Elka Trans Logistic, o investiție de peste 5,5 milioane de euro

Intrată pe piaţa transportatorilor rutieri de mărfuri în 2011, compania Elka Trans Logistic (ETL), parte a grupului ATP Exodus, cu afaceri de peste 71 de milioane de euro în 2012, deţine o flotă formată din 220 de turisme, autoutilitare şi camioane cu o capacitate de transport de la 3,5 tone până la 40 de tone. Pe lângă transportul de marfă, ETL dezvoltă şi serviciul de închirieri auto, maşinile puse la dispoziţia clienţilor putând fi atât turisme, cât şi autoutilitare cu o capacitate de transport de până la 3,5 tone.

„Decizia de a înfiinţa o nouă companie, care să aibă ca obiect de activitate transportul de marfă a fost una firească, întrucât afacerile ATP Exodus se dezvoltaseră foarte mult şi era nevoie de o entitate specializată strict pe acest domeniu în cadrul grupului. Separaţia s-a produs din dorinţa de a optimiza capacitatea de transport pe care o aveam la dispoziţie, iar oferirea de servicii de acest tip către terţi a venit din necesitatea de dezvoltare a afacerii”, a subliniat Mircea Cirţ, director general ATP Exodus. „ETL şi-a făcut intrarea pe piaţă după aproape 20 de ani de existenţă a companiei-mamă, ATP Exodus, timp în care am acumulat experienţă suficientă încât să avem capacitatea de prospectare necesară în faza premergătoare înfiinţării acestei divizii şi să ne stabilim strategia de dezvoltare. Pe de altă parte, am pus bazele companiei şi într-un moment în care ştiam ce atitudine să adoptăm într-un context economic dificil, pentru că trecuseră deja trei ani de la declanşarea crizei, timp în care am învăţat să ne adaptăm condiţiilor din mers. Probabil că dacă aş fi fost un novice pe piaţă, mi-ar fi fost foarte dificil să ating rezultatele de până acum.”

Pe lângă experienţă, au fost importante şi adaptabilitatea şi monitorizarea în permanenţă a cheltuielilor, pentru că fiecare maşină a flotei presupune anumite costuri, iar acestea trebuie analizate în consecinţă. Au mai fost şi dorinţa de a creşte, care a generat curajul de a stabili nişte ţinte îndrăzneţe şi orientarea forţelor spre atingerea lor.

Maşinile noi – avantaj competitiv

Valoarea totală a parcului auto al ETL se ridică la 5,5 milioane de euro, ATP Exodus urmând să mai investească în acest an încă 1,5 milioane de euro în dezvoltarea flotei de camioane a companiei. În momentul de față, parcul auto de camioane al companiei numără 25 de unități, anul acesta urmând să mai iasă din producție încă 16. Mărcile de camioane cu care operează ATP Exodus sunt Mercedes-Benz Actros și MAN TGX, iar pentru semiremorci sunt preferate  Schmitz și Fliegl. Deși, de regulă, pentru clienții transportatorilor de marfă primează experiența și eficiența personalului companiei cu care încheie un contract, tot mai mulți pun preț pe mărcile mașinilor cu care lucrează. „Ne-am orientat spre maşinile noi din considerente de competitivitate și am ales să lucrăm doar cu branduri auto de top întrucât acest aspect este foarte important și pentru clienții noștri. Toate mașinile generează costuri și venit, indiferent de brand, dar dacă vrei să te diferențiezi de concurență, pe lângă serviciile oferite, trebuie să îți dezvolți un parc auto sigur din punct de vedere tehnic. Or, acest lucru ți-l pot garanta doar producătorii auto cu tradiție în domeniu. În ceea ce priveşte finanţarea, nu am întâmpinat dificultăţi întrucât ETL a beneficiat de sprijinul financiar al ATP Exodus”, a spus directorul general ATP Exodus. La nivel de grup, ATP Exodus deţine trei centre auto, în Baia Mare, Bistriţa şi Oradea, de aceea operaţiunile de service se realizează în mare parte în aceste locaţii. Pentru întreţinerea autoutilitarelor şi camioanelor din alte zone ale ţării, compania a încheiat contracte cu diverse reprezentanţe de acolo. Dar service-ul flotei este în cea mai mare parte asigurat de centrul din Baia Mare, unde este şi localizat parcul auto ETL.

Creşteri semnificative

ETL transportă în majoritatea cazurilor mărfuri generale, cele mai tranzitate state europene fiind Germania, Austria, Franţa, Italia şi Anglia. Deşi focusată pe transportul de marfă abia din 2011, compania se dezvoltă într-un ritm foarte alert, doar în primele trei luni ale anului volumul de marfă transportat a înregistrat o creştere de 240%, faţă de aceeaşi perioadă din 2012. Activitatea ETL se bazează pe contractele semnate pe termen lung – aproximativ 80% din cifra de afaceri a companiei, însă din portofoliul său nu lipsesc nici colaborările cu clienţii ocazionali, ceea ce permite optimizarea capacităţii de transport disponibile. „Experienţa acumulată în cei aproape 20 de ani în business ne-a permis o planificare realistă a afacerilor Elka Trans Logistic şi dezvoltarea rapidă a companiei în ciuda contextului economic dificil. Ne-am dezvoltat portofoliul de clienţi, aici fiind ajutaţi de performanţa şi capacitatea parcului auto, dar şi de reputaţia ATP Exodus. În al doilea an de activitate pe piaţa transportatorilor de marfă, cifra de afaceri înregistrată a fost de 5,4 ori mai mare faţă de anul anterior, iar pentru anul în curs vizăm o creştere de minim 60%”, a explicat Mircea Cirţ. Astfel, directorul grupului este de părere că transportul de marfă poate fi profitabil, în ciuda dificultăţilor cu care se confruntă operatorii de pe piaţa de profil, doar în prezenţa unui control al costurilor şi a optimizării activităţii. Existenţa activităţilor conexe este în acest context un plus, deşi partea cea mai dificilă pe care o implică acest lucru sunt investiţiile. Pe o piaţă dominată de creşteri ale costurilor cu combustibilul, taxelor de drum şi forţei de muncă, şi de dificultăţi în accesarea finanţărilor pentru dezvoltarea flotelor, reprezentanţii ETL prevăd totuşi o creştere a pieţei peste nivelul celei din 2012, şanse reale de dezvoltare având doar transportatorii care vor putea asigura servicii superioare din punct de vedere calitativ şi care vor fi suficient de flexibili în adaptarea la noile trenduri ale acestui segment. Cu toate acestea, piaţa transporturilor de marfă rămâne una cu un risc crescut în ceea ce priveşte recuperarea creanţelor.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.