FAN COURIER: Business de peste 225 de milioane de euro

Deși 2022 a adus provocări și incertitudini, FAN Courier se pregătește să încheie anul cu o cifră de afaceri de peste 225 de milioane de euro și investiții-record.

Rezultatele financiare și planurile de viitor ale FAN Courier au fost prezentate cu ocazia unui eveniment la care au participat: Dragoș Arnăutu (CEO FAN Delivery), Felix Pătrășcanu, Adrian Mihai și Neculai Mihai, cei 3 acționari FAN Courier, alături de Cătălin Coșconel (director comercial SLS Cargo).

Cifra de afaceri crescut cu 10% față de 2021, iar investițiile masive au continuat, pe parcursul lui 2022. O sumă-record, de 31,5 milioane de euro, s-a dus către tehnologizare, digitalizare și servicii de livrare alternativă, precum și în extinderea și automatizarea huburilor, compania consolidându-și poziția de lider de piață.

De Black Friday 2022, sellerii au avut creșteri importante, fapt reflectat și în creșterea activității FAN Courier. De subliniat este scăderea comenzilor de bunuri cu ciclu de viață mai mare (de exemplu, electrocasnice), în favoarea bunurilor de larg consum (de exemplu haine, cosmetice etc.).

În 2022, comerțul online a avut o pondere de 60-65% în activitatea companiei, iar estimările rămân, în continuare, de creștere, mai ales în contextul campaniilor tradiționale de discounturi din ultimele două luni ale anului.

Pentru 2023, FAN Courier estimează o creștere a pieței de curierat cu 10-15%, după ce, în acest an, aceasta a atins valoarea de 850 de milioane de euro. Totodată, compania previzionează, pentru 2023, o creștere de 15% a businessului propriu.

2022, anul investițiilor

Pentru 2022, a fost atins un prag-record, ce a depășit 31,5 milioane de euro, cele mai importante proiecte fiind dezvoltarea rețelei de lockere, digitalizarea, extinderea și tehnologizarea mai multor huburi din țară și extinderea flotei. Anul acesta, FAN Courier a majorat numărul de angajați, la nivel național, de la 7.500, la 7.900 și intenționează să păstreze rata de creștere și în 2023.

Republica Moldova și piețele externe

Dezvoltarea afacerii în Republica Moldova a continuat, fiind vizată intrarea și alte piețe internaționale. La un an de la intrarea în Moldova și după o investiție inițială de 3 milioane de euro, liderul pieței de curierat din România a devenit un jucător important pe piața din țara vecină.

Adrian Mihai, CEO și cofondator FAN Courier: „2022 a fost un an plin de incertitudini și provocări, venit după alți doi ani dominați de imprevizibilul dat de pandemie. Anul acesta, cea mai mare provocare a fost gestionarea corectă a creșterii prețurilor la combustibil și energie, costuri cu impact semnificativ în activitatea noastră curentă. Din cauza acestor scumpiri, am fost nevoiți să majorăm tarifele cu 6-7% și să introducem indexul de combustibil pentru fiecare expediție. Impactul creșterii costurilor a fost atât de puternic, încât ne așteptăm la o scădere semnificativă a profitabilității. (…) La categoria vești bune, putem aminti o creștere a interesului clienților pentru livrările alternative (lockere, Collect Point etc.), zone spre care am direcționat și noi o mare parte din investițiile din acest an.”

Felix Pătrășcanu, cofondator FAN Courier: „În acest an, de departe cea mai amplă investiție pe care am derulat-o a fost cea în dezvoltarea rețelei de lockere FANbox. Este un proiect care va avea o perioadă de implementare mai lungă, cu mai multe etape, pe care le-am anunțat deja. În prima fază, acest proiect a necesitat o investiție de 10 milioane de euro, pe care am făcut-o în acest an. De asemenea, am continuat investițiile începute, în anii anteriori, la hubul de la Cluj, dat în folosință în luna mai, investiție care a crescut semnificativ și calitatea serviciilor, dar și volumele tranzitate. Pe termen mediu și lung, planurile noastre sunt să transformăm hubul din Cluj-Napoca într-unul internațional. Tot în acest an, am început extinderea hubului de la Brașov, investiție pe care o vom continua în 2023, și am dotat hubul de la Arad cu un sistem de sortare performant. În plus, la nivel național, am implementat plata cu cardul la curier, dar și alte soluții de digitalizare.”

Sustenabilitate și Impact

Sustenabilitatea este o direcție strategică de dezvoltare, luată în considerare de companii din tot mai multe sectoare de activitate, fiind necesară integrarea ei în businessul curent. FAN Courier a înființat Departamentul Sustenabilitate și Impact, în vederea obținerii unui echilibru între nevoile și interesele tuturor părților implicate – mediu înconjurător, angajați, acționari, furnizori, clienți etc. Un obiectiv foarte important asumat este neutralizarea amprentei de carbon până în anul 2040, FAN Courier fiind prima companie românească semnatară a „The Climate Pledge”.

În 2021-2022, compania a investit 1,8 milioane de euro într-o instalație de panouri fotovoltaice, la sediul din Ștefăneștii de Jos. Acestea vor acoperi aproximativ 40% din consumul propriu, iar surplusul va fi distribuit în rețeaua publică. În viitor, vehiculele electrice din flota proprie vor fi încărcate cu energie verde produsă „in-house”. În prezent, mobilitatea electrică este reprezentată de un proiect-pilot de livrări nepoluante.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.