Cum alegem furnizorii pe zona de piese de schimb și service? Când este momentul să investim în propriul atelier? În ce măsură implicăm șoferii în operațiunile de reparație și întreținere? Când este momentul să schimbăm un vehicul? Răspunsurile trebuie să vină în urma unor analize bazate pe date precise.
Activând într-un sector puternic încercat de multiple variabile, te întrebi, de multe ori, care este formula perfectă pentru a menține echilibrul. Cum ținem costurile sub control, pentru a nu ne exploda în față, mai târziu?!
Mentenanța parcului auto reprezintă una dintre cele mai mari provocări atunci când vine vorba de optimizarea cheltuielilor. Bineînțeles că toți jucătorii încearcă să aplice modelele pe care ei le consideră cele mai eficiente, care dau roade… însă depinde din ce unghi sunt privite. Iar un raport calitate/preț asupra a tot ceea ce înseamnă partea de piese și manoperă este foarte important.
Parteneriat vs. speculă
A merge pe ideea de „piese ieftine” și mână de lucru tot la fel duce doar la un soi de supraviețuire în piață și nu asigură o dezvoltare sănătoasă. Este recomandabil să mergem mai mult pe ideea că ambele părți (furnizor piese/servicii – beneficiar) trebuie să câștige în detrimentul speculei, oportunismului, sau al profitului de moment.
Parteneriatele dintre companiile de transport și cei care oferă servicii de reparații trebuie să fie cât mai corecte cu putință și să reflecte realitatea în ceea ce privește un preț conform pieței, dar și o manoperă pe măsură.
Atunci când alegem un service unde să ne ducem echipamentele, pentru reparații și întreținere, trebuie ținut cont de mai mulți factori:
- tipul de reparații pe care potențialul partener poate să le desfășoare
- istoricul și renumele celui care urmează să-ți fie colaborator
- un preț corect și competitiv
- modelul de plată (factură sau OP)
- disponibilitatea de a realiza un contract cu tine ca și transportator
- flexibilitatea în ceea ce privește programul de muncă, zilele de weekend și de sărbătoare legală.
Bineînțeles că sunt și alte criterii, însă le-am enumerate pe cele care sunt mai importante atunci când ne gândim să realizăm un parteneriat.
Investim în propriul atelier?
Un aspect important este atunci când deja deții o flotă de camioane mai numeroasă: să zicem peste 50 capete tractor și minimum tot atâtea semiremorci. Mai alegi să lucrezi cu furnizori, sau alegi să-ți înființezi propriul service? Este de știut faptul că a lucra cu terți este mai scump decât a avea propria locație unde să-ți repari parcul, neavând, însă, atâtea bătăi de cap cu amortizarea investiției, dotarea cu aparatura necesară, sau, cel mai sensibil punct din ziua de azi, găsirea de personal calificat, care reprezintă un deziderat tot mai greu de obținut.
Din nou, ne raportăm la costuri și ne întrebăm dacă este mai bine să fim liniștiți, acceptând un cost mai mare/km, tocmai din cauza faptului că externalizăm reparațiile, sau ne gândim să ne facem un mini garaj?
Recomandăm, așa cum am spus și mai sus, ca, pentru o flotă cu un număr mai mare de echipamente, să se realizeze propriul atelier.
Totodată, este important să ne întrebăm pe mâna cui dăm noul departament de reparații și cine va conduce ostilitățile, astfel încât să fim convinși că echipa nou creată este performantă și nu se ocupă și de alte „afaceri”. Doar se știe că zona de stoc piese a unui atelier poate să fie predispusă la un soi de „business local”, în care se pot supune vânzării fel și fel de lucruri.
Omul care primește în subordine un asemenea departament trebuie ca, pe lângă integritate și inteligență emoțională, să aibă și un bagaj de cunoștințe foarte aprofundat.
Rolul șoferului nu trebuie neglijat
Într-o lume tot mai dezvoltată în tehnică, a fi la curent cu tot ce se petrece în jurul tău este obligatoriu.
În tot angrenajul acesta, în care ne focusăm pe reparații, costuri etc., partenerul nostru care se află la volan are un rol important. De foarte multe ori, de el depindem, pentru a ne ține camionul în stare de funcționare, prin mici reparații care se pot face în câteva minute, într-o parcare, sau pentru a ne informa corect, atunci când mașina începe să dea semne de probleme mai complexe. Cu siguranță, în vremurile de demult apuse, șoferul avea după el un întreg arsenal de piese de schimb, sau era dispus „să pună serios osul”. Astăzi, trebuie să ne mulțumim cu un comportament proactiv al conducătorului auto, care este dispus să semnaleze probleme, pentru a preîntâmpina altele mai mari.
Când schimbăm vehiculul?
Bineînțeles că frecvența reparațiilor este direct legată și de vechimea parcului auto. Având un parc mai îmbătrânit, defecțiunile sunt mai dese, iar costurile pe măsură. Revin asupra ideii de a avea un business sănătos, unde clienții să fie mulțumiți de cel căruia i-au încredințat marfa pentru a fi transportată, iar „sănătatea” parcului este un factor crucial. Este recomandabil ca un cap tractor să fie înlocuit cu un altul nou într-o perioadă de 3-5 ani, sau 5-600.000 km, iar o semiremorcă să se exploateze undeva între 7-10 ani, până când nu încep marile reparații, care sunt și foarte costisitoare. Când vorbesc de aceste perioade de schimb, revin, din nou, la cooperarea cu șoferul. Este foarte important cum își întreține mașina pe care lucrează, cât de mult îi pasă ca toate echipamentele instalate să fie în conformitate și, totodată, dacă inventarul camionului este complet.
Pe lângă șofer, costurile cu servisarea brandului de camion aflat în dotare determină decizia privind alegerea unui model sau altul, dar și perioada de exploatare. Sunt tot mai mulți furnizori care încearcă să vândă sustenabilitatea ultimelor generații de camioane, prin plaje lărgite între mentenanțe, dar și consumuri de carburant reduse.
Control al costurilor, prin soft dedicat
Mi-ar plăcea să cred că toți cei care fac transport, în ziua de azi, dețin aplicații software capabile să le arate în orice moment costul real cu întreținerea parcului, iar, dacă nu, tradiționalul Excel este necesar să existe. A fi conștient de fiecare piesă achiziționată, sau litru de ulei, este o atitudine primordială pentru a ști în permanență dacă ești scump sau ieftin. Pentru a ști dacă este necesar să arunci o privire mai atentă asupra operațiunilor de reparații.
Managementul Flotei din punct de vedere al mentenanței parcului este un proces complex, iar managerul de flotă/transport trebuie să fie capabil să-și construiască, prin echipele din subordine, propriul aparat de rapoarte, KPI-uri care să arate, cât mai transparent, dacă lucrurile sunt ținute sub control. Într-o companie sănătoasă, board-ul trebuie să fie conștient că investiția în aplicații pentru gestiunea stocurilor de piese, a evidențelor privind mentenanța camioanelor, a costurilor cu diferite reparații/km, a costului/km cu forța de muncă sunt necesități fără de care nu se poate supraviețui.
Am încercat, în dese rânduri, să explic micilor transportatori români aceste must-have, însă, în general, m-am lovit de un feedback, din partea lor, rece și reticent. Din păcate, nu există suficientă conștientizare, în piață, pentru ca business-urile să se dezvolte organic.
Încă se practică mica ciupeală, ba anvelope achiziționate la mâna a doua, dar care mai au puțină „carne” pe banda de rulare, ba faruri importate din China, la preț de biscuiți… și lista poate continua.
Recomand tuturor ca, atunci când se uită pe partea de exploatare, să o facă la modul cel mai serios. Costurile cu motorina, șoferul și reparațiile sunt cele trei mari cheltuieli care, neținute sub control, vor afecta bunul mers al afacerii. Construirea de rapoarte cât mai complexe va arăta, mereu, unde sunt neregularitățile și, totodată, unde trebuie acționat.
Alexandru BORZA
manager flotă
borza.alex@gmail.com