oprit activitatea și acest fenomen continuă.

Piața spot crește accelerat, mult peste evoluția sezonieră așteptată și semnificativ peste volumele înregistrate anul trecut.

Inflația s-a stabilizat la un nivel destul de scăzut, în zona euro, și este de așteptat ca dobânzile să scadă.

În aceste condiții, este de așteptat ca, în partea a doua a anului, presiunea pe asigurarea capacității de transport să crească, în condițiile în care volumele de mărfuri vor crește, atât pe partea de consum, cât și de producție, se arată în studiu. Creșterea tarifelor de transport devine, astfel, o consecință probabilă. De altfel, studiul arată o creștere medie a tarifelor de transport cu 10% de la începutul anului.

Prețurile medii ale contractelor din UE sunt la un nivel record, iar tarifele pe piața spot au urcat la niveluri nemaivăzute din 2022.

Ca urmare a creșterii costurilor cu taxele de drum și combustibilul, tarifele medii ale contractelor de transport au crescut continuu, în ultimele opt luni.

Pe piața spot tarifele au crescut cu 15% de la începutul anului, atingând un maxim față de ultimele 18 luni, ca urmare a creșterii cererii.

Sună… interesant.

Aparent, perioada dificilă a trecut și este momentul să turăm motoarele. Am avut, totuși, senzația că lipsesc unele elemente din acest tablou.

Și după câteva discuții cu mai mulți jucători din piață…

Tarifele sunt în creștere… Însă, pe zona contractelor, abia dacă au reușit să acopere costurile majorate înregistrate de transportatori și nu este vorba doar de carburat și taxe de drum. Iar păstrarea și angajarea șoferilor redevine o problemă, care se rezolvă pe termen scurt, cum altfel… prin majorarea diurnelor.

În plus, firme obișnuite cu 11-12 mii de kilometri pe lună parcurși de fiecare camion, astăzi abia mai ating 9.000 de km.

Și asta nu este tot. Creșterile importante de volume înregistrate pe piața spot sunt, în mare parte, cauzate de un fenomen de migrație. Mulți clienți au renunțat sau au diminuat volumele acoperite de contracte și le-au plasat pe piața spot, cu tarife mult mai mici. Creșterea tarifelor pe piața spot reprezintă, mai degrabă, o echilibrare, și nicidecum o oportunitate de câștig.

Bineînțeles, nu este cazul să ne descurajăm, dar probabil ar trebui să mai amânăm puțin deschiderea șampaniei… statistic vorbind.

„Este o perioadă cu multe solicitări!”, i-am spus meseriașului.

„Nu neapărat”, mi-a răspuns el. „Dacă îți faci treaba bine, ai de lucru indiferent de perioadă.”

După ce a plecat, am rămas pe gânduri. Evident, desfășura o activitate de succes. Tariful nu a fost unul mic, dar mi s-a părut acceptabil – oricum este foarte greu astăzi să ai o imagine corectă despre cât ar trebui să coste… orice. Am acceptat tariful, și-a făcut treaba, am plătit cât am stabilit… fără surprize, fără întârzieri. Nu a fost nimic special și am observat că vorbea la fel de abrupt cu toți potențialii clienți. Discuția era civilizată (însă nu la nivelul așteptat client-furnizor), nu spunea „nu”, însă nu accepta să iasă din realitatea lui. Practic, le spunea tariful și ziua când poate să ajungă. Evident lega clienții între ei pentru a minimiza timpul pierdut pe drum. A rămas în aceeași realitate (a lui) chiar și atunci când unul dintre clienți a părut dispus să plătească mai mult pentru a urgenta lucrurile – acela este tariful și aceea este ziua când poate ajunge, iar clienții (am avut impresia că toți) au acceptat, în final, termenii. Nu a fost o lucrare prea complicată, persoana nu s-a arătat prea prietenoasă… pur și simplu, și-a făcut treaba așa cum era de așteptat. L-aș recomanda? Evident, da!

Am învățat ceva. Nu este nevoie să fii excepțional! Fă-ți treaba bine, nu te opri și statisticile, sau fluctuațiile pieței, nu vor avea mare relevanță pentru propria activitate.

Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.