Renault Trucks a adus cei mai buni eco șoferi la Lisabona pentru cea de-a treia finală a concursului internațional Optifuel Challenge.
37 de șoferi din 20 de țări s-au întrecut în această competiție, ce pune accent pe condusul economic.
Câștigătorul titlului de „Best Eco-driver 2015“ a fost José Ramón Jano Gago, șofer și manager la compania spaniolă Janocargo, urmat de Vytautas Luotè, șofer al companiei lituaniene Stella Nova, iar pe locul al treilea s-a clasat Vitor Pereira, șofer pentru compania portugheză JLS.
Cei doi reprezentanți ai României, Marius Marcel Filip de la Transportes Filip din Cluj și Costin Anghelescu – Costi Trans, București, au avut evoluții notabile, reușind să se plaseze în prima jumătate a clasamentului. Mai mult decât atât, Costin Anghelescu a obținut poziția a patra, fiind despărțit doar de un punct de locul care l-ar fi plasat pe podium.
Teorie și practică
Competiția s-a desfășurat în două etape. În prima, candidații au răspuns unor chestionare menite să le testeze cunoștințele legate de condusul economic. Cea de-a doua etapă a constat în parcurgerea unui traseu predeterminat, ce a durat aproximativ 40 de minute. Cursa, realizată la volanul unui Renault Trucks T Optifuel, s-a desfășurat pe drumuri publice, având numeroase elemente de dificultate, niciunul dintre concurenți neavând posibilitatea să îl parcurgă înainte. Astfel, capacitatea de anticipare, atenția la condițiile de drum și trafic și, bineînțeles, stăpânirea emoțiilor au jucat un rol important alături de profesionalismul de care toți finaliștii au dat dovadă încă din etapele de calificare organizate la nivelul fiecărei țări în parte.
Sistemul Optifuel Infomax a monitorizat și analizat comportamentul șoferilor la volan, sesiunea de drive-test având o pondere de 90% pentru scorul final.
Șoferii au fost evaluați pentru calitatea condusului rațional, viteza de deplasare și consumul de carburant.
Finaliștii au condus același model de camion, un Renault Trucks T, camion ce a primit titlul „International Truck of the Year 2015”.
Mai mulți participanți
După Sevilia în 2012 și Nisa în 2014, a venit rândul capitalei Portugaliei să găzduiască finala internațională Optifuel Challenge.
Cei 37 de finaliști au fost selectați în urma concursurilor naționale organizate în 20 de țări din Europa și Nordul Africii. Față de ediția precedentă, în acest an, cinci țări noi au intrat pe harta competiției.
Țările participante la finala Optifuel Challenge 2015 au fost: Germania, Belgia, Bulgaria, Spania, Franța, Marea Britanie, Ungaria, Italia, Polonia, Lituania, Luxembourg, Maroc, Portugalia, Republica Cehă, România, Rusia, Slovacia, Elveția, Tunisia și Turcia.
Optifuel Challenge se încadrează în misiunea pe care Renault Trucks și-a asumat-o, aceea de a reduce costurile operaționale ale clienților săi, prin oferirea unei abordări globale în vederea reducerii consumului de carburant.
Câștigătorul competiției a primit ca premiu un voucher de cumpărături în valoare de 8.000 de euro valabil în orice lanț de magazine, iar compania, al cărui angajat este, a primit un an de utilizare (toate costurile incluse) a unui camion Renault Trucks T 460 Optifuel.
Premiul pentru locul doi a fost reprezentat de un voucher de cumpărături cu valoare de 2.000 euro, compania la care lucrează primind un bon de cumpărare în valoare de 3.000 de euro, ce se poate utiliza în reţeaua Renault Trucks.
Cel de-al treilea clasat a primit un voucher cu valoare de 1.000 euro, compania primind un bon în valoare de 2.000 de euro ce se poate utiliza în reţeaua Renault Trucks.
Renault Trucks T Optifuel – reducere cu 10,9% a consumului, certificată de TÜV
În primăvara acestui an, TÜV Rheinland a certificat faptul că Renault Trucks T Optifuel consumă cu 10,9% mai puțin carburant decât modelul T standard, după ce șoferii au parcurs un program complet de instruire Optifuel Training.
37 finaliști
20 țări
2.214 companii și 9.000 șoferi au luat parte la etapele regionale și naționale
470 zile de competiție
2.000 ore de condus
Condiţii egale
Proba de condus s-a desfăşurat pe reţeaua rutieră publică, în condiţii reale de circulaţie, fiind utilizate opt vehicule identice, la care s-au cuplat semiremorci, având specificaţii identice.
Un al nouălea autovehicul a jucat rolul de referinţă pentru fiecare schimb.
Cele nouă vehicule au dispus de aceeaşi versiune software pentru motor şi cutia de viteze. Autovehiculele au fost testate înainte de începerea concursului pentru a permite etalonarea acestora. Un coeficient de corecţie validat de către șoferii instructori şi de către arbitri a putut fi atribuit fiecăruia dintre schimburi, fiind luat în calcul în nota finală a participanţilor, în funcţie de evoluţia rezultatelor pentru camionul de referință.
Nota finală s-a bazat pe rezultatul chestionarului, raportul de analiză privind proba de condus și raportul șoferului instructor privind eventualele abateri de la codul rutier sau de la regulament.
Criterii punctate
Chestionar 10
Condus 90, din care
Principiile condusului raţional
Timp cu piciorul ridicat de pe acceleraţie (%) 10
Piciorul pe pedala de frână număr/100 km 10
Carburant în zona verde (%) 10
Viteză comercială
Viteză medie urmărită când vehiculul rulează (km/h) 30
Consum de carburant
Consum mediu de carburant urmărit când motorul rulează (l/100 km) 30
Renault Trucks T 460 Optifuel – Euro 6
Ampatament: 3.800 mm
Raport de transmisie: 2,64
Masa totală în cadrul probelor: 32 t
Anvelope: Michelin XLINE ENERGY Z/D – 315/70R22.5
Fuel eco Pack: Eco Cruise Control, oprire automată a motorului 5 minute, inhibarea modului Power, compresor de aer decuplabil, pompă de direcţie cu debit variabil.
Echipamente aerodinamice: deflectoare de plafon, deflectoare laterale, carenaje laterale, prelungirea uşii, rezervor de aer şi motorină din aluminiu, jante din aluminiu.
Alte echipamente: sistem de navigaţie inclus, pre-dispunere Optifleet şi Optifuel Infomax, retarder hidraulic Voith.
Radu BORCESCU
Lisabona, Portugalia
radu.borcescu@ziuacargo.ro