Prezentă în România din anul 2003, compania Klacska și-a diversificat, recent, activitatea, adăugându-și în portofoliu, alături de transportul de combustibili și gaze industriale, și pe cel de lichide alimentare. Acest lucru s-a realizat o dată cu preluarea, în luna februarie, a departamentului specializat în acest tip de servicii al companiei Dumagas. Despre ce înseamnă această specializare și despre cum arată piața de profil, am stat de vorbă cu Alexander Klacska, administratorul grupului.
Ziua Cargo: Care au fost motivele deciziei de a cumpăra divizia Dumagas de transport lichide alimentare?
Alexander Klacska: Dumagas dorește să se concentreze pe activitatea sa de bază, iar decizia sa de a vinde o parte dintre diviziile sale a constituit o oportunitate interesantă pentru noi. Intenția noastră, în domeniul diversificării, a fost de a aborda activități și în domenii non-ADR, care să se afle sub acoperirea competențelor noastre de bază, acelea de transport lichide vrac. Transportul de produse periculoase și cel de produse alimentare sunt similare în ceea ce privește siguranța și calitatea serviciilor.
Am preluat clienții, precum și personalul specializat, o dată cu achiziționarea diviziei Dumagas, ceea ce a constituit un avantaj. Să începi de la zero într-o astfel de activitate este foarte dificil.
În ce stadiu vă aflați în prezent?
Procesul de integrare a fost finalizat; a fost dificil, deoarece a fost vorba despre un transfer de afacere, ceea ce a implicat multă birocrație. Am avut, de asemenea, întălniri interesante cu clienții pe care îi avem în portofoliu, iar acum lucrăm intens la elaborarea unei strategii de dezvoltare. În prezent, transportul de produse alimentare deține o cotă de aproximativ 12% din activitatea noastră.
Targetul este ca această activitate să atingă 25-30% în cadrul operațiunilor pe care le desfășurăm, să avem 15-20% transport de gaze, iar restul – transport de combustibili. Intenția noastră este să extindem activitatea în domeniul lichidelor alimentare și în alte țări, cu clienții pe care îi avem deja. În prezent, în România, avem 68 camioane destinate transportului de produse alimentare lichide, dintr-un total de 150 la nivel de grup.
Avem mulți clienți români și conexiuni foarte puternice cu România Obiectivul nostru nu este de a avea camioanele în circulație numai în Comunitate, fără conexiuni cu România, ci din contră. România nu este o piață puternică de export lichide alimentare, dar, pe de altă parte, importuri există și acoperim o parte substanțială a acestor transporturi pentru clienții noștri.
România a fost piața pe care am intrat cel mai târziu din regiune, dar prima în care se realizează diversificarea.
Care este importanța României pentru Grupul Klacska?
România reprezintă o parte substanțială a activității noastre,o țară foarte puternică din punctul de vedere al transporturilor, mai ales în domeniul distribuției, datorită dimensiunilor sale. Are un potențial indiscutabil, dar și experiență în domeniul transporturilor, o națiune de transportatori. Pentru noi, România înseamnă primii pași în dezvoltarea acestei activități de transport de lichide alimentare.
În total, în România avem 150-160 de camioane, dintr-un total de 550 la nivel de grup. Tot la nivel de grup, avem un personal total de 1.250 angajați (90-95% fiind șoferi). Ca dimensiune a activității, România înregistrează un volum similar cu cel pe care îl avem în Polonia sau în Austria.
Toată lumea în România se plânge de absența șoferilor profesioniști. Cum se prezintă acest aspect în alte țări?
Situația este similară și în alte țări în care lucrăm, cum ar fi în Polonia sau în Republica Cehă. În țările vestice, problema este că nu mai apar noi șoferi pe piață; tinerii nu mai aleg acest domeniu de activitate. Statisticile arată că Germania va avea nevoie de 13.000 șoferi până în 2020.
În Austria, numărul tinerilor care intră în posesia unui permis de conducere de profesionist a scăzut cu 25-30%. Problema este de a găsi șoferi pentru distribuția locală. Pentru transportul internațional sunt niveluri de retribuire diferite. Astfel, apar tot felul de dezvoltări. În Polonia, de exemplu, au început să fie angajați din ce în ce mai mulți șoferi din Ucraina, iar pentru una dintre cele mai mari companii din Lituania lucrează șoferi filipinezi.
Care sunt planurile dumneavoastră pentru următorii ani?
Dorim să ne optimizăm afacerea și clienții pe care îi avem și, de asemenea, să creștem în domeniul transportului de combustibili în România. De asemenea, vom fi prezenți în majoritatea licitațiilor importante în domeniul transportului de gaze, la nivel de grup. Nu în ultimul rând, vrem să creăm o rețea internațională încă și mai puternică în transportul de lichide alimentare. Vom utiliza resursele pe care le avem în cadrul subsidiarelor noastre din întreaga Europă, să ne extindem și să stabilim reguli adiționale pentru clienți. Dar principalul focus pentru investițiile din următoarea perioadă se va situa, desigur, în zona transportului de produse alimentare.
În România, ne vom concentra mai ales pe investiții de înlocuire a echipamentelor tehnice, pentru a avea unele mai apropiate de standard, în ceea ce privește numărul și dimensiunile compartimentelor, prezența sau absența pompei etc. Dorim să avem un grad mai mare de flexibilitate, care se va traduce într-un nivel mai înalt de calitate pentru client.
„Activitatea Grupului Klacska a început după cel de-al Doilea Război Mondial, prin inițiativa bunicului meu, Paul Klacska, concentrându-se pe transportul local de combustibili lichizi, în special pentru încălzire. O dată cu schimbările apărute în Europa de Est, compania noastră s-a extins întâi în Ungaria, alături de clienții săi. În Ungaria, am început în 1989, în Slovacia și, respectiv, în Republica Cehă, în 1991 și 1994, apoi în Polonia, în 1995. A urmat o perioadă mai liniștită, de 5-6 ani, în care ne-am construit și consolidat poziția pe aceste piețe. Apoi, între 1999 și 2003, am început în S-E Europei: în 1999 în Bulgaria, în 2001 în Serbia și, în sfârșit, în 2003, ne-am început activitatea în România. Până la acest punct, ne concentrasem în exclusivitate asupra transportului de combustibili lichizi, după care a început diversificarea produselor. Astfel, am început transportul de gaze tehnice, azot, oxigen, argon etc întâi în Bulgaria, apoi a urmat România, pasul următor fiind Ungaria și Serbia.“
„Respectarea standardelor de siguranță și de calitate este esențială, în special având în vedere faptul că lucrăm pentru companii multinaționale, listate la bursă. Lucrăm cu sisteme integrate de management deja de 25 de ani, împreună cu clienții noștri. Am încercat să oferim sevicii de aceeaşi calitate pentru toți clienții cu care colaborăm, fără niciun fel de diferențiere. Deținem certificările ISO 9001și ISO 14001, certificarea pentru mediu, precum și SQAS – o evaluare specială pentru produsele periculoase, dar care include și certificări pentru produse alimentare. În cursul acestui an, vom obține și certificarea ISO 22000.“
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro