Deja tradiționala analiză a tarifelor europene de transport, realizată de către Ti și Upply, European Road Freight Benchmark, a indicat o rată medie tarifară de referință de 1,061 euro, în trimestrul patru al anului 2020, în scădere cu 1,2% față de aceeași perioadă a anului anterior și cu 1% față de trimestrul al treilea.
Urmând revigorarea resimțită de transportul rutier de marfă în timpul verii, când restricțiile de circulație fuseseră anulate, activitatea a fost din nou perturbată odată cu scăparea pandemiei de sub control, la nivel european, în toamnă. A urmat o nouă serie de restricții și lockdown-uri, ceea ce a încetinit progresul economic și, deci, a redus cererea pentru transportul de mărfuri, în special în retail. Acest lucru a însemnat că vârful de sezon a fost mai puțin observabil decât ar fi fost în condiții normale.
Dar există, totuși, diferențe între restricțiile din toamnă, față de cele din prima parte a anului. Sectorul de producție și-a continuat activitatea, pe când, în martie-aprilie, fusese închis, iar producătorii europeni dădeau semne solide de revenire, în ciuda restricțiilor din alte domenii economice. Lockdown-urile au variat ca nivel de restricții și intervale de timp. Franța, de exemplu, a demarat un al doilea lockdown național pe 30 octombrie și l-a încheiat pe 15 decembrie. În ziua următoare, a început în Germania și a durat până la sfârșitul lunii ianuarie 2021. Cu restricții impuse peste tot în Europa, activitatea economică a fost afectată pe toată durata trimestrului. În plus, întârzierile la frontiere, foarte frecvente în prima parte a anului, au fost aproape inexistente către final.
De asemenea, chiar dacă, în multe state, au rămas în vigoare schemele de sprijin guvernamental, în ultimele luni ale anului trecut mai puțini cărăuși au apelat la ele, ceea ce înseamnă că fluxul de mărfuri s-a menținut la un nivel mai înalt decât mai devreme.
La modul general, având în vedere toate aceste aspecte, în trimestrul 4 a existat o relație mai clară între cerere și ofertă, care a avut ca efect scăderea tarifelor comparativ cu cele din trimestrul 3.
Marea Britanie, caz special
Prețurile în ultimul trimestru al anului au fost influențate și de Brexit. Shipperii au făcut stocuri de mărfuri cu mult înainte de finalul perioadei de tranziție (31 decembrie), temându-se că Marea Britanie va părăsi UE fără încheierea unui acord (No Deal) sau, în orice caz, că vor apărea probleme administrative și întârzieri în frontiere, după acest deadline. Potrivit Asociației de Depozitare din Marea Britanie, capacitatea de depozitare din această țară ajunsese sub 3%.
Apoi, la un moment dat, în decembrie, volumele de marfă în tranzit prin Eurotunel au crescut cu 50% față de normal, fenomen atribuit Brexitului. Au apărut probleme și din cauza faptului că Franța a restricționat temporar accesul transportatorilor care traversau Canalul Mânecii, din cauza îngrijorărilor privind răspândirea noii tulpini de coronavirus. În timp ce acest aspect n-a avut un impact substanțial asupra mediei generale trimestriale a tarifelor, se pare că, totuși, Brexit a menținut tarifele în conexiune cu Marea Britanie la un nivel mai crescut.
Astfel, tarifele pe relația Marea Britanie au crescut cu 1,1% în trimestrul 4 2020 față de aceeași perioadă a anului anterior, comparativ cu tarifele medii din UE, care au scăzut cu 1,8% față de 2019. Față de trimestrul 3, tarifele au scăzut cu 0,5% pentru Marea Britanie și cu 1,2% în UE.
Prețul motorinei a rămas la un nivel scăzut, comparabil cu cel al trimestrului anterior, dar cu 16,4% mai mic față de nivelurile din anii anteriori, ceea ce a ușurat, puțin, „povara” cărăușilor.
Indicatorul ratei medii tarifare europene, pe trimestrul 4, 2020
Rate medii per kilometru
La nivel de piață, beneficiarii au plătit, în medie, 1,56 euro/km, comparativ cu 1,57, în trimestrul 3. Lungimea traseului este esențială în calcularea prețului per kilometru. Rutele mai lungi sunt mai eficiente din punct de vedere al costurilor, diminuând importanța costurilor fixe și variabile asociate și, în consecință, și tarifele per kilometru. Pentru trasee mai scurte, se întâmplă contrariul, ceea ce creează o conexiune inversă între tarife și lungimea traseului.
Dar traseele care sunt cel mai bine poziționate pe graficul distanțelor sunt doar în mod rezonabil echilibrate pe tur-retur, în loc de a fi perfecte, așa cum ar fi de așteptat. De exemplu, pentru Antwerp-Lille, un tarif de 2,92 euro/km pare rezonabil, dar cursa retur costă 2,49 euro/km. Ruta Paris-Varșovia are un tarif de 0,85 euro/km, dar pe sens invers costă 0,97. Madrid-Paris costă 1,02, dar returul doar 0,93. Aceste rute au în comun o conexiune franceză, fiind influențate de faptul că prețurile la motorină și taxele de autostradă în Franța sunt relativ crescute față de standardele europene. Astfel, operațiunile de cross-trade și de cabotaj sunt destul de obișnuite, ceea ce duce la reduceri de tarife.
Indicatorul ratei tarifare trimestriale și anuale
Cele mai importante coridoare de transport
Pe relația Franța-Spania, tarifele pe coridorul Madrid-Paris au scăzut cu 2,3% comparativ cu trimestrul 2 și cu 3,1% comparativ cu trimestrul 4 2019. Pe retur, au scăzut cu 0,5% față de Q3, dar au crescut cu 1,1% față de Q4-219.
Pe relația Polonia-Germania, scăderile de tarife pe Varșovia-Duisburg pot fi atribuite valului 2 al pandemiei. Pe cursele tur, au scăzut cu 1,7%, iar pe retur cu 3,2% față de Q3. Totuși, tarifele rămân la niveluri înalte, media pe cursele tur pentru 2020 fiind cu 1,2% mai crescută decât cea înregistrată în 2019, iar pe retur cu 2,8%, ceea ce face această relație să aibă cea mai rapidă creștere din 2020.
Pe Germania-Franța, tarifele medii pe tur au scăzut cu 1,5% față de Q3, iar pe retur doar cu 0,7%.
Tarife de transport pe trimestrul 4 (euro/km)
2020, 2021…
În 2020, prețurile în Europa au scăzut în medie cu 1,6%, ceea ce a generat un indicator de referință de 1,06 euro sau un tarif mediu de 1,55 euro/km. În 4 ani de statistici Upply, aceasta este prima scădere înregistrată. În 2019, a fost înregistrată o creștere de 1,5%, după un adevărat salt de 4,4%, în 2018.
Upply este de părere că este posibil ca 2021 să arate diferit față de anul trecut, cu o multitudine de factori care ar putea influența creșterea tarifelor. Printre acestea, se numără recuperarea în urma pandemiei, mai ales în contextul începerii vaccinărilor, schimbările din diferitele sectoare economice, Brexitul, criza de șoferi, prețurile la combustibil, Pachetul Mobilitate 1 etc.
sursa: Ti&Upply The European Road Freight Rate Benchmark – Q4-2020
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro