Există o reţetă a încrederii?

Trăim într-un mediu de afaceri mai degrabă caracterizat de lipsa încrederii, decât de încredere. Mai degrabă caracterizat de scepticism şi de scenarită, decât de discuţii deschise şi transparente. Mai degrabă ne ferim de oameni şi filtrăm informaţia, decât să exprimăm ce ne jenează. Toate acestea contribuie la stresul pe care munca noastră îl aduce în fiecare dintre acţiunile, deciziile sau dezvoltările pe care le gândim.

Dacă există o reţetă a încrederii? Ei bine da, există şi ne putem pregăti şi educa pentru ea. Nu înainte de a înţelege câteva premise de bază…

  1. Oamenii au încredere în alţi oameni, nu în firme, branduri sau tehnologie. Toate acestea reprezintă elemente tangibile, care ajută şi întăresc sentimentul de siguranţă. Dar, faţă în faţă cu partenerul tău de afaceri, încrederea se rezumă la persoana din faţa ta!
  2. Oamenii ne judecă, mai ]nt\i de toate, comportamentele înainte de a ne acorda încrederea lor – comportamentele noastre frecvente spun ce fel de oameni suntem! Uneori nu suntem conştienţi de toate comportamentele noastre, chiar dacă acestea se repetă…avem ticuri, facem lucruri în mod repetat, deoarece credem sau simţim că sunt favorabile nouă, aşa am fost educaţi, aşa vedem la alţi oameni pe care îi considerăm ca fiind de succes!
  3. Comportamentele noastre sunt direct influenţate de ceea ce simţim şi gândim în acea interacţiune şi nu putem fugi de etapa de „învăţare despre noi înşine”: ce anume determină aceste sentimente sau gânduri? Care este setul de valori care ne este încălcat sau onorat în interacţiunea cu ceilalţi? Care sunt priorităţile pe care încerc să le satisfac şi care este posibil să nu fie total aliniate cu cel cu care lucrez, negociez sau implementez un proiect? Nu avem aceleaşi aspiraţii, perspective şi, mai ales, nu lucrăm în acelaşi context, de cele mai multe ori.

Patru ingrediente

Ca să putem rezolva acest puzzle, vă invit să ţineţi cont de câteva aspecte.

Fiţi, în primul rând, introspecți – ce anume vă câştigă vouă încrederea la omul din faţa voastră?

  1. Vă plac oamenii deschişi? Creativi? Care găsesc soluţii la orice? Chiar dacă aceştia mai întârzie sau pot fi uneori obositori? Este deschiderea ingredientul încrederii care vă câştigă cel mai mult?
  2. Este pentru voi în primul rând importantă relaţia pe termen lung? Faptul că, dacă vă cunoaşteţi partenerul sau interlocutorul, vă simţiţi mai în largul vostru să discutaţi şi aspecte mai puţin plăcute sau să solicitaţi sprijin? Este acceptarea această componentă – acceptarea partenerului aşa cum este el, empatizarea cu contextul sau/şi găsirea unei soluţii de comun acord pe bază de consultare?
  3. Este foarte important pentru voi ca persoana din faţa voastră să fie credibilă? Să vă ofere siguranţă şi să vă reducă riscul cât mai mult? Dacă da, atunci credibilitatea face parte din reţetă! Dar atenţie că o astfel de persoană poate fi mai rigidă şi, de asemenea, poate să nu aibă deschidere către schimbări, inovaţii sau propuneri mai ieşite din „procedură”.
  4. Cu toţii ne dorim rezultate. Dar este rezultatul final cel mai important, indiferent de modul în care este obţinut? Este realizarea obiectivului cea care contează? Este, odată cuvântul dat, cel mai important, indiferent de context? Atunci, ingredientul încrederii pentru dumneavoastră este integritatea!

Iată cele patru ingrediente ale încrederii! Nu este, însă, suficient să le înţelegem şi să le interceptăm! Încrederea este un capital la care trebuie să contribuim în primul rând noi, prin comportamentele noastre în afaceri, în relaţia de zi cu zi cu angajaţii, furnizorii, banca, clienţii etc. Încrederea se câştigă! Şi se pierde foarte uşor! (Aduceţi-vă aminte cât de reticență sunteţi chiar voi în a acorda încredere oricui şi în orice condiţii. La fel este şi pentru celălalt! Deci, se construieşte…)

Aşa că…Vreau să câştig încrederea celor pentru care contează:

  1. REZULTATELE şi INTEGRITATEA

– Sunt atent la cheltuieli şi la eficienţă

– Sunt productiv şi atent legat de întâlniri

– Sunt ordonat şi respect cele agreate

– Arăt preocupare pentru banii clientului meu

– Găsesc soluţii variate pentru fiecare client şi angajat în parte

  1. CREDIBILITATE

– Sunt bine pregătit profesional

– Sunt competent şi atent la ceea ce fac

– Lucrez cu atenţie, îngrijit

– Lucrez în siguranţă

– Lucrez temeinic pentru o soluţie durabilă

– Nu fac rabat de la calitate

  1. ACCEPTARE

– Nu judec, ci evaluez cât mai obiectiv, încercând să înţeleg ce simte şi ce gândeşte partenerul sau angajatul meu

– Tratez cu respect

– Ascult şi sunt prezent în discuţii

– Nu pun presiune doar ca să am o tehnică de negociere în plus sau să manipulez

– Sunt prietenos

– Sunt grijuliu faţă de persoana cu care lucrez

  1. DESCHIDERE

– Sunt deschis şi aduc elemente de noutate în ceea ce fac

– Îmi consolidez şi sunt atent la Brandul meu şi al companiei

– Dezvolt o viziune clară asupra viitorului şi a ceea ce doresc să dezvolt

Îmi folosesc energia pentru a inspira şi a aduce bună dispoziţie în fiecare aspect al muncii.

Climatul se construieşte cu atenţie

Toate aceste comportamente ne sunt familiare… provocarea pentru fiecare dintre noi este să înţelegem ce preţuieşte de fapt cel cu care colaborăm. Noi, cunoscându-ne valorile şi ariile la care ne pricepem bine, vom avea tendinţa să insistăm în acele direcţii. Şi totuşi, într-o relaţie bazată pe încredere, ceea ce contează este de fapt partenerul cu care ne dorim să obţinem rezultate şi un parteneriat de lungă durată!

Climatul de încredere nu se va clădi singur. Se va clădi cu atenţie şi dorinţă din partea fiecăruia dintre noi…! Încrederea înseamnă şi deschidere, şi acceptare, şi credibilitate, şi generarea de rezultate în acelaşi timp!

Madi Rădulescu, MBA, ACC

Managing Partner MMM Consulting

madi.rădulescu@mmmconsulting.ro

Cu peste 20 de ani de experienţă în training şi consultanţă, în proiecte derulate pe 11 pieţe, la nivelul cel mai înalt în organizaţie (top şi middle management), Madi Rădulescu este Managing Partner al MMM Consulting şi Master Trainer pentru Modelul de încredere Persona Global. Printre ariile sale de experiență se numără şi cele de Internaţional OD Consultant, Business Developer, Consultant HR, Trainer în management strategic, managementul performanţei şi managementul schimbării.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.