Numărul mare de echipamente și configurații destinate camioanelor utilizate pentru transportul internațional poate crea la ora actuală dificultăți în ceea ce privește luarea deciziei corecte. Volvo Trucks propune o configurație care ar putea reprezenta soluția ideală, fiecare dintre inovațiile recent lansate de către producătorul suedez dovedindu-și utilitatea.
Pentru a obține cele mai bune performanțe, configurarea corectă a camionului este esențială. Sigur, ideal ar fi ca transportatorul să știe cu precizie ce șofer va pune pe camion, ce tip de marfă va transporta și pe ce traseu. Realitatea este că transportul rutier înseamnă flexibilitate la cel mai înalt grad – unele curse sunt lungi, altele scurte, uneori trebuie să fie executate în regim de urgență, iar condițiile de drum pot fi extrem de diverse.
Volvo Trucks ne-a propus, în cadrul unei sesiuni de drive-test organizată în Cehia, lângă Praga, o configurație capabilă să răspundă celor mai solicitante condiții ce pot fi întâlnite în transportul internațional, oferind totodată satisfacție deplină din punct de vedere al consumului de carburant.
Tehnologia face diferența
Testul s-a desfășurat pe autostradă, segmentul ales având numeroase urcușuri și coborâșuri. A fost un nou prilej de a aprecia I-Shift Dual Clutch, cutia de viteze cu dublu ambreiaj, ce oferă calități dinamice deosebite camionului.
Autovehiculul a fost totodată echipat cu VDS – Direcția Dinamică Volvo cu un impact important pentru confortul șoferului. Suspensia independentă pentru puntea față, sistemul I-SEE ce optimizează funcționarea cutiei de viteze în funcție de topografia drumului, precum și confortul deosebit oferit de cabina FH completează imaginea unui camion complet, gândit să asigure un foarte ridicat grad de siguranță și confort. Și pentru a nu exista niciun compromis, motorul ales a fost cel de 500 CP.
Interesant este faptul că, la lansarea oficială a I-Shift Dual Clutch, atunci când am avut posibilitatea să testăm numeroase configurații (motor-cutie de viteze-dotări opționale), aceasta a fost varianta pe care am apreciat-o cel mai mult. Cu alte cuvinte, dacă aș dori un camion Volvo pe care să îl conduc de plăcere, acesta ar arăta exact așa.
Însă bineînțeles, nu doar performanțele dinamice sunt cele care contează în operațiunile de transport. Costurile, și în special cele legate de carburant, primează în decizia de a investi într-o anumită configurație de camion.
Este oare posibil să obții performanțele cele mai bune din punct de vedere economic, având dotări complete pentru confortul și siguranța șoferului?
Rezultatele testului sunt grăitoare. Pe un traseu cu o lungime de aproximativ 100 km, consumul mediu pe care l-am înregistrat a fost de 27,3 l/100 km. Camionul a fost încărcat la capacitate maximă și, în mod firesc, mă aflam pentru prima dată pe acel drum.
Configurația testată în Cehia a demonstrat că tehnologia modernă nu înseamnă doar reducerea costurilor, ci poate asigura și creșterea confortului conducătorilor auto, aspect din ce în ce mai important în contextul lipsei tot mai acute de șoferi la nivel european.
I-See pentru consum optim
Sistemul I-See asigură o utilizare optimă a cutiei de viteze în funcție de topografie. Această funcție a avut bineînțeles un rol major în privința consumului, în cadrul drive-testului din Cehia. Zona deluroasă și faptul că nu cunoșteam drumul nu au mai reprezentat o piedică în calea obținerii celor mai bune performanțe.
Practic, tehnologia I-See vine în completarea transmisiei I-Shift și a fost dezvoltată în principal pentru activităţile de transport de cursă lungă.
Informaţiile provenite de la celelalte vehicule sunt descărcate în avans și astfel, I-See poate oferi beneficii maxime unui şofer care rulează pentru prima dată pe un drum. Datorită înregistrărilor existente deja sau a datelor descărcate despre acel drum, schimbarea treptelor de viteză, viteza şi frânarea auxiliară sunt optimizate automat, chiar dacă autovehiculul și șoferul parcurg pentru prima dată respectivul drum.
Este impresionantă precizia cu care funcționează I-See. De exemplu, orice șofer știe că trebuie să utilizeze inerția camionului la maxim. Astfel, în mod logic, accelerația ar trebui eliberată atunci când începe o coborâre. I-See identifică însă momentul exact, de fiecare dată, cu o precizie pe care cel mai experimentat șofer o poate, în cel mai bun caz, egala. Același lucru se întâmplă și atunci când vine vorba despre strategia pentru urcarea unei rampe sau coborârea unei pante.
Direcţia dinamică Volvo
Acesta este un sistem de direcţie ce reduce considerabil efortul depus de şofer pentru manevrarea volanului. Direcţia dinamică Volvo combină un motor electric controlat electronic, montat pe caseta de direcţie, cu direcţia hidraulică. Astfel, la viteză redusă, şoferul se poate aşeza într-o poziţie relaxată şi poate vira autocamionul fără a-şi obosi umerii şi muşchii braţelor.
Direcţia Dinamică Volvo oferă revenirea automată în poziţia centrală la deplasarea în marşarier. Totodată sistemul compensează automat efectele deplasării pe drumurile foarte denivelate şi vântul lateral, permiţând şoferului să menţină direcţia în linie dreaptă fără a fi nevoit să tragă de volan.
Stabilitatea direcţiei oferă condiţii pentru o experienţă relaxată a condusului având un control total în toate treptele de viteză. Perturbările cauzate de denivelările drumului, cum ar fi fisurile şi gropile, sunt reduse la minimum. De asemenea, datorită acestei tehnologii, roţile se menţin drepte, de exemplu la frânarea pe suprafeţe cu aderenţă mixtă.
Alături de îmbunătățirile aduse șasiului și cabinei, acest sistem contribuie la stabilitatea superioară oferită de noul FH, aspect pe care l-am apreciat din plin chiar de la lansarea noii serii. Iar senzația de control și siguranță înseamnă inclusiv faptul că șoferul ajunge mai odihnit la destinație.
Fișă tehnică
FH-500 4X2 I-Shift Dual Clutch
Motor: D13K 500 EURO VI SCR
Putere maximă: 500 CP la 1.400 – 1.800 rpm
Cuplu maxim: 2.500 Nm la 1.000 – 1.400 rpm
VEB+ effect: 375 kW la 2.300 rpm
Cilindree: 12,8 l
Nr. cilindri: 6 în linie
Ampatament: 3.700 mm
Cutie de viteze I-Shift Dual Clutch SPO2812 cu 4 butoane în bord
Suspensie față: arcuri
Suspensie spate: pneumatică
Control suspensie: Wireless cu telecomandă
Versiune cabină: Globetrotter XL Cab (suspensie față mecanică, spate pneumatică)
Pat: extensibil cu 140 mm (la 955 mm lățime)
Frigider: sub pat (33 litri)
Rezervor motorină: 405 litri
Rezervor AdBlue: 64 litri
Dotări: VDS Volvo Dynamic Steering, I-See Predictive Cruise Control, Electronic Stability Program, Adaptive Cruise Control, Lane Change Support, Lane Keeping Support.
Traseu Praga
Distanță totală: 102,81 km
Consum total motorină: 28,06 l
Consum mediu motorină: 27,3 l/100 km
Viteză medie: 84,47 km/h
Manevrabilitate la alt nivel
Prin noua serie FH, Volvo a lansat primele autocamioane de mare tonaj care pot fi echipate cu suspensie faţă individuală (IFS).
IFS înseamnă că roţile din faţă au suspensii individuale, pentru ca mişcarea uneia să nu o afecteze pe cealaltă. Efectul este o înaintare mai uniformă şi mai stabilă pe drum.
Radu BORCESCU
Praga, Republica Cehă