Feriti-va de escroci!

Identificati dupa cartea de identitate si CNP toti noii parteneri. Sau cereti plata pe loc. Sunt sfaturile pe care le-a dat omul de afaceri Ion Lixandru participantilor la conferinta „Am marfa, caut transport“, dupa ce una dintre firmele pe care le detine a cazut victima unor persoane rau intentionate.

Pe scurt, la inceputul acestui an, reprezentanta din Sibiu a Romtrailer Service (companie specializata in service pentru semiremorci si furnizor de piese de schimb) a fost contactata de doua persoane care reprezentau, conform declaratiilor, compania Terasprint Invest, pentru a asigura service pentru patru camioane preluate din flota edyspedition. Nimic nu parea in neregula. Compania a fost verificata la Registrul Comertului si autoritatea fiscala. S-a incheiat un contract, iar pe baza acestuia, pe langa reparatiile facute, au fost furnizate piese de schimb. Romtrailer Service a emis facturi, iar Terasprint Invest a emis file CEC. Problemele au inceput sa se manifeste dupa 20 de zile, cand un partener din Hunedoara al Romtrailer Service a sunat pentru a transmite informatia potrivit careia Terasprint Invest era o firma paravan pentru infractori, care reusisera intr-o perioada scurta de timp sa insele mai multe firme din domeniu. „Am facut plangere la politie, iar ancheta a fost demarata si doresc chiar sa multumesc politiei din Resita care a dovedit profesionalism, actionand cu multa promptitudine. S-a stabilit ca persoana care spunea ca este administrator nu era cea care aparea la Registrul Comertului. Am reusit sa recuperam piese in valoare de aproximativ 3.000 de euro, cu ocazia descinderii politiei, dar pierderea se ridica la peste 60.000 de euro“, a explicat Ion Lixandru. Ulterior, patronul Romtrailer a aflat ca autovehiculele aduse la reparatii apartineau de fapt companiei de leasing, iar respectivele persoane le foloseau fara drept de utilizare, fara sa le plateasca. „Au reusit intr-o perioada scurta sa obtina sute de mii de euro inseland companii din domeniul transporturilor. Li s-au intentat multe procese si decizii de executare silita numai in Hunedoara, iar in prezent se afla in libertate dupa ce au fost retinuti timp de 24 de ore“, a subliniat Ion Lixandru. De altfel, Parchetul de pe langa Tribunalul Caras – Severin a dat la sfarsitul lunii februarie un comunicat privind acest caz, pe care il prezentam integral.

Informarea Parchetului

„Biroul de informare publica si relatii cu presa din cadrul Parchetului de pe langa Tribunalul Caras – Severin este imputernicit sa aduca la cunostinta opiniei publice urmatoarele: Prin ordonanta Parchetului de pe langa Tribunalul Caras-Severin dispusa in dosarul nr. 72/P/2013 s-a dispus punerea in miscare a actiunii penale fata de inculpatii G.Z. si L.C. cu privire la comiterea infractiunii de inselaciune prev. de art. 215 alin. 1,2,3 si 5 c.pen. Se retine in sarcina acestora ca in data de 29.01.2013 s-au prezentat la punctul de lucru din Sibiu al S.C. Romtrailer Services SRL Bucuresti, unde prin insusirea unor calitati si nume mincinoase, au indus in eroare reprezentantii acestei societati pentru a obtine foloase materiale injuste prin incheierea unui contract de prestari servicii la 08.02.2013, care avea ca obiect furnizarea de piese de schimb si anvelope pentru autocamioane si reparatii remorci/semiremorci. Astfel, inc. L.C. s-a prezentat sub numele de Stan Mihai, atribuindu-si calitatea de administrator al S.C. Terasprint Invest SRL Hunedoara, iar inc. G.Z. sub numele de Stan Alexandru, asociat al aceleiasi societati. Intreaga negociere cu reprezentantii SC Romtrailer Services SRL Sibiu cu privire la relatia comerciala amintita, a purtat-o inc. G.Z. iar contractul de servicii a fost semnat de catre inc. L.C. In temeiul acestei conventii, SC Romtrailer Services SRL Bucuresti a remis catre inculpati bunuri si a efectuat lucrari de reparatii in cuantum de 270.000 lei, in schimbul carora au fost eliberate file CEC in numele SC Terasprint Invest SRL Hunedoara. Inculpatii au fost prezentati Tribunalului Caras – Severin cu propunere de arestare preventiva. Prin incheierea nr. 11 pronuntata la 26 februarie 2013 in dosarul nr. 1722/115/2013, Tribunalul Caras – Severin a respins propunerea de arestare preventiva a inculpatilor, procedand la luarea masurii preventive a obligarii de a nu parasi tara fata de susnumiti. Impotriva acestei hotarari, Parchetul de pe langa Tribunalul Caras-Severin a declarat recurs.

Facem precizarea ca inceperea urmaririi penale este o etapa a procesului penal reglementata de Codul de procedura penala, avand ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate sa infranga principiul prezumtiei de nevinovatie.“

Ce-i de facut?

Ion Lixandru a subliniat, in acest context, ca greseala Romtrailer Service a constat in primul rand in faptul ca reprezentantii Terasprint Invest nu au fost identificati pe baza cartii de identitate si a CNP, pentru verificari suplimentare la Registrul Comertului. „Nu pledez pentru a ne face singuri dreptate, dar cei care reprezinta statul pe aceasta directie, trebuie sa o faca. Am decis sa mediatizam acest caz pentru a ajuta alte firme sa nu cada in aceeasi cursa. Si pentru a trage un semnal de alarma in bransa. Noi am fost pagubiti cu 120 de anvelope, care au plecat catre piata. Nu cumparati produse asupra carora aveti semne de intrebare: asigurati-va ca au fost dobandite corect. Nu facem altfel decat sa favorizam hotia, iar maine v-ati putea trezi cu controale sau s-ar putea sa se fure de la dumneavoastra pentru a se vinde altora“, a subliniat proprietarul Romtrailer Service. In acelasi context, Augustin Hagiu, consultant in transporturi, a aratat ca au fost inregistrate tentative de furt si in timpul campaniei agricole trecute. „In campania agricola trecuta au disparut, pur si simplu, camioane cu tot cu marfa. Din fericire am putut-o recupera cu ajutorul membrilor FORT, dar aveti mare atentie prin ce firme transportati marfurile“, a atras atentia Augustin Hagiu.

Cateva sfaturi de protectie

De asemenea, Mihai Stoica, Marketing Manager BursaTransport, a subliniat ca BursaTransport nu poate ghici intentiile de fraudare si substituirile de identitate (parole furate sau imprumutate), sfatuind reprezentantii companiilor care vand sau cumpara transport sa-si verifice partenerii de afaceri. Compania sa fie membra BursaTransport cu abonament activ, telefoanele si adresele de e-mail de pe care se primesc instructiuni sa coincida cu cele de pe BursaTransport sau din surse publice, iar compania sa fie licentiata ARR. „Avem nevoie de ajutorul Autoritatii Rutiere Romane pentru a putea verifica online, in timp real, valabilitatea licentelor“, a aratat Mihai Stoica. El a adaugat ca, in plus, camioanele care se prezinta la incarcare trebuie verificate, foarte important fiind ca persoanele prezente la locul de incarcare sa fie instruite sa verifice actele camionului si ale soferilor. Cele mai multe furturi de marfa s-au produs cu numere de inmatriculare false si, in anumite situatii, acte false ale soferilor. Iar pentru eliminarea riscului de deturnare a camionului trebuie respectata destinatia inscrisa in CMR. Au fost cazuri in care transportatori de buna credinta au incarcat o marfa, expeditorul le-a cerut sa descarce intr-un alt loc decat cel din CMR, iar marfa nu a mai ajuns de fapt la clientul final. „In acelasi timp, BursaTransport face, la inscrierea in sistem a companiilor, verificari la Registrul Comertului, Ministerul Finantelor si in bazele proprii de date, pentru a identifica daca nu exista cumva similitudini cu firme care au fost excluse. Dar, evident ca in unele cazuri se mai strecoara escroci, pentru ca dispun de metode avansate si este foarte greu sa le ghicim intentiile“. De mentionat ca in cadrul profilului companiei este evidentiat un scoring, care este influentat de comportamentul in afaceri al membrilor (incidente de plata, inclusiv cele rezolvate inainte de publicare). Sunt raportate atat incidentele de plata cat si cele de transport.

Castigam lucrand impreuna

BursaTransport a decis eliminarea imediata a firmelor care emit bilete la ordin si cecuri refuzate de banca, blocarea accesului companiilor care cumuleaza incidente, a companiilor cu tranzactii suspecte si a celor cu suspiciuni de legaturi cu firme suspendate. Iar incepand din aprilie 2013, prima plata a unei companii nou-inscrise se face numai prin virament din contul firmei. In 2012, un numar de 51 de companii au fost eliminate in urma biletelor la ordin sau a cecurilor refuzate, 143 suspendate pentru cumul de incidente, 87 de companii excluse pentru frauda sau tentativa de frauda (existand cazuri in care au fost identificate posibile furturi de marfa inca dinainte sa se intample, iar accesul la sistem a fost blocat imediat). „73 de companii au incercat sa se inscrie, au platit si li s-au trimis banii inapoi, pentru ca li s-a refuzat accesul. In afara de acestea mai sunt multe companii care nici nu au mai apucat sa plateasca abonamentul pentru ca au fost avertizate ca nu vor fi acceptate pe bursa“, a mai aratat Mihai Stoica. In ceea ce priveste incidentele de plata, el a tinut sa precizeze ca in 2012 un procent de 84% (in valoare de 12,64 milioane de euro) din incidentele raportate la BursaTransport au fost rezolvate inainte de publicare, adica in 7 zile lucratoare de la reclamatie. 5% au fost rezolvate dupa cele 7 zile, iar 11% au ramas nerezolvate. Exista insa lucruri pe care BursaTransport si abonatii le pot face impreuna pentru a se porteja. „Raportati-ne toate tentativele de tranzactii suspecte: transmiterea de comenzi de pe firme nemembre in cadrul tranzactiilor initiate prin BursaTransport; comenzi primite de pe alte e-mailuri sau faxuri decat cele oficiale; instructiuni ciudate primite de pe alte telefoane sau e-mailuri decat cele oficiale; oferte la preturi prea mari sau prea mici fata de normal. Lucrand impreuna putem fi mai siguri!“, a concluzionat Marketing Managerul BursaTransport.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.