Eficiență maximă cu Optifleet

Utilizatorii vehiculelor Renault Trucks din noua generație – și nu numai – au la dispoziție un instrument extrem de util, care poate fi, în același timp, un sistem de management al flotei, cât și unul de management al transporturilor. Este vorba despre Optifleet, parte integrantă a programului Optifuel Solutions.

Optifuel Solutions este un proces în mai multe etape, care include configurarea vehiculului (Optiroll, Opticruise, Optidriver, Optifleet), instructaj (fizic și/sau pe suport electronic, la predarea vehiculului, prin care se explică funcțiile mașinii), monitorizare, training, iar apoi supravegherea și menținerea performanțelor sau a aptitudinilor dobândite de șoferi în urma pregătirii.

În cadrul acestui program, sistemul telematic Optifleet oferă patru module diferite de verificare și niveluri de utilizare, care pot fi activate în orice combinație necesară clientului. Modulul „Map“ se referă la geolocalizarea camionului pe hartă și geofencing.

Optifleet Check – Monitorizarea de la distanţă a datelor tehnice ale fiecărui vehicul şi ale fiecărui şofer: consumul de carburant, consumul în zona verde, procentul de timp la ralanti, numărul de acţionări ale pedalei de frână etc. – Alertă cu privire la variaţiile importante ale nivelului de combustibil din rezervor. – Editarea bilanţului de mediu (dioxid de carbon, NOx etc).

„Check“ este cel mai detaliat și cel mai matematic dintre toate cele patru, fiind vorba efectiv de numere, performanță și parametri de utilizare a vehiculului. „Drive“ se ocupă cu datele „sociale“: informații despre timpii de conducere și odihnă ai șoferilor, oferind inclusiv posibilitatea descărcării de la distanță a datelor din tahograf și a celor stocate pe carduri. În fine, modulul „Link“, oferă posibilitatea comunicării între calculatorul de la bază și vehicul; se pot trimite mesaje, puncte de încărcare sau chiar întregi trasee, de la punctul de încărcare la cel de descărcare.

„Vorbim despre un sistem care a fost special dezvoltat pentru vehiculele Renault Trucks, care înțelege foarte bine toți parametrii funcționali ai mașinii, știe să puncteze zonele în care poate performa vehiculul și observă parametrii cei mai importanți pentru ceea ce înseamnă echipamentul Renault Trucks, dar și pentru necesitățile clientului“, a spus Radu Apostu, Optifleet manager Renault Trucks Romania.

Optifleet se accesează prin intermediul unui portal web, în browserul de internet, ceea ce înseamnă că accesul este facil și de pe smartphone sau tabletă, fără să fie nevoie de aplicații sau software special.

Accesul se realizează pe bază de user și parolă, fiind disponibile trei tipuri de conturi: cel de utilizator (rapoarte și poziționare), cel de administrare (poate împărți flota la dispeceri-utilizatori, poate crea conturi noi de utilizatori din cadrul firmei, poate aloca vehicule și șoferi utilizatorilor, dar nu are acces la rapoarte) și „client tracking account“, care se dă la cerere și prin care clientul firmei de transport poate să vadă unde e marfa, când ajunge etc.

Link și Map – management eficient

O dată cu modulul Link, pe mașină vine instalat un monitor HD suplimentar, de 7 inch, cu touch screen. Acesta permite, de asemenea, instalarea foarte ușoară și la un cost minim a navigației de producător. Utilizatorul are posibilitatea de a stabili, de la birou, traseul pentru vehiculul său, din punctul de încărcare la cel de descărcare, care se trimite către camion; șoferul primește o notificare de încărcare pe care trebuie să o accepte cu un click, iar GPS-ul începe să-l ruteze către punctul respectiv, apoi către cel de descărcare.

Optifleet Link – Comunicarea prin e-mail cu şoferii. – Consultarea timpilor de activitate şi a jurnalului autovehiculului din cabină.

În modulul Map, fiecare punct înscris în istoricul sistemului conține foarte multe date, despre mașină, despre utilizarea ei, despre mesajele transmise etc. Astfel, există anumite limitări privind intervalul la care se marchează puncte în istoric. Acest interval poate fi setat în funcție de distanța parcursă, de timp sau de starea mașinii (a plecat de pe loc, a depășit o anumită viteză etc).

Optifleet Map – Localizarea autovehiculelor în timp real: viteza autovehiculului, locul, direcţia, numele conducătorului auto şi starea cardului acestuia. – Analizarea istoricului de parcurs al autovehiculelor. – Optimizarea traseelor pentru evitarea kilometrilor suplimentari.

Când unul dintre cele patru modele de identificare este satisfăcut, se lasă automat puncte în istoric. Un alt mod de a afla unde este mașina este la solicitarea utilizatorului. Astfel, informația disponibilă pentru un punct din istoric include date despre vehicul și poziționarea acestuia, viteză, despre cardul tahograf utilizat, kilometraj total, nivel de combustibil în rezervor, despre temperaturile din semiremorca frigorifică etc.

Check – tot ceea ce trebuie să știi

Modulul Check oferă utilizatorului o monitorizare detaliată a oricăror parametri care îi sunt necesari pentru a analiza în detaliu starea unui vehicul și activitatea unui șofer, prin intermediul mai multor tipuri de rapoarte.

Întâi este necesară stabilirea unui profil de raport. Fiecare transportator își poate seta niște marje în funcție de profilul și de particularitățile activității sale. Se pot selecta termene și repere de timp pentru trimiterea cu regularitate a rapoartelor către una sau mai multe adrese de e-mail. Acestea vin cu evidențierea pe cod de culori a deviațiilor de la marjele prestabilite. Astfel, este foarte ușor pentru manager să identifice dacă există vreo problemă pe undeva. Se poate genera un singur tip de raport o dată, dar poate acoperi mai multe vehicule sau mai mulți șoferi.

Optifleet Drive – Monitorizarea în timp real a timpului de conducere şi de odihnă, conform reglementărilor (reglementarea europeană 561/2006). – Programarea şi descărcarea la distanţă a datelor din memoria tahografului şi a cardului şoferului.

Raportul de date generale, care poate fi generat pe vehicul/grup de vehicule, sau pe șofer/grup de șoferi, este cel mai cuprinzător dintre toate. Clientul are acces la și poate selecta singur (bifare/debifare) parametrii pe care vrea să îi urmărească în cadrul acestor rapoarte, pe toată flota și/sau diferențiat pe fiecare card tahograf în parte. De exemplu, cantitatea totală de combustibil consumată, distanța totală parcursă, consumul mediu, timp, vehicul, card (poate să i se dea nume), consum AdBlue, viteză medie de rulare etc.

Unul dintre parametrii specifici Renault este încărcarea de utilizare a cuplului motor. Acesta apare în Optifleet ca „sarcină motor” și se referă la momentul în care, prin accelerarea vehiculului, se solicită mai mult de 95% din cuplul disponibil. „Dacă vom corobora acest parametru cu greutatea totală a vehiculului, care este înregistrată în sistem, putem înțelege motivele pentru care a fost necesar acel tip de accelerare și, în același timp, putem vedea dacă este nevoie să corectăm un comportament al unui șofer care se grăbește în accelerare“, a arătat Radu Apostu.

Un alt parametru interesant este cel de „supraviteză vehicul“ (limită parc auto), care arată cât timp petrece șoferul peste o limită prestabilită de viteză (de exemplu, 85 km/h, recomandată de producător). De asemenea, sistemul monitorizează cât timp se petrece în ultima treaptă de viteză, în funcție de care se poate fora o idee privind dificultatea traseului, tipul acestuia și, coroborat cu timpul de utilizare a pilotului atutomat, privind stilul de conducere al șoferului.

Popularitate în creștere

Tariful pentru utilizarea Optifleet este de 15 euro plus TVA lunar, per modul, per vehicul, cost fix, indiferent de traficul de date sau de cantitatea de informații din cadrul rapoartelor generate. Datele se stochează ca informații generale pe serverele Optifleet până la un an sau, în unele cazuri, chiar și mai mult. Partea de trasee efectuate și reprezentarea grafică se păstrează numai trei luni, din cauza cantității mult prea mari de informații.

„În România, la ultima raportare, am observat o creștere a utilizării Optifleet. Procentul este de peste 90% pentru camioanele noi. În ceea ce privește instalarea sistemului pe camioane mai vechi, am montat și pe EURO V EEV, cu an de fabricație 2010-2011. Avem clienți care, o dată cu achiziția unor camioane Renault T, având în parc Premium sau Magnum, ne-au cerut să montăm acest sistem și pe cele vechi“, a subliniat Radu Apostu.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.