Poliția Română a achiziționat, cu 7,4 milioane de lei (TVA inclus), 45 de laboratoare mobile de educație rutieră, pe care le-a distribuit structurilor teritoriale de poliție rutieră (41), Brigăzii Rutiere București (3) și Direcției Rutiere din cadrul IGPR (1).
Autospecialele au dotări tehnice și expoziționale care susțin activitatea polițiștilor în campaniile pentru creșterea gradului de siguranță rutieră prin responsabilizarea cetățenilor, fie ei pietoni sau conducători auto.
România, sigură pe șosele
„Scopul proiectului este ca România să devină o țară sigură, din punct de vedere al traficului rutier, pentru cetățenii ei și pentru cei care o tranzitează, prin prevenirea accidentelor, pentru a se putea înscrie în graficul comun stabilit de statele membre UE de reducere a numărului de persoane decedate sau rănite grav, în evenimente rutiere.
Sunt vizate toate categoriile sociale din care provin participanții la traficul rutier. Indiferent de vârstă, din punct de vedere social, economic, cultural, al nivelului de educație, accesului la tehnologie și mass-media al acestora, regulile rutiere trebuie cunoscute și respectate întotdeauna, cu responsabilitate”, precizează IGPR.
Caravane educative
Grupul-țintă al campaniilor derulate în cadrul proiectului este abordat prin două modalități: campanii media naționale de educație rutieră și activități educativ-preventive interactive („față în față”).
Campaniile pun accentul pe conștientizarea principalelor cauze ale accidentelor grave produse, în ultimii ani, în România (viteza excesivă, indisciplina pietonilor, neacordarea priorității de trecere), precum și alte cauze (folosirea telefonului mobil, alcoolul, drogurile). Caravanele educative și-au dovedit eficacitatea, de-a lungul timpului, transmițând mesajul prin interacțiunea directă cu grupul țintă (fiind folosite cu succes în mai multe țări din Europa).
Comunicare pe toate căile
Pentru o cât mai eficientă transmitere a mesajelor, se folosesc cât mai multe modalități de comunicare. Direcția Rutieră și serviciile teritoriale organizează, în parteneriat cu organizații din societatea civilă, campanii de educație rutieră și alte activități preventive.
Se organizează întâlniri cu grupurile țintă, activități prin mass-media, ore de educație rutieră în unitățile de învățământ, editarea de pliante și flyere cu mesaje tematice și distribuirea acestora în trafic, publicarea unor articole în ziare și reviste cu specific auto, campanii de afișaj stradal, realizarea de videoclipuri cu tematică rutieră și distribuția acestora în mediul online, participarea la emisiuni radio și de televiziune, unde se transmit informații și sfaturi practice, cu caracter preventiv.
Polițiștii rutieri au participat, anul trecut, la 1.615 ore de educație, în 815 unități de învățământ, au desfășurat 7.364 de activități prin intermediul mass-media și au încheiat 139 de noi parteneriate.
Direcția Rutieră a fost implicată în următoarele campanii/proiecte la nivel național de educație rutieră: „Ora de educație rutieră”, „Șoferi de nota 10!”, „Nu accelera spre vacanță! (Vedere din spital)”, „Fără alcool la volan!”, „Fii treaz la volan”, „România în siguranță”.
La începutul anului 2022, a fost lansată platforma online www.verdelaeducatie.ro, care pune la dispoziția părinților și copiilor, pe termen lung, instrumente utile pentru educația rutieră, precum și realizarea și postarea pe platformă a unui serial educativ, intitulat „Super-pietoni”, realizat în colaborare cu Fundația Zurli și Lidl Discount.
Proiect european
Laboratoarele au fost achiziționate în cadrul proiectului „Educație Rutieră – Modelarea factorului uman prin responsabilizarea participanților la trafic, pentru creșterea gradului de siguranță rutieră” cod MySmis 125179, demarat în iulie 2020. Bugetul total este de 31,4 milioane de lei, dintre care 20 de milioane de lei (85%) reprezintă cofinanțare din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR).
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro