Escrocheriile ar trebui legate de CNP-ul autorilor

Service-urile şi transportatorii cer protecţie reală împotriva hoţilor

Fraudele sunt în creştere. Este una dintre concluziile la care au ajuns participanţii mesei rotunde organizate de Ziua Cargo, care a reunit reprezentanţi ai unor companii de service, firme de transport, precum şi autorităţi.

Segmentul de service şi piese de schimb acuză o dezvoltare a fenomenului fraudelor. „Cei care sunt implicaţi în procesul de fraudă schimbă astăzi firmele, generând pagube în lanţ. Cred că ar trebui evidenţiat CNP-ul celor care fraudează, numărul de la Registrul Comerţului, alături de CUI-ul companiei, iar astfel de fapte să se soldeze cu interdicţii privind înfiinţarea de firme. Exemplu: dacă firmele ar fi legate pe CUI de Ministerul Finanţelor şi pe număr de înregistrare de Registrul Comerţului – atunci când introduci clientul/CUI/ J… îţi apare situaţia lui la Ministerul Finanţelor şi la Registrul Comerţului şi ai imaginea reală a persoanelor juridice. Dacă escrocii pot înregistra firme, apoi îşi iau autorizaţie de funcţionare ca service şi ca vânzător de piese auto, problemele nu se vor opri“, a afirmat Ion Lixandru, administratorul Romtrailer, subliniind că este necesară intervenţia Ministerului Finanţelor pe acest segment. Participanţii la masa rotundă au scos în evidenţă faptul că fraudele pot avea în spate firme fantomă, cu proprietari cu identităţi false şi, în ultimii ani, chiar firme înfiinţate legal. „Îngrijorător este faptul că, după 2008, au apărut companiile înfiinţate legal ca autori ai fraudelor, care se află eventual sub umbrela insolvenţei şi care au afectat puternic piaţa“, a apreciat Ion Lixandru, menţionând că Romtrailer se confruntă în acest moment cu un astfel de caz de escrocherie.

Legislaţia favorizează escrocii

Din păcate, legislaţia îi favorizează pe hoţi. „În ceea ce priveşte partea instituţională, ne aflăm într-o vânătoare de fantome cu nişte indivizi care ne-au prădat pur şi simplu la Sibiu, cu documente, cu acte în regulă, ca la carte“, a mai arătat administratorul Romtrailer, subliniind că după ce poliţia a arestat escrocii în urma unui flagrant, instanţa i-a eliberat în 24 de ore. Iar aceasta în condiţiile în care persoanele respective sunt implicate în peste 20 de incidente cu decizie definitivă şi irevocabilă, iar după ce au escrocat Romtrailer, au mai escrocat încă două companii. „Aceşti oameni se plimbă în libertate şi pot oricând repeta furturile, înşelăciunile. Sunt nuclee bine organizate şi bine pregătite, iar riscurile la care trebuie să facem faţă sunt mari. Inclusiv din punct de vedere contabil, pentru că, dacă nu există o decizie definitivă şi irevocabilă, nu poţi evidenţia pierderea în contabilitate şi trebuie să plăteşti TVA către stat“. În opinia participanţilor la masa rotundă, o mare problemă o constituie faptul că în România se consideră că eşti proprietar imediat ce ai primit factură, nu după efectuarea plăţii, fapt care permite diverse escrocherii. Sorin Filip, manager de logistică al Carpatcement Holding, a arătat că există trei tipuri de fraude pe care autorităţile nu reuşesc să le descurajeze: frauda directă (furt clasic), frauda în care o firmă este băgată în insolvenţă, iar proprietarul deschide imediat alta, iar cea de-a treia variantă îi aduce în prim plan pe cei care închid firma, dar continuă să emită facturi sub acelaşi nume, făcând evaziune fiscală. „Problema este că procedurile sunt foarte greoaie. Am întâlnit inclusiv situaţii în care companii care au lucrat, fără să ştie, cu astfel de firme care îşi încetaseră activitatea, plătind cu bună credinţă facturi, au fost acuzate de către ANAF, după un control încrucişat, că au încurajat frauda. Li s-a imputat TVA-ul din facturi, iar sumele aferente acestora au fost considerate cheltuieli nedeductibile, fiind taxate cu 16% – impozit pe profit“, a precizat el.

Atenţie la autorizările ISCIR

Prezent la masa rotundă, George Iatagan, Inspectorul Şef al IT ISCIR Bucureşti, a scos în evidenţă importanţa respectării Legii 64/2008 privind funcţionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiilor sub presiune, instalaţiilor de ridicat şi a aparatelor consumatoare de combustibil, modificată şi completată cu Ordonanţa Guvernului nr. 22/2010, prin Legea 93/2011. Actul normativ a introdus amenzi foarte mari, dintre care unele penale, faţă de deţinătorii/utilizatorii de echipamente din domeniul ISCIR. „Montarea maşinilor de ridicat şi transportat care poartă marcaj CE şi care au intrat în România cu Declaraţie de Conformitate tip EC pe Directiva de Maşini preluată de HG 1029/2011 şi care necesită montare la locul de funcţionare pe un amplasament fix se face pe baza unei documentaţii tehnice preliminare de montare avizată de către RADTP – Responsabil cu Avizarea Documentaţiei Tehnice Preliminare (de montare) şi acceptată de Inspecţia Teritorială ISCIR în raza căreia se montează. Din păcate, solicitările de acceptare nu au apărut imediat ce au intrat în vigoare Prescripţiile Tehnice ISCIR ce reglementează acest lucru, dar deţinătorii/utilizatorii de astfel de echipamente vin din urmă şi încep să se alinieze acestor prevederi. Sunt foarte multe cereri, lucru care ne bucură“, a menţionat George Iatagan, subliniind că necunoaşterea legii nu absolvă pe nimeni de efectele ei. „În general, se întâmplă ca instituţii precum Protecţia Muncii, Pompierii sau Procuratura să vă atragă atenţia în momentul în care aveţi vreo problemă (de regulă destul de serioasă) că echipamentele trebuiau autorizate ISCIR. Legea 64 îşi produce efectele, începe să fie cunoscută. Subliniez că pe lângă echipamentele de service uzuale sunt prinse în Lege şi echipamentele auxiliare, precum «banalele» compresoare cu recipient, pentru care trebuie autorizaţie de funcţionare, sau cabine de vopsire a căror admitere a funcţionării este de asemenea obligatorie.“ Inspectorul Şef IT ISCIR Bucureşti a recomandat companiilor de service să ia legătura cu inspectorii IT ISCIR sau măcar cu operatorii RSVTI – responsabili cu supravegherea şi verificarea instalaţiilor (din domeniul ISCIR), care cunosc foarte bine domeniul, pentru a fi corect încadrate şi autorizate din punct de vedere ISCIR. „Dacă vreţi să intraţi în amănunt, la articolul 14 din Legea 64, veţi găsi ce obligaţii aveţi, iar începând cu art. 21 – ceea ce înseamnă contravenţie. Nu aş vrea să mizaţi pe faptul că nu veţi fi prinşi de ISCIR. Vă prinde viaţa şi vă prinde Legea, pentru că, de obicei, accidentele şi avariile au loc într-un mod stupid şi neaşteptat. Este bine să vă puneţi la adăpost din acest punct de vedere“, a concluzionat George Iatagan.

Lucian Şova, deputat:

„Profit de aceste mese rotunde organizate de Ziua Cargo pentru a mă apropia mai mult de problemele cu care se confruntă sectorul de transport. Fac parte din Comisia de industrii şi servicii şi sper să reuşesc ca o serie dintre problemele pe care le dezbateţi să le pot promova în componenta legislativă, de aşa manieră încât să se cunoască faptul că un apropiat de transporturile rutiere se află în Parlament şi în această comisie.“

Ion Lixandru, administrator Romtrailer:

„Asigurătorii creează o piaţă separată de piese, forţându-ne să acceptăm în service, în cazul contractelor de servisare pentru clienţii comuni, piese furnizate de anumite companii. Este o ingerinţă în businessul nostru, ţinând cont de faptul că societăţile de asigurări au ca obiect de activitate vânzarea de asigurări, nu comercializare de piese.“

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.