… cel puțin până în momentul în care va exista un tratament clar, pe acest subiect, și un ghid de bune practici. Aceasta este promisiunea primită de patronatele din transporturi în cadrul întâlnirii avute, pe 24 martie, cu ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, și președintele ANAF, Mirela Călugăreanu. La întrevederea privind diurnele au participat reprezentanți ai APTE 2002, APULUM, ATM Bucovina, FORT și UNTRR.
Conform declarațiilor reprezentanților cărăușilor, întâlnirea a fost una de succes, iar rezultatele ar trebui să apară, în perioada următoare. Pe scurt, ministrul a decis formarea unui grup de lucru, din care să facă parte membri ai patronatelor și experți din cadrul aparatului Finanțelor.
De asemenea, vor fi invitați în grup reprezentanți ai Inspecției Muncii, astfel încât concluziile să fie cât mai bine fundamentate. Nu doar diurna a fost, însă, pusă pe tapet. Iată informațiile pe care ni le-au transmis cei prezenți la discuție.
Radu Dinescu, secretar general UNTRR
„Orice creștere de cost înseamnă excluderea transportatorilor români din piață”
„Nicio firmă de transport din România nu a inclus în tarifele încasate valoarea sumelor cu titlu de taxe și contribuții pe care le solicită ANAF, prin reîncadrarea diurnei ca venit salarial. Taxele și contribuțiile aferente reprezintă aproximativ 75% din sumele plătite ca diurnă, sume pe care nicio o firmă nu le-a bugetat, nu le-a inclus în tarifele practicate (ar fi ieșit din piață!) și nici nu le-a încasat. În concluzie, nicio firmă de transport, căreia i s-a reîncadrat diurna ca venit salarial, pe 5 ani în urmă, NU are din ce plăti și este condamnată la faliment imediat. În prezent, orice creștere de cost pentru operatorii din România în comparație cu piața de transport europeană, înseamnă autoexcluderea din această piață. În plus, diurna trebuie clarificată astăzi, deoarece sunt controale, iar firmele de transport rutier sunt afectate pentru perioade de 5 ani (în spate), din cauza reîncadrării diurnei ca venit de natură salarială.
Chiar dacă, din februarie 2022, pentru operațiuni cross-trade, se va aplica directiva detașării, diurna rămâne valabilă pentru transport bilateral, național și extracomunitar.
În cadrul discuțiilor, ministrul Finanțelor a precizat că va fi realizată o analiză completă a contribuției industriei de transport rutier, în economia României, dar și a măsurilor protecționiste, care au apărut, la nivel european, în ultimii 5 ani. Totodată, va fi realizat un calcul despre cum va arăta industria de transport rutier din România, după Pachetul Mobilitate 1, și cu privire la măsurile de implementat. Ministrul a declarat că va lua în considerare măsurile pe care și alte state europene le aplică, pentru suportul firmelor de transport rutier.
Conform președintelui instituției, anul trecut, ANAF a realizat 25.000 de controale la companii, din care 69 au vizat firmele de transport rutier. În prezent, sunt în desfășurare controale la 47 de companii de profil.
ANAF va analiza rapoartele de inspecție fiscală deja emise, concluziile și sancțiunile.
Mirela Călugăreanu a declarat că nu vor mai fi începute noi controale fiscale pe diurnă, la firmele de transport rutier, până când nu vor fi clarificate cele de anul trecut și din prezent.
Referitor la diurna plătită de firmele de transport rutier internațional conducătorilor auto, UNTRR propune elaborarea unei Note de orientare (Note de bune practici), care să clarifice faptul că această diurnă nu face subiectul reîncadrării ca venituri de tip salarial și cum se stabilește locul de muncă pentru șoferii profesioniști. De asemenea, trebuie explicată utilizarea diurnei în contextul prevederilor Pachetului Mobilitate 1 – Directiva 1057/2020 stabilind noi reguli de aplicare a detașării, din 2 februarie 2022.”
Florin Tomuță, director general Tomiflex Logistic
„Am solicitat stoparea discriminării dintre bugetari și personalul din sectorul privat”
„Motivul principal pentru care am fost prezent la întâlnirea cu ministrul Finanțelor, alături de președintele APULUM, Dumitru Blaga, nu a ținut numai de diurnă, ci și de faptul că am dorit să aduc în prim plan o problemă majoră de discriminare, între angajații din domeniul bugetar și cei din sectorul privat. Foarte mulți dintre noi nu știu că, odată cu intrarea în vigoare a HG 714/2018, angajații de la stat pot beneficia, pe lângă indemnizația de delegare, în valoare de 20 de lei, și de o alocație de cazare în valoare de 230 de lei. Această alocație se acordă și este decontabilă, conform actului normativ citat, fără a fi necesare documente justificative.
Companiile private se pot raporta la indemnizație, pentru a calcula diurna deductibilă, dar nu o pot face și în privința alocației de cazare.
Este vorba despre o problemă socială, în condițiile în care toți angajații din sectorul privat sunt discriminați. Mi se pare normal ca orice angajat, indiferent de sectorul în care activează (de stat sau privat), să aibă libertatea de a alege modul de cazare.
Am primit din partea ministrului asigurarea că această problemă va fi analizată. Menționez că eu am fost singurul operator de transport intern prezent la întrevederea privind diurnele.
Trebuie să spun că am fost plăcut impresionat de abordarea foarte corectă a ministrului Finanțelor, care a avut alături de dânsul inclusiv pe președintele ANAF, Mirela Călugăreanu. Dânsa și-a arătat, de asemenea, deschiderea pentru rezolvarea problemei interpretării diurnei.
Am atras atenția că trebuie clarificat ce instituție decide dacă este vorba despre delegare sau detașare, în cazul șoferului. Din punctul meu de vedere, această decizie trebuie să vină din partea ITM, pentru ca, ulterior, Fiscul să stabilească modul de impunere.
Decizie de suspendare a controalelor noi
Până când vom avea, însă, concluzii din partea grupului de lucru, un mare câștig îl reprezintă decizia autorităților fiscale de a nu mai demara controale noi, pe această temă. Conform datelor furnizate în cadrul întâlnirii, până acum au fost controlate (fiind finalizate RIF-uri) 69 de firme, în timp ce 46 se află în proces de verificare. Aceste controale își vor urma cursul, inspectorii fiind cei care vor stabili o rezoluție finală.
Bineînțeles, în urma clarificărilor primite de la minister, orice firmă va putea contesta în instanță procesul verbal.”
Augustin Hagiu, președinte FORT
„Grupul de lucru este înființat prin ordin de ministru, ceea ce îi dă legitimitate”
„În cadrul întâlnirii cu ministrul Finanțelor, am abordat câteva aspecte principale. Primul a vizat clarificarea interpretărilor în ceea ce privește încadrarea diurnei ca venit salarial. De asemenea, am luat în discuție aspecte legate de controalele în derulare, unele finalizate cu RIF și altele aflate încă în proces.
Ministrul a fost mai mult decât deschis și pregătit, cu privire la provocările din domeniul transporturilor, afirmând că acest sector de activitate este extrem de important, din punctul de vedere al contribuției la PIB, în special din export de servicii. Este motivul pentru care a propus crearea unui grup de lucru, format din reprezentanți ai patronatelor, ai ANAF și ai Inspecției Muncii, prin ordin de ministru. Grupul va avea, astfel, mai multă legitimitate, iar documentele emise din activitatea sa vor putea constitui un punct de plecare, în cadrul controalelor fiscale, dar și fond pentru spețele aflate în instanță, pe acest subiect.
Nu ne dorim oprirea controalelor care vizează companiile de transport, ci stoparea interpretărilor abuzive legate de diurnă.
Ținând, însă, cont de opinia deja comună autorități – patronate, privind faptul că prevederile actuale din legislația fiscală și a muncii sunt interpretabile, în acest moment, s-a decis să nu mai fie demarate alte controale fiscale pe tema diurnei, până la stabilirea unei practici clare.
Pe de altă parte, chiar dacă controalele aflate în derulare nu se vor închide, mă îndoiesc că vor fi întocmite RIF-uri, atâta timp cât toate părțile implicate în dialogul de la Ministerul Finanțelor consimt că lucrurile sunt interpretabile. În plus, există și hotărârea Curții Europene de Justiție, care într-un proces, companii românești versus ANAF, își poate produce efectele.
Deschidere din partea Ministerului Muncii
Întâmplarea a făcut ca, a doua zi după întrevederea cu ministrul Finanțelor, să mă întâlnesc cu ministrul Muncii, Raluca Turcan, și cu inspectorul general de stat al Inspecției Muncii, Dantes Nicolae Bratu, care și-au arătat disponibilitatea de a se implica și de a desemna un reprezentant, în cadrul grupului de lucru.
Facem presiuni pentru apariția ordinului care să statuteze înființarea grupului de lucru și chiar i-am trimis o scrisoare, în acest sens, ministrului Finanțelor, solicitând accelerarea procesului.
Ulterior, în funcție de analiza grupului, avem două direcții de urmat: fie o modificare legislativă, fie o clarificare internă. Sperăm ca absolut totul să se rezume într-o clarificare internă. Este extrem de important să se explice modul în care se stabilește că un șofer este delegat sau detașat. În plus, trebuie să protejăm capitalul român de ingerința statelor europene, în privința reglementărilor și controlului intern, ținând cont de documentele pe care Inspecția Muncii trebuie să le transmită instituțiilor omoloage din UE. Sunt interpretări care pot apărea, în acest context, și care pot afecta extrem de puternic cărăușii români. Nu cred că merită să distrugem industria noastră de transport doar ca să le facem pe plac europenilor. Cu alte cuvinte, trebuie să clarificăm toate aceste aspecte și să separăm grâul de neghină, astfel încât să nu mai existe niciun fel de tratament interpretativ, la nivelul detașării și diurnei considerate venit salarial.
O altă prioritate a grupului ține de întocmirea unui ghid de bune practici, privind controlul cu această tematică.
Să nu uităm că vine 1 februarie 2022, dată la care intră în vigoare salarizarea minimă, la nivelul UE, pe partea de transport, conform Pachetului Mobilitate 1, iar, în acest context, problema actuală capătă alte conotații. Cu atât mai mult, trebuie să ne grăbim să rezolvăm ceea ce avem de rezolvat intern. Este o oportunitate majoră pentru noi.
În cadrul discuțiilor, s-a luat în calcul și cuantumul diurnei pe intern și am discutat și am punctat necesitatea aplicării unui tratament fiscal privind salariul minim în transporturi, similar celui aplicat în construcții, cu unele diferențe, însă, pentru a reduce riscul ca măsura să fie asimilată unei scheme de ajutor și să fie atacată de UE. Propunerea noastră are în vedere numai deduceri pe partea angajatului.
În concluzie, în momentul în care apare ordinul privind constituirea grupului de lucru, vom stabili, rapid, un calendar de acțiune și un program de lucru, pentru atingerea acestor obiective. Ministrul Finanțelor ne-a arătat disponibilitate la dialog și avem încredere că vom obține acele rezultate care să așeze piața de transport într-o poziție clară și corectă.”
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro