300.000 mp de spații industriale au făcut, în prima jumătate anului, obiectul prelungirilor de contrate sau al contractelor noi. Până la sfârșitul anului, este de așteptat ca această cifră să ajungă la 500.000. Dar potențialul de creștere este mult mai mare.
Prima jumătate a anului a mers așa cum preconizam încă de la începutul lui 2016, când spuneam că acesta va fi anul în care se vor livra cele mai multe spații logistice, a arătat Laurențiu Duică, Associate Director, Industrial Agency, Colliers International precizând că, pentru 2017, se preconizează tranzacționarea a 500.000 mp.
De asemenea, spațiile aflate în construcție prezintă o ușoară creștere, cele mai multe fiind proiectate standard, astfel încât să poată adaptate atât pentru operațiuni logistice, cât și pentru industria ușoară.
Potențial și tendințe
Înregistrăm un minim istoric de sub 2% al spațiilor disponibile în București, fapt care îngrădește posibilitatea de extindere în parcul existent. „Ca potențial, în România se poate ajunge lejer la 5-6 milioane mp. Acum, însumează 3,3 milioane, în condițiile în care, pentru finalul anului, sunt estimate 3,5 milioane mp de spații industriale. Comparativ, în Ungaria, s-a ajuns la 7 milioane mp, în Cehia la 6,2 milioane mp, iar în Polonia la 12 milioane mp” a menționat Laurențiu Duică.
Din cauza lipsei de spații disponibile, chiriile au o ușoară tendință crescătoare. „În România, costul pe metrul pătrat construit este mult mai mare decât în Germania sau Polonia. Producătorii de materiale de construcții sunt în aceleași număr, dar cererea a crescut exorbitant în ultimii doi ani, dezechilibrul dintre cerere și ofertă generând scumpiri, care afectează cosurile finale.
Există, în plus, și o anume presiune din partea dezvoltatorului, care își dorește o amortizare cât mai rapidă a cheltuielilor și încearcă să folosească la maximum avantajul cererii ridicate. În perioada următoare, este posibil ca, datorită majorării suprafețelor alocate spațiilor logistice și a intrării pe piață a unor noi jucători, să se ajungă la un vacancy rate echilibrat, ce ar permite mai multe extinderi”, a apreciat reprezentantul Colliers. Până atunci, însă, mulți logisticieni au ales să își construiască sau să își extindă propriile depozite logistice, exemple recente ar fi H.Essers sau FM Logistic.
Punctele „fierbinți”
Ca zonă de interes pentru logistică, distribuție sau FMCG, Nordul Capitalei, partea lipită de Centură și de Autostrada A3, este numărul 1. „În acest moment, cererea pentru acea zonă este foarte mare, fiind, deja, demarate câteva proiecte logistice, iar discuțiile pentru altele se află în curs. O altă zonă „fierbinte” este cea de la kilometrul 13 de pe Autostrada A1, la care se adaugă interesul la fel de crescut pentru kilometrul 23. Din cauza infrastructurii, pe zona de Sud a Capitalei se stă foarte rău, cel mai mare proiect fiind de 15.000 mp, iar cererea foarte mică.
„În restul țării, sunt cereri pentru Cluj Napoca sau Sibiu, dar, pentru logisticieni și pentru dezvoltarea de hub-uri, aș recomanda Deva. Zona de Vest rămâne, în continuare, una extrem de atractivă pentru producție, dar deficitul de forță de muncă își spune cuvântul. Pentru Yazaki, mutarea la Brăila s-ar putea dovedi una câștigătoare și este posibil să îl urmeze acolo și alți producători. Totodată, nu trebuie să neglijăm nici zona Bacău – Roman și chiar Iașiul, unde producătorii se uită cu mare atenție” a concluzionat Laurențiu Duică.
Laurențiu Duică, Associate Director, Industrial Agency, Colliers International:
„Amazon este în discuții avansate pentru închirierea unui spațiu de 10.000 mp de birouri în București, decizia privind logistica fiind stopată de infrastructura precară. Totuși, este un fapt încurajator. Au, deja, birouri la Iași, au fost mulțumiți de calitatea serviciilor prestate de români și probabil că nu va mai dura mult până vor deschide și un depozit. Este posibil ca Brexit-ul să crească timpii de livrare pentru țări precum România, Bulgaria sau Ungaria, iar, în acest context, România ar putea deveni interesantă, ca nod logistic.”
„Chiar dacă, în ultimii ani, piața a trecut printr-o serie de transformări, lucrurile nu s-au stabilizat, încă. Este iminentă sosirea unor nume importante din afară.”
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro