Pentru Grupul Wim Bosman, o importanta companie logistica preluata anul trecut de catre Mainfreight, un grup cu sediul central in Noua Zeelanda, echipa face diferenta. Asa cum o spune unul dintre sloganurile sale, flexibilitatea si usurinta de a colabora si a face afaceri cu companii de toate dimensiunile sunt valori importante pentru un jucator a carui mandrie este de a gandi global, dar a actiona local, pentru a oferi clientilor cel mai bun nivel de servicii. Despre aceste aspecte (si nu numai) am discutat cu Liane Philipsen, managing director pentru servicii logistice in cadrul companiei Wim Bosman Logistic Services BV, cu sediul central in Olanda.
Ziua Cargo: Puteti sa ne faceti o scurta prezentare a activitatilor globale ale Grupului Wim Bosman?
Liane Philipsen: Compania Wim Bosman si-a inceput activitatea in 1963, cu operatiuni in Europa. In principiu, in prezent, avem o companie cu o cifra de afaceri de 240 milioane EUR in Europa si peste 1.500 membri ai echipei. Principalele servicii generale pe care le oferim clientilor includ transport, expeditii si, de asemenea, depozitare. Putem oferi solutii de supply-chain, toata gama de servicii, de la expeditii maritime si aeriene, depozitare si pana la distributia catre utilizatorul final, inclusiv elemente care sunt foarte importante in prezent, si anume track and trace. De un an si jumatate suntem parte a Grupului Mainfreight, o companie cu sediul central in Noua Zeelanda, care si-a inceput activitatea la sfarsitul anilor 70. Ei au deja multe subsidiare, in Noua Zeelanda, Australia, Asia si Statele Unite. Nu aveau inca o „amprenta” in Europa, ceea ce au realizat prin intermediul achizitiei Grupului Wim Bosman. Cultura si mentalitatile Wim Bosman si Mainfreight sunt similare, deci a reprezentat o achizitie pozitiva pentru noi. Prin preluarea de catre Mainfreight, dispunem acum de mult mai multe subsidiare peste tot in lume si volume mult mai mari, astfel incat putem oferi preturi mai bune clientilor nostri si putem creste mai mult si in afara Europei. Unul dintre sloganurile noastre este „Easy to do business with” („Usor de facut afaceri cu noi”). La nivel mondial, grupul are acum peste 5.000 membri ai echipei si este important pentru noi sa ne putem inca trata clientii ca si clienti reali, nu ca niste simple numere. Ascultam cerintele si necesitatile clientilor nostri pentru a le putea oferi servicii personalizate.
Ţintiti numai marile companii multinationale sau, de asemenea, clientii locali mai mici?
Lucram cu companii mari multinationale, dar si cu clienti locali de dimensiuni mai mici. In Europa, avem mai multe tari in care avem propriile noastre subsidiare, in Olanda, Belgia, Germania, Finlanda, Ucraina, Franta, Polonia, Romania si Rusia si dorim sa fim prezenti si pe pietele locale, pentru a deservi clientii locali. In special daca te uiti la activitatile de expeditie, de exemplu, avem multi clienti care fac afaceri cu noi cu un singur palet pe luna. Dar, intrucat avem o retea atat de dezvoltata in Europa, impreuna cu partenerii nostri, orice este posibil.
In ce mod a afectat criza operatiunile dumneavoastra in Europa de Est?
In Europa de Est, afacerile au inregistrat un adevarat „boom” pana in 2008, apoi senzatia a fost ca s-au prabusit complet de la o zi la alta. Avantajul in Romania este ca avem un depozit cu clienti cu care am incheiat contracte pe termen lung, astfel incat avem o baza mai stabila. Daca ai o combinatie optima de transport si depozitare, le poti echilibra. Un alt aspect pozitiv este ca nu ne concentram numai pe anumite produse, de exemplu, in exclusivitate, pe automotive. Daca te uiti in special la bunurile de consum cu miscare rapida (FMCG), toata lumea are inca nevoie de produse de folosinta zilnica. Consider ca am fost afectati de criza intr-un mod mai extrem in Rusia. In Romania, activitatea a incetinit, dar nu s-a oprit. Situatia este comparabila cu ceea ce s-a intamplat in Europa de Vest. In Romania, din punctul de vedere al vanzarilor, competitia dintre companiile logistice devine din ce in ce mai acerba.
Care sunt avantajele Grupului Wim Bosman comparativ cu competitorii sai?
Ceea ce ne face diferiti fata de alte companii este echipa noastra. Toata lumea poate sa arate cladiri sau camioane, dar membrii echipei fac diferenta. De asemenea, avem un program de imbunatatire continua, pentru ca dorim sa le aratam clientilor nostri ca avem in vedere in permanenta idei inovative, astfel incat sa stie ca ne gandim la cele mai bune solutii pentru ei. Este important sa mentinem serviciile la un nivel calitativ corect. Iar in Romania lucram din ce in ce mai mult ca aici, in Europa de Vest, cu un sistem de costuri bazate pe activitate, flexibilitate si imbunatatire continua.
Aveti strategii diferite pentru piete diferite?
Pe de o parte, mediul local este foarte important, dar pe de alta parte incercam sa oferim clientilor din Europa, Asia, SUA si Noua Zeelanda aceeasi experienta Mainfreight. De aceea, incercam sa lucram in acelasi mod cat de mult posibil, dar cu adaptari locale. De asemenea, este si o problema legata de diferite stadii de dezvoltare. Spre exemplu, strategia pentru Europa de Est este usor diferita, deoarece aici suntem inca in faza de dezvoltare. Este mai mult despre a te face cunoscut pe piata, de a prezenta ceea ce poti face si de a cauta cei mai potriviti parteneri cu care sa lucrezi. Pe de alta parte, structurile pe care le avem in fiecare tara in parte au propria lor responsabilitate de a dezvolta o strategie locala, pentru ca ei cunosc cel mai bine conditiile pietei. Si avem o echipa manageriala foarte buna in Romania.
Care este rolul Romaniei in cadrul strategiei dumneavoastra?
Romania este importanta pentru noi ca poarta de intrare in Europa de Est, mai ales datorita Portului Constanta, astfel incat sa putem oferi clientilor o gama completa de servicii, inclusiv sea freight. De asemenea, experientele pe care le-am avut in Romania in ultimii zece ani ne-au dat increderea de a incepe activitati in Rusia si in alte tari Est Europene. In prezent, pentru ca activitatea din Romania este atat de dezvoltata, putem sa oferim solutii in Europa de Est pentru clienti din Europa de Vest.
Se poate observa, in prezent, o recuperare dupa criza? Criza a oferit si oportunitati, in afara problemelor cauzate?
Piata inca nu este in recuperare. Uneori, se pot observa imbunatatiri usoare, mici semnale, dar apoi activitatea incetineste din nou. Consideram ca criza continua si cred ca nici anul viitor nu ne putem astepta la schimbari pozitive majore. Deci, este foarte important pentru noi sa ne concentram pe costuri si sa ramanem competitivi. In acest context, una dintre oportunitatile pe care le poate aduce criza este faptul ca te forteaza sa iti studiezi organizarea si sa actionezi cat mai eficient cu putinta, sa reduci cat mai mult posibil costurile. De asemenea, daca clientii observa ca le ramai loial, ca nu iti cresti preturile, ca ii ajuti sa faca fata la randul lor crizei, acest lucru asigura mai multa incredere si loialitate intre noi si client. Acest fapt ofera oportunitatea de a consolida relatiile.
Raluca MIHĂILESCU
‘s-Heerenberg, Olanda
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro