RPTCY 2024. ETA VÂLCEA: Soluția reală să îți lași mașina acasă

„Primul indicator pe care îl urmăresc ține de gradul de satisfacție al pasagerilor”, ne-a mărturisit Andi-Ștefan Davidescu, directorul ETA. De altfel, una dintre deciziile majore luate, în acest context, a generat creșterea frecvenței anumitor curse. Contrar oricăror semne inițiale de întrebare privind costurile suplimentare, măsura s-a dovedit una viabilă, din punct de vedere economic. 

Cu o flotă modernă, un sediu nou și sisteme informatice de ultimă oră, ETA Râmnicu Vâlcea confirmă că este, fără îndoială, un loc al proiectelor îndrăznețe. Dacă, în urmă cu un an, descopeream o companie cu foarte multe proiecte interesante în implementare, în prezent, putem observa și rezultate.

Într-un oraș relativ mic, în care populația se află în scădere, compania care asigură transportul public a monitorizat un plus de peste 200 de mii de călători.

Cifrele au în spate, pe de o parte, un nou sistem de organizare a activității de control, care permite o transparență totală în activitate, dar și o abordare care așază în prim plan clientul… Iar o astfel de țintă nu poate fi atinsă decât atunci când angajatul este corect motivat.

Andi-Ștefan Davidescu

„Una dintre direcțiile prioritare pe care le urmăresc ține de crearea unui mediu propice de lucru, pentru angajații societății de transport. Nu poți să faci nimic numai cu clădiri, numai cu infrastructură… fără oameni, este imposibil”, a ținut să sublinieze Andi-Ștefan Davidescu, menționând că zona de oportunități profesionale este gestionată cu atenție, angajații urmând, în mod constant, cursuri care le permit să devină performanți.

35 de autobuze CNG

În paralel, parcul ETA a fost aliniat la cerințele dezvoltării durabile. Autobaza a fost complet reabilitată, iar parcul a urmat aceeași direcție, fiind achiziționate 35 de autobuze ecologice, cu sistem de propulsie CNG, care răspund perfect nevoilor perioadei de tranziție către vehicule electrice, ce se vor impune odată cu dezvoltarea infrastructurii de încărcare. „În opinia mea, la un moment dat, o să ajungem să exploatăm numai autobuze electrice. Acum, ne aflăm într-o etapă de tranziție, care implică și o adaptare a infrastructurii.”

Pentru a putea răspunde țintei principale de a așeza pasagerul pe primul loc, echipa ETA avea nevoie de informație în timp real și… chiar de ceva în plus.

Iar sistemul de management al traficului, deja spectaculos… pare că mai are multe de spus, în plus, în perioada următoare. Astăzi, gestionează informațiile oferite de aproximativ 140 de camere amplasate în intersecții și în interiorul autobuzelor, la care se adaugă datele preluate de la dispozitivele GPS de pe vehicule, comparând cifrele în timp real cu cele previzionate în programul de transport și transmițând alarme atunci când apare o problemă. Același sistem permite prioritizarea autobuzelor în trafic, la semafor, atunci când se află în întârziere… pentru că transportul public nu poate deveni o alternativă la mașina personală, decât dacă poate oferi timpi competitivi.

Sistem de informare similar celui de la metrou

În plus, ETA a implementat un sistem de informare a pasagerilor, similar celui utilizat la metrou. „Informații în timp real sunt disponibile audio și video, atât în stații, cât și în autobuz, unde lucrurile funcționează similar modelului întâlnit la metrou, pasagerul fiind anunțat care este stația următoare”, a mai arătat directorul companiei.

Și, pentru ca lucrurile să fie la îndemâna pasagerului, din toate punctele de vedere, societatea vâlceană de transport a modernizat și zona de ticketing, în acest moment fiind implementată inclusiv plata cu cardul bancar în autobuz, după ce au fost depășite o serie de provocări generate de lipsa semnalului GSM pe tot traseul parcurs.

Tot pentru a veni în întâmpinarea călătorului, a elevului de data aceasta, echipa ETA a căutat o variantă să ușureze lucrurile, diminuând birocrația. „Conform reglementărilor în vigoare, elevii ar trebui să își reîncarce cardul de transport lunar, demonstrând că nu și-au pierdut această calitate. Pentru a-i scăpa de aceste formalități, am purtat discuții cu reprezentanții Ministerului Educației, care ne-au dat acces la baza de date a instituției, astfel încât să putem reîncărca direct, fără a mai fi necesare alte acte”, a menționat Andi-Ștefan Davidescu, subliniind că, în prezent, încearcă să găsească o variantă similară pentru persoanele cu dizabilități, cărora le este cu atât mai greu să se deplaseze lunar către punctele de lucru ale ETA SA.

Sistemul IT destinat managementului include o aplicație de numărare a călătorilor, care permite stabilirea exactă a sarcinii de transport pentru fiecare linie, respectiv autovehicul, în funcție de fiecare interval orar.

Aceeași aplicație va putea oferi, într-o etapă viitoare, inclusiv alerte în cazul în care numărul călătorilor îl depășește pe cel al validărilor.

Viitorul este electric, ETA având în derulare un proiect care presupune achiziția a 39 de autobuze urbane electrice, în condițiile în care, în 2023, a fost decisă extinderea serviciilor de transport oferite, prin adăugarea de trasee între Râmnicu Vâlcea și toate stațiunile balneoclimaterice din jur. În acest context, a fost înființată Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Transport (ADIT), care a accesat fonduri europene pentru acest proiect, ce presupune inclusiv instalarea de stații de încărcare lente la nivelul autobazei și de încărcare rapidă la capetele de traseu, situate în localitățile adiacente. Valoarea totală a proiectului este de aproximativ 16 milioane de euro. „În perioada următoare, va fi, probabil, aprobat studiul de oportunitate privind ADIT, pentru ca, până la finalul anului, lucrurile să devină funcționale”.

O mică Elveție… cu un serviciu de transport adaptat

„Râmnicu Vâlcea s-a schimbat, a trecut printr-un proces de modernizare. Este un oraș mic, dar cochet și curat. Vizitatorii îl numesc, astăzi, o mică Elveție. Iar eu mă mândresc cu asta! Transportul public nu poate fi altfel. Trebuie să reprezinte acea variantă care poate înlocui cu succes mașina personală. Am atins un nivel de aproape 450 de autovehicule la mia de locuitori, ceea ce este extrem de mult, generând situații în care, la nivelul orelor de vârf, ajungem la 1.600 de autovehicule pe oră, aproape de limita de suportabilitate a tramei stradale”, a arătat Andi-Ștefan Davidescu. „Sperăm să-i convingem pe locuitorii municipiului să renunțe la utilizarea autovehiculului personal în favoarea transportului în comun. Avem o ofertă deja foarte bine adaptată la nevoile locuitorilor. Ce sens ar mai avea să îți mai scoți mașina zilnic din garaj?!”, a concluzionat directorul ETA… lăsându-ne, însă, cumva, să simțim că este doar începutul.

Votează AICI compania de transport pasageri a anului!

Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.