Una dintre firmele mari de transport românești și-a continuat creșterea, în ciuda pandemiei, a apariției PM 1… și chiar contrar propriilor planuri inițiale.
Atunci când pandemia a lovit întregul continent, transportul internațional românesc era, deja, într-o perioadă marcată de îngrijorare. Diminuarea profitabilității și apariția Pachetului Mobilitate 1 au determinat multe firme să adopte o atitudine precaută… de așteptare. În aceste condiții, pandemia nu a făcut decât să amâne și mai mult planurile de investiții ale companiilor.
Însă atunci când „fundația” este bine construită…
Apetit pentru investiții
Deși firma de transport Express Euroscan apare în 2006, activitatea a început cu mai mulți ani înainte, în 1996, pe o altă firmă. În 2006, proprietarii au decis divizarea în patru firme, pentru a fi mai ușor de gestionat fiecare activitate în parte.
În cea mai mare parte, Express Euroscan realizează transport în Comunitate, operând pe mai multe segmente: prelate (mega și standard), cisterne, platforme, containere, frigo… Iar specializarea pe mai multe nișe a făcut diferența.
„În unire stă puterea!”
Express Euroscan este una dintre companiile fondatoare ale ATMB (Asociația Transportatorilor de Mărfuri Bucovina).
Astăzi, flota Express Euroscan a ajuns la 125 de camioane și doar 20 dintre acestea realizează operațiuni de tur-retur.
„Dorința noastră de a munci a făcut să obținem aceste rezultate. Practic, creșterea a apărut la solicitarea clienților, care, mulțumiți de serviciile noastre, ne-au solicitat constant mai multe camioane. Lucrăm în mică măsură cu case de expediție. Aproximativ 99% din activitate se bazează pe colaborarea cu clienți direcți. Iar relațiile s-au construit încet, în timp, și, astăzi, suntem parteneri de încredere pentru clienții noștri”, a arătat Ovidiu Plăcintă, director general Express Euroscan.
Chiar și anul acesta, în ciuda crizei sanitare, flota companiei a crescut. Mai mult decât atât, compania a achiziționat reprezentanța Yacco în România.
Continuă adaptare la piață
Istoria Express Euroscan a însemnat o continuă adaptare la condițiile pieței. Practic, transportul în Comunitate a început abia în 2008. Până atunci… transport internațional de containere România-Germania, a urmat specializarea pe țările nordice, România-Suedia și Norvegia (tur-retur), apoi transport național specializat pe industria forajelor și, mai de curând, transport agabaritic în Germania. Fiecare etapă a adus un plus de experiență și dezvoltare, pentru a putea fi abordată următoarea.
„În 2008, am început transportul în Comunitate. Am fost printre primii transportatori români care au început acest tip de transport și, probabil, primii din regiunea noastră. Transportul în Comunitate reprezintă cea mai lungă și stabilă etapă din istoria firmei și credem că va continua. Nu vedem o problemă în ceea ce privește transportul intracomunitar, în ciuda tuturor piedicilor care ni se pun – restricții, legislație, amenzi… Clienții pe care îi avem nu renunță la noi și nici noi la ei”, a declarat Ovidiu Plăcintă.
„Luăm în calcul efectele Pachetului Mobilitate 1 și încă sperăm în succesul demersurilor de contestare în instanță a acestui act normativ. Sigur, planul B este pregătit și, dacă va fi nevoie, vom deschide o firmă în Germania, așa cum, probabil, vor face mulți transportatori români”, a precizat Ovidiu Plăcintă.
Și nu sunt doar cuvinte… La fel ca majoritatea colegilor de breaslă, și Express Euroscan s-a lovit de situația în care firme de transport concurente au oferit tarife mai mici, însă experiența acumulată și seriozitatea dovedită în timp au cântărit mai greu pentru clienți.
„Sunt și firme românești care au asemenea abordări, însă, în ultima vreme, cei mai agresivi sunt lituanienii. Aceștia creează, la ora actuală, o presiune mare în piață, iar unii clienți i-au testat, o lună, două, dar au renunțat la ei. Și bulgarii sunt, de asemenea, destul de prezenți. Probabil, diferența a făcut-o comunicarea foarte bună, în cazul dispecerilor noștri. Iar la ceilalți… Au fost cazuri în care clientul nu mai reușea să dea de șoferi. Unul dintre clienți ne-a sunat pe noi să îl roage pe șoferul nostru să îl caute pe șoferul bulgar…”, a precizat directorul general Express Euroscan.
Compania are, la acest moment, 200 de șoferi și consideră că doar având un număr mare de șoferi se poate asigura continuitatea activității.
„Acesta este unul dintre secretele unui parteneriat bun cu clienții – să nu ajungi în situația de a spune clientului că nu poți efectua un transport, pentru că nu ai șoferi. Noi avem în permanență șoferi de rezervă și facem tot posibilul pentru a nu opri activitatea. În același timp, trebuie să le asiguri șoferilor venituri bune și condiții atractive. Buna comunicare a dispecerilor este, de asemenea, importantă, iar întârzieri la plata salariilor nu am avut niciodată. În plus, având suficienți șoferi, le putem asigura acestora un program flexibil, fără a impune perioada de lucru pe Comunitate”, a explicat Ovidiu Plăcintă.
Și a venit pandemia…
Atunci când a debutat pandemia, Express Euroscan a oprit 85% din activitate și mulți angajați au fost trimiși în șomaj tehnic.
„Piața a fost dominată de panică, pentru că nimeni nu știa ce se va întâmpla. Apoi, activitatea s-a reluat gradual și, în trei luni de zile, lucram cu toată flota. Însă, chiar și după repornirea activității, numărul de kilometri parcurși lunar de către fiecare camion a scăzut. Abia din toamnă, lucrurile au revenit cu adevărat la normal. În viitor, nu cred că vom mai avea probleme chiar dacă mai apare un nou val de îmbolnăviri”, a declarat Ovidiu Plăcintă.
Compania a folosit facilitățile acordate de stat pentru șomajul tehnic, în perioada de blocaj, însă ratele nu le-a amânat, chiar dacă băncile au oferit această posibilitate. „Discutăm de trei luni în care ne-am asumat pierderi. Apoi a urmat recuperarea… Inclusiv creșterea parcului a contribuit la o cifră de afaceri, în acest an, asemănătoare cu cea din 2019. Din punct de vedere al profitabilității, este clar că 2020 va fi mai jos”, a arătat directorul general Express Euroscan.
Reprezentanța Yacco
Chiar și anul acesta, Express Euroscan a continuat să caute modalități de a îmbunătății activitatea. Iar, pe partea de întreținere a parcului, utilizarea uleiurilor Yacco va juca un rol important.
„Cu uleiurile utilizate anterior, aveam un interval de schimb de 60-70.000 km. Astfel, la șase luni de zile, trebuia să realizăm schimbul de ulei. Trebuia să ne găsim un service în Europa, să facem programare și să ne asumăm tarifele mai mari de acolo. Căutând un ulei mai bun, am aflat că Yacco oferă un interval de schimb de până la 150.000 km. Am studiat acest aspect și am aflat că acest ulei este produs doar în Franța, din motive de securitate – păstrarea secretului de fabricație. Din 1919, de când au apărut, au obținut 522 de recorduri mondiale”, a explicat Ovidiu Plăcintă.
Un ulei care să asigure un interval de schimb de 150.000 km poate asigura un schimb anual pentru majoritatea camioanelor, iar, în cazul flotei ce operează în Comunitate, avantajele ce decurg de aici sunt semnificative.
„La 150.000 km, putem realiza schimbul de ulei o dată pe an și, astfel, acest lucru se va realiza acasă, odată cu aducerea camioanelor pentru ITP. Nu mai trebuie să apelăm la service-uri în Europa pentru schimbarea uleiului, a filtrelor și a tot ce presupune partea de întreținere. Rezultatul este o reducere de costuri și câștig de timp. Nu trebuie să mai căutăm service-uri, să ne asigurăm că găsim programarea corectă pentru a avea camionul disponibil, nu mai pierdem o zi în service pentru camion și șofer, nu mai plătim manopera scumpă din occident… Mai mult decât atât, folosind acest ulei, producătorul garantează o reducere a consumului de carburant cu 1%”, a explicat Ovidiu Plăcintă.
Avantajele aduse de noul ulei au determinat conducerea Express Euroscan să meargă chiar mai departe.
„Yacco produce uleiuri pentru oameni pretențioși, care țin la mașinile lor. Pentru transportatori, apar mai multe avantaje. Pe lângă o mai bună întreținere a camioanelor, utilizarea uleiurilor Yacco asigură reducerea costurilor și câștig de timp. În cazul unui camion care operează în comunitate, se câștigă minim 500 de euro pe an, doar din manopera aferentă schimbului de ulei” – Ovidiu Plăcintă.
„Conjunctura a făcut ca foștii proprietari ai reprezentanței Yacco să își dorească să vândă această afacere. Firma era localizată în București și are o bază largă de clienți. Practic, ei funcționează, în România, din 1994. Am cercetat activitatea firmei, am vizitat fabrica, în Franța, și am decis să facem acest pas. Am început activitatea în forță și inclusiv clienții existenți au simțit schimbarea. Am simplificat modul de lucru, avem, deja, un magazin online unde se poate plăti direct cu cardul, există diferite promoții, în funcție de cantitatea achiziționată… Feedback-ul este unul foarte bun”, a declarat Ovidiu Plăcintă.
Planurile sunt foarte ambițioase și reprezentanții Express Euroscan își propun o dublare a volumului de vânzări, încă din primul an de activitate.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro