Foarte frecvente în țările vestice, vânzările de companii de transport sunt mult mai rare, în țara noastră. Și totuși…
La finalul lunii octombrie, o astfel de tranzacție importantă a avut loc: grupul Express Euroscan a preluat afacerile companiilor Denis Spedition SRL și Denis Spedition GmbH, specializate în transport frigorific.
Express Euroscan are o flotă de peste 200 de camioane, majoritatea cu semiremorci cu prelată, platforme și șasiuri pentru containere. Prin această achiziție, compania suceveană își extinde activitatea și pe sectorul de transport cu temperatură controlată.
De partea cealaltă, Denis Spedition are o flotă de 40 de camioane, din care 27 înmatriculate de filiala din Germania. Cele două companii sunt specializate pe transportul produselor alimentare, transportul de mărfuri de valoare cu regim special, produse farmaceutice etc.
Grupul EES va folosi în continuare numele Denis Spedition, iar Denisa Tudose, fiica fostului proprietar, Florin Tudose, a fost numită în funcția de CEO. „Ea cunoaște tot personalul foarte bine și este foarte implicată, iar managementul Express Euroscan o va sprijini cu tot ce va fi nevoie”, a explicat Ovidiu Plăcintă, președinte al EES Group.
Noul patronat a început, deja, optimizarea de costuri ale activităților companiilor Denis Spedition. De exemplu, cele două flote au fost integrate pe partea de service, Express Euroscan având capacități proprii de reparații. De asemenea, sinergia cu noile membre ale grupului a început și pe partea de Cost Control, iar alte măsuri vor fi implementate până la finalul anului. „Dorim să creștem numărul de camioane Denis și să extindem portofoliul de clienți, atât în România, cât și în Germania”, a declarat și Nelu Plăcintă, copreședinte al EES Group.
În formalitățile de preluare, Express Euroscan a fost reprezentată de casa de avocatură Stratulat Albulescu Attorneys at Law. „Negocierile au început cu discuții preliminare despre companie, modul acesteia de lucru, clienți și preț, iar apoi a urmat faza de audit. În total, au fost 4-5 luni de muncă”, a mai spus Ovidiu Plăcintă.
Cum se poate vinde o firmă de transport
Detalii despre tranzacție ne-a oferit și Florin Tudose, fostul proprietar al Denis Spedition. „Studiind piața de transport, atât din România, cât și din Europa, la începutul lui 2024, am început să mă gândesc la ideea unei infuzii de capital, pentru a putea duce compania la următorul nivel de dezvoltare. Prima dată, m-am gândit la un parteneriat, să aduc lângă mine un partener mai mare, să avem răspundere 50-50. Dar cum, până acum, am lucrat doar singur, timp de 18 ani, m-am temut de anumite posibile neînțelegeri și, în februarie, am decis că vânzarea este soluția corectă. Simțeam că e momentul să las pe altcineva, cu forță mai mare, cu răspundere 100% asupra deciziilor, să preia compania și să o dezvolte, să o ducă mai departe”, ne-a povestit Florin Tudose.
Blu Capital Partners (BCP), companie de consultanță în domeniul M&A (fuziuni și achiziții), a asistat Denis Spedition în cadrul tranzacției cu Express Euroscan. BCP a organizat un proces de vânzare competitiv, obținând interes de la mai mulți jucători strategici relevanți.
„În aprilie, am luat legătura cu Blu Capital, care mi-a pus pe masă mai multe oferte, inclusiv cea de la Express Euroscan. Au fost 5-6 companii interesate de achiziție”, a mai spus fostul proprietar al Denis Spedition.
Apoi, Blu Capital Partners a consiliat Denis Spedition în structurarea, negocierea și implementarea tranzacției cu Express Euroscan, cumpărătorul selectat. Dar care sunt pașii în vânzare? „Se face mai întâi un audit financiar, apoi unul judiciar. Totul a durat aproximativ 4 luni. Apoi a urmat negocierea, aproape 5 luni, care s-a făcut direct, între proprietari.”
De ce Denis Spedition s-a vândut atât de repede, în timp ce alte afaceri de transport nu își găsesc cumpărător? Ne răspunde tot Florin Tudose: „Eu am vândut afacerea, nu activele. Avantajul Denis a fost portofoliul de clienți, companii bine-cunoscute, dar și cu tarife bune. Denis Spedition și-a construit o bună imagine în piață în ceea ce privește calitatea serviciilor, fiind, implicit, unul dintre cei mai scumpi transportatori frigorifici din România”.
Florin Tudose s-a consultat, în cadrul negocierilor și până la semnarea contractului, cu avocatul Brâncuș Marius Gabriel.
Planuri
Dacă prețul tranzacției rămâne confidențial, fostul proprietar ne-a dezvăluit o altă clauză agreată după negocieri: o perioadă în care nu are voie să își deschidă propria firmă de transport. „Vreau să stau o perioadă, să mă odihnesc, să mă gândesc. Am învățat multe lucruri după aceste audituri și aș putea să ofer consultanță, în viitor, companiilor de transport despre cum să traverseze perioadele grele”, a arătat fostul proprietar Denis Spedition.
Pentru succes în afaceri, Florin Tudose sfătuiește managerii să fie apropiați de clienți, dar și să mențină controlul asupra cheltuielilor per cursă, prin bonusarea șoferilor. „Negocierile cu clienții trebuie făcute cu datele contabile pe masă. Clientul trebuie să vadă cât câștig eu cu el, dar și cât câștigă el cu mine. Transparența leagă parteneriate”.
Fostul proprietar crede că următorii doi ani vor fi grei pentru industria de transport frigorific, iar creșterea capitalului și a flotei Denis, cu avantajele pe partea de costuri, vor ajuta compania să treacă fără probleme de această perioadă dificilă. „Sunt mândru de ce am realizat cu Denis Spedition și le urez noilor proprietari să o ducă mult mai departe decât am putut eu”, a încheiat Florin Tudose.
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro