O dată cu lansarea generației EURO 6, DAF țintește să își confirme poziția vizavi de eficiența consumului de carburant. Astfel, a lansat pachetul de conducere economică și siguranță în trafic.
Pentru a putea obține un consum optim de combustibil transmisia trebuie să fie foarte eficientă, însă trebuie ținut cont și de alți factori care influențează consumul, precum configurația de ansamblu a vehiculului, condițiile de întreținere și stilul de conducere.
Transmisie optimă
Punctul de plecare îl reprezintă transmisia, care trebuie să canalizeze puterea de la motor către roți, cu pierderi minime. DAF beneficiază de motoare ce oferă un cuplu ridicat la turații joase, iar pentru a asigura o eficiență maximă, există un reductor de viteză cu o singură treaptă cu raport rapid. Tot legat de transmisie, amintim funcția EcoRoll, care este standard pentru vehiculele DAF cu o cutie de viteze AS Tronic, și asigură o economie de combustibil la coborâri lungi, pe pante uşoare, iar Eco Mode reduce consumul de combustibil prin asigurarea unei rulări line, evitând limitele pentru care valori doar puțin mai mari ale cuplului sau ale accelerației ar duce la un consum de combustibil mai mare.
Opțiunile potrivite
Pentru cei ce doresc să scoată maxim din camionul lor, DAF oferă pachete de opțiuni special concepute pentru a maximiza eficiența combustibilului. Opțiunea standard de Pilot automat (Cruise control) include funcția de Pilot automat pentru o rulare lină (Mild Cruise Control), care asigură creșterea vitezei la valoarea prestabilită în cel mai eficient mod de utilizare a carburantului.
Controlul adaptiv al vitezei de croazieră (Adaptive Cruise Control) ajută la poziționarea corectă în trafic, iar controlul predictiv al vitezei de croazieră (Predictive Cruise Control) economiseşte combustibil prin anticiparea condiţiilor de drum, cum ar fi pantele, curbele, intersecţiile şi limitările de viteză. Știm că o greutate redusă înseamnă o capacitate utilă mai mare sau un consum de combustibil mai mic, iar echiparea mașinii cu jenți de aluminiu nu aduce un plus doar în zona estetică, ci și costuri de întreținere mai reduse.
Aerodinamica este, de asemenea, importantă. În funcţie de tipul şi dimensiunile semiremorcii, un deflector de aer pe cabină și manșoanele laterale pe capul tractor pot reduce consumul cu 10%, iar fustele laterale suplimentare pot câştiga cel puţin încă un procent. Cele mai bune rezultate posibile privitoare la pachetul aerodinamic vor fi obținute doar prin reglarea lor corespunzătoare. O montare incorectă a deflectorului de aer pe cabină poate reduce avantajul țintit prin montarea kit-ului aerodinamic. Vehiculul este echipat cu un mâner de manevrare care permite ajustarea rapidă a deflectorului de aer.
Comportamentul șoferului
În determinarea eficienței consumului de carburant, stilul de conducere joacă un rol major. Un stil calm şi eficient poate economisi cu 3% până la 7% din combustibil. Sistemul interactiv de asistență a șoferului (DPA) îl va ajuta pe acesta să-și dezvolte și să-și mențină cel mai eficient stil de conducere posibil.
PDA este un program interactiv de instruire a șoferului, ce-l ghidează pentru a adopta cel mai eficient stil de condus, îndrumându-l spre o utilizare optimă a funcțiilor vehiculului în vederea reducerii costurilor de carburant și întreținere. Nu trebuie omisă nici anticiparea sau frânarea eficientă, minimizând uzura componentelor frânei de serviciu. Sistemul DPA verifică utilizarea frânei de picior și oferă șoferului instrucțiuni pentru o folosire cât mai bună a sistemelor de frânare suplimentare.
În sprijinul șoferului, DAF propune pilotul automat predictiv (PCC), ce se bazează pe tehnologia GPS. Anticipând iminentele modificări ale înclinației drumului, sistemul poate anula viteza prestabilită, poate modifica strategia de schimbare a treptelor de viteză sau poate activa funcția EcoRoll pentru a economisi combustibil. La aplicațiile normale de transport pe distanță lungă, grație PCC se poate obține o economie de carburant de 1,5%, iar pe traseele deluroase, chiar și până la 4%.
Siguranță marca DAF
Proiectarea mașinilor pornește de la ideea de a oferi maximă siguranță atât conducătorului, cât şi ceilorlalţi participanţi la trafic. Oboseala duce la pierderea concentrării şi constituie o cauză majoră a accidentelor, dar DAF încearcă să reducă riscul unor astfel de accidente. Cabina conferă un control bun al temperaturii, nivel scăzut de zgomot în interior, scaune cu spătar înalt și reglaj al coloanei de direcție.
Călătoria în condiții de siguranță și relaxare este sporită și de sisteme precum Controlul adaptiv al vitezei (ACC), ce reduce efortul de conducere pe autostrăzi aglomerate. ACC beneficiază și de funcția FCW de avertizare la coliziune iminentă, ce sporește siguranța vehiculului, prin alertarea conducătorului auto privind o coliziune frontală iminentă. Apoi, avem Controlul vitezei la coborârea pantei, Avertizarea la depășirea benzii de rulare (LDWS) şi Controlul stabilităţii vehiculului (VSC).
Sistemul electronic de frânare (EBS) oferă șoferului un răspuns rapid şi precis şi, la nevoie, o putere maximă de frânare fără blocarea roţilor. Sistemul EBS include funcțiile Brake Assist, ABS (anti-blocare) şi SMR (controlul cuplului de tractare), precum şi integrarea completă a MX Engine Brake sau Intarder. Pentru a maximiza nivelul de siguranță la care operează vehiculele DAF, inginerii au gândit și un sistem de camere de luat vederi, ce sporește vizibilitatea și oferă o perspectivă nerestricționată a zonelor critice din fața sau lateralul camionului.
Pachetul Safety & Efficiency
O mașină echipată special conform ideilor descrise mai sus a fost pregătită de DAF pentru RoadShow 2015. Vehiculul a fost echipat cu motorizarea MX11 440 și cuplat la cutia AS Tronic cu 12 viteze combinată cu MX-brake, transmisia optimă fiind garantată.
Mașina a fost configurată pentru transportul internațional și beneficiază de rezervoare de 845 și 430 l, rezervor AdBlue de 90 l, scaun șofer Luxury, monitorizare sarcină pe axe, frigider și sertar sub cușeta interioară, faruri cu LED și lumini de viraj. Fuel Saver & Safety Pack include controlul predictiv al vitezei de croazieră (PCC), pilotul automat adaptiv (ACC), sistemul electronic avansat de frânare (AEBS), avertizorul de coliziune frontală (FCW) și sistemul de avertizare la părăsirea benzii (LDWS), iar opțional se poate oferi motorizarea MX13 460 și cabina Super Space Cab cu Skylights.
Grație PCC (pilot automat predictiv) se poate obține o economie de carburant de 1,5%, iar pe traseele deluroase, până la 4%.
Sistemul interactiv de asistență a șoferului (DPA) îl va ajuta pe acesta să-și dezvolte și să-și mențină cel mai eficient stil de conducere.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro