Curierul autohton FAN Courier a avut un an 2020 prolific, compania înregistrând o cifră de afaceri cu 22 de procente mai mare decât în 2019.
Estimările companiei cu capital integral privat sunt că va încheia anul având o cifră de afaceri de 205 milioane de euro, aproape atingând borna de 1 miliard de lei. Cifra este în creștere cu 22% în comparație cu 2019, la bază stând cererea mai ridicată de servicii de curierat, pe fondul crizei pandemice. Continuă, astfel, procesul de consolidare a poziției de lider pe piața locală de curierat și a cotei de piață, înregistrând un ritm de creștere peste media industriei.
FAN Courier estimează că, în urma creșterii cererii de servicii de profil, piața de curierat locală va depăși 750 de milioane de euro, cu 20% peste nivelul de anul trecut.
Scenarii de creștere
Pentru 2021, compania ia în calcul două scenarii de creștere și un avans al afacerilor între 10-20%. „Din cauza dinamicii actualei crize, nu este ușor de previzionat evoluția anului viitor, însă lucrăm pe două scenarii majore. În varianta în care situația sanitară începe să se relaxeze, dar ținând cont de o ușoară contracție, estimată pentru unele ramuri economice, pentru 2021, luăm în calcul o creștere de 10%.
În scenariul în care situația sanitară nu dă semne de relaxare, iar presiunea pe serviciile de curierat generată de comerțul online rămâne ridicată, estimăm un avans de peste 20%”, a declarat Adrian Mihai, cofondator FAN Courier.
Provocările pandemiei
La FAN Courier, au existat două provocări majore, pe de o parte, siguranța sanitară a angajaților și clienților și, pe de alta parte, capacitatea companiei de a lucra luni de zile într-un ritm similar cu cel de Black Friday. Primele măsuri urgente au vizat achiziția de materiale și echipamente sanitare, reorganizarea activităților curente, astfel încât să fie limitate la minimum interacțiunile fizice, dar și instituirea sistemului de telemuncă, unde specificul activității a permis. „Am investit câteva sute de mii de euro pentru a ne asigura că angajații noștri își pot
desfășura activitatea în condiții de siguranță, iar clienții beneficiază de servicii la standardul de calitate cunoscut (…)”, a afirmat Felix Pătrășcanu, managing partner FAN Courier. A doua provocare majoră a însemnat menținerea pe o perioadă îndelungată a unui ritm cotidian de lucru specific lunilor de vârf din an. Cererea de servicii de curierat, pentru a acoperi comenzile online de bunuri, de toate tipurile, a explodat, în prima jumătate a anului. „Pandemia a influențat pozitiv piața de curierat, pentru că a generat nu doar creșterea vânzărilor, ci și schimbarea comportamentului multor consumatori. Mulți clienți au decis să facă trecerea la achiziții online. Perioada restricțiilor a generat o creștere a volumelor în medie cu 20%, dar am avut și luni în care cererea a fost mai mare”, spune Adrian Mihai.
Investiția în automatizarea proceselor și creșterea productivității a fost unul dintre pilonii care au ajutat FAN Courier să acopere cererea suplimentară. „Anul acesta, am investit aproximativ 15 milioane de euro, fondurile fiind direcționate în special către achiziția de noi vehicule, pentru extinderea flotei auto, schimbarea infrastructurii de PDA, investiții în IT și digitalizare, dar și pentru extinderea capacităților de sortare și livrare. Am continuat, de asemenea, investițiile în perfecționarea personalului și dezvoltarea de sedii noi”, a spus Neculai Mihai, cofondator FAN Courier.
Felix Pătrășcanu, managing partner FAN Courier: „(…) Dacă, în decembrie 2019, vorbeam de consolidarea poziției de lider printr-o creștere similară anilor anteriori, în 2020, ne-am trezit aruncați într-un maraton pe care l-am parcurs în ritm de sprint. A fost un an care ne-a pus la încercare limitele, personale și profesionale, capacitatea de adaptare rapidă la schimbări, responsabilitatea. A fost anul în care am înțeles cât de important este să construiești pe baze solide, să ai o strategie clară în minte, să ai o echipă sudată, responsabilă și capabilă să se adapteze din mers, să fii pregătit să faci față schimbărilor rapide intervenite în piață.”
Investițiile continuă
Pentru 2021, compania vizează continuarea proiectelor deja începute – construcția noului hub de la Cluj Napoca, cu o capacitate de depozitare de 8.000 mp, extinderea hubului de la Brașov cu încă 2.500 mp, dar și startul unui nou centru logistic în Ștefănești, pentru servicii de fulfillment și logistică. Va continua proiectul de dotare a filialelor mari cu sisteme automate de sortare.
Pe fondul creșterii cererii de servicii de curierat, FAN Courier a crescut, în 2020, numărul de angajați cu 10%, dublu față de estimările de la finalul lui 2019, și ia în calcul menținerea acestui ritm și pentru anul viitor. „Pentru că noile tehnologii ne-au ajutat să creștem productivitatea și să automatizăm o parte importantă a proceselor, creșterea numărului de angajați nu a fost direct proporțională cu creșterea volumelor”, a spus Neculai Mihai.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro