Sunt ani de zile de când principalul obstacol în calea dezvoltării firmelor de transport îl reprezintă lipsa șoferilor. Și, adesea, totul se rezumă la „Cine oferă mai mult și cine gândește cel mai atractiv pachet.” Lupta pentru această resursă esențială a dus la forme concurențiale nesustenabile și, chiar, lipsite de etică… Express Euroscan a ales drumul mai dificil.
A oferi șansa șoferilor fără experiență pare răspunsul logic, însă sunt puține firme de transport care fac acest pas.
„Încă de la început, am mers pe o metodă proprie de a atrage conducătorii auto. 95% dintre șoferii noștri sunt formați aici, fiind angajați direct după finalizarea școlii. Astfel, am avut șoferi suficienți chiar și în cele mai dificile momente, când alte firme de transport au fost nevoite să reducă activitatea. Bineînțeles, această abordare ne-a expus la anumite riscuri și o parte dintre șoferii angajați au produs daune, alții au renunțat după primele săptămâni…”, a arătat Ovidiu Plăcintă, director general Express Euroscan.
După o pregătire teoretică la sediul firmei, șoferii proaspăt angajați sunt trimiși în curse, pentru inițiere, alături de colegi cu experiență. Bineînțeles, șoferii mentor beneficiază de anumite avantaje, pentru a fi motivați să își asume acest rol.
Deși a participat pentru prima dată, anul acesta, la concursul dedicat șoferilor, Romanian PRO Driver Competition, echipa Express Euroscan s-a clasat pe primul loc.
„Dacă am angaja doar șoferi cu experiență, chiar dacă luăm în calcul faptul că aceștia trebuie plătiți mai bine, financiar tot ar fi un câștig pentru firmă, la care se adaugă mai puțin stres și mai puțină bătaie de cap. Însă este dificil să acoperi tot necesarul doar cu șoferi cu experiență. În plus, a angaja șoferi cu experiență înseamnă, practic, să îi iei de la alte firme, ceea ce noi nu am făcut niciodată. Nu am angajat decât șoferi liberi de contract, chiar dacă, de-a lungul timpului, am primit numeroase telefoane de la șoferi care își doreau să lucreze la noi și propuneau să abandoneze prin parcări din Europa camioanele pe care lucrau, la acel moment. Am pățit asemenea lucruri, știm ce înseamnă și nu vrem ca, la rândul nostru, să încurajăm un asemenea comportament. Tocmai de aceea, preferăm să avem costuri superioare, ne asumăm stresul mai mare și bilele negre la clienți, unde șoferii fără experiență nu ajung, uneori, la timp, sau creează alte probleme… Suntem conștienți că avem de suferit, însă, prin această variantă, avem șoferi suficienți și, totodată, încurajăm tinerii să intre în această activitate. Dacă peste tot se cere minimum un an de experiență, unde ar putea tinerii să acumuleze această experiență?”, a explicat Ovidiu Plăcintă.
Doar în 2022, Express Euroscan a angajat peste 100 de șoferi începători, cu zero experiență. O asemenea abordare solicită o atenție specială și un mod de organizare care să aibă în vedere lipsa de experiență. Astfel, compania are dispeceri dedicați, care urmăresc cu mai multă atenție activitatea șoferilor începători și, în plus, există și alte persoane care monitorizează stilul de condus. Iar principalele aspecte urmărite sunt legate de siguranța rutieră și, apoi, se are în vedere partea de consum.
Totodată, în perioadele libere, între curse, șoferii profesori îi pregătesc pe șoferii începători, inclusiv pe partea de manevre/parcări/tras la rampă.
Puterea vine 100% din familia mare și unită
Express Euroscan a apărut în 2006, ca urmare a extinderii activității. „Am fost mai mulți frați, care am înființat o singură firmă, și, odată ce activitatea s-a dezvoltat, compania era tot mai greu de gestionat. Astfel, am decis să deschidem mai multe firme. Eu, împreună cu unul dintre frați, am deschis Express Euroscan”, a spus Ovidiu Plăcintă.
Practic, este vorba despre o familie de transportatori, pe lângă Express Euroscan existând alte trei firme de transport deținute de alți trei frați, cu flote de aproximativ 30-40 de camioane fiecare, iar la Express Euroscan se va ajunge, până la sfârșitul anului, la o flotă de 210 camioane.
„Suntem șase frați, cinci implicați în activitatea de transport, iar unul are firmă de construcții. Împreună cu fratele meu, Nelu Plăcintă, suntem cei mai tineri, am avut un apetit mai mare de a crește și am investit permanent profitul obținut în camioane”, a precizat Ovidiu Plăcintă.
Aproximativ 75% din activitatea companiei este reprezentată de transport pe Comunitate, restul fiind acoperit de curse tur-retur.
La ora actuală, legislația devine tot mai greu de respectat, pentru transportatorii români ce realizează operațiuni în Comunitate și, pe lângă aspectele care încă nu au fost clarificate, apar și interpretări diferite, de la țară la țară. Iar Express Euroscan nu își poate asuma riscul unei opriri bruște a activității.
„Am deschis firmă în Germania, am achiziționat acolo trei hectare de teren, inclusiv cu hale, pentru a avea un backup. Însă, pentru moment, nu am început niciun fel de activitate acolo. Pentru noi, ar fi foarte greu să facem această schimbare. Ar trebui să ne deplasăm permanent… Am decis să o deschidem ca o rezervă, pentru a putea face rapid trecerea, în situația în care nu ar mai fi altă posibilitate. Preferăm să fim în țara noastră, chiar dacă ne-ar costa mai mult să rămânem în România. În plus, familia este aici, cei șase copii învață la școală în România…”, a explicat directorul general Express Euroscan.
Compania are, la ora actuală, 250 de angajați, dintre care șoferi sunt aproximativ 200, iar 60% din flota de pe Comunitate realizează transport de containere.
Kilometrii parcurși… în scădere
Întreaga flotă are instalată soluția Transics, aceasta fiind, totodată, integrată cu soluția ERP dezvoltată de WindSoft.
Fiecare dispecer se ocupă de aproximativ 20 de camioane, număr care, însă, scade în perioada concediilor.
„În august, a staționat mai mult de jumătate din flotă, ca urmare a concediilor. Un procent mai mare ca niciodată, pe care îl explicăm și în contextul pandemiei. După doi ani în care șoferii nu au plecat deloc, presiunea de a avea concediu a fost foarte mare”, a declarat Ovidiu Plăcintă.
Impactul concediilor se vede inclusiv în kilometrii parcurși – în 2022, fiecare camion parcurge, în medie, 10.000 km pe lună și se va ajunge la aproximativ 100.000 km pe an.
„Anul acesta, a scăzut media distanței parcurse, în anii trecuți având minimum 120.000 km parcurși, anual, de fiecare camion. Plecarea șoferilor în masă în concedii, atât în perioada Paștelui, cât și în luna august, reprezintă una dintre cauze și, totodată, am constatat că șoferii au devenit mai comozi, în ultimul timp. Este tot mai dificil să îi determinăm să efectueze întregul program de condus. Dispecerii urmăresc timpii de lucru, însă… Riscul de a nu găsi parcări libere și dorința de a petrece timpul împreună cu colegii sunt două dintre cauzele care îi determină pe șoferi să își scurteze, adesea, programul de condus”, a explicat Ovidiu Plăcintă.
O schimbare importantă are loc la Express Euroscan și în ceea ce privește strategia de achiziție a camioanelor. În trecut, s-a mers, în principal, pe achiziționarea de camioane second-hand și anul trecut au fost comandate primele 50 de camioane noi, Mercedes-Benz, care trebuie să intre în flotă anul aceasta.
Totodată, compania s-a specializat pe o anumită zonă geografică. „În principiu, ne-am specializat pe anumite zone – Benelux, Franța, Germania – pentru a fi cât mai ușor pentru șoferi, chiar dacă există trasee unde puteam obține tarife mai mari, cum ar fi Marea Britanie sau Italia. Însă șoferii se feresc de aceste destinații”, a arătat Ovidiu Plăcintă.
În viitor, compania își propune să păstreze ritmul creșterii, însă…
„Ne dorim, în continuare, să creștem, însă, în situația în care războiul din Ucraina va lua amploare, piața va fi afectată. Nici în Asia, lucrurile nu sunt liniștite. Cel puțin, în următorul an, ne așteptăm să apară probleme în transporturi”, a concluzionat directorul general Express Euroscan.
Puteți vota pentru finaliștii concursului Romanian Transport Company of the Year 2022 scanând codul QR de mai jos:
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro