Pentru a oferi servicii de calitate, nu este indeajuns sa fii eficient. Trebuie sa fii eficace. Pentru FM Logistic, atingerea obiectivelor si apoi imbunatatirea continua constituie elemente de baza, savoir-faire-ul companiei oferind partenerilor confortul de a sti ca nu se vor lovi de costuri ascunse, nici macar pe termen lung.
„Toata lumea vorbeste despre eficienta, dar foarte multi uita ca trebuie sa incepi prin a fi eficace, sa iti atingi obiectivele, pentru ca altfel s-ar putea sa fii foarte eficient in a face foarte multe prostii“, a afirmat Catalin Olteanu Heel, director general FM Logistic Romania, subliniind ca un provider de servicii de logistica trebuie sa se asigure in primul rand ca proiectul functioneaza, pentru ca apoi sa il imbunatateasca permanent. FM Logistic deruleaza un program extins de imbunatatire continua care include elemente din mai multe teorii puse in practica pe segmentul de „continuous improvement“, adaptate insa la specificul activitatii. „Am incercat sa simplificam aceste teorii pentru a fi pe intelesul tuturor, astfel incat fiecare sa poata face lucrurile sa functioneze si apoi sa le imbunatateasca pe parcurs. Am reusit astfel sa obtinem rezultate foarte bune. Plecam, de asemenea, de la premisa ca lucrurile care deja functioneaza vor atrage mai devreme sau mai tarziu cerinte mai mari din partea clientilor si ne pregatim in acest sens. Noi in-cepem prin a fi eficace, pentru a indeplini asteptarile clientilor“, a explicat Catalin Olteanu Heel.
Atentie la costurile ascunse
In opinia sa, la externalizarea serviciilor de logistica, este foarte important ca atunci cand inchei un contract sa nu apara ulterior costuri ascunse. „Pretul cel mai mic nu inseamna si costul cel mai mic, pentru ca orice problema creata de lipsa de calitate induce cheltuieli suplimentare. Ai nevoie de un departament din ce in ce mai mare care sa raspunda la plangeri, de un departament de oameni care sa caute marfa care face obiectul furturilor, de marfa comandata suplimentar. Toate acestea se transforma in costuri ascunse pe care organizatia nici macar nu le poate gestiona, pentru ca nu le poate scoate la iveala ca sa lupte impotriva lor. In final, aceeasi organizatie care s-a bucurat de un tarif mai mic la serviciile logistice devine neperformanta“.
De altfel, FM Logistic a investit foarte mult in eradicarea furturilor, obtinand rezultate notabile. „Una din provocarile din Romania raman furturile, care se vor inmulti pe masura ce va creste psihoza crizei economice, iar in perioada Craciunului si in cea a Pastelui explodeaza. Am demarat inca din noiembrie actiuni preventive in acest sens. Cine fura risca sa se ingalbeneasca sau sa se albastreasca si va trebui sa explice ce cauta cu mainile in capcane. Reusim sa tinem foarte jos nivelul furturilor si le asiguram confortul clientilor de a nu trebui sa raspunda la tot felul de intrebari din par-tea autoritatilor pentru ca marfa lor a ajuns te miri unde prin canale paralele sau sa nu trebuiasca sa se concureze pe piata tot cu marfa proprie vanduta la pret de dumping. Este o forma de a rezolva din probleme“.
Accent pe securitate
Pentru sporirea nivelului de securitate in depozit, cei de la FM Logistic efectueaza, printre altele, controale aleatorii, unde sunt raportate activitatile dubioase, se apeleaza si la controale psihologice (detectoare de minciuni) in cazul angajatilor suspecti si se insista foarte mult pe disciplina si pe urmarea stricta a regulilor stabilite. Totodata, pentru reducerea furturilor, a fost implementat un sistem foarte inovativ, bazat pe supravegherea video. In depozite, au fost instalate camere ascunse, prin care angajatii sunt permanent monitorizati. Acestia nu au cunostinta de amplasarea camerelor, care au fost bine ascunse in anumite cutii din depozit, in locuri strategice. Sistemul de monitorizare poate fi accesat inclusiv de pe telefonul mobil. In paralel, angajatii care isi ating obiectivele sunt premiati. „In prezent, statul nu face nimic pentru a oferi protectie impotriva furturilor, iar in acest context firmele trebuie sa isi ia masurile proprii. Una dintre variante este sa investeasca in sisteme de securitate, ca-mere, activitati. Toate acestea costa insa si se reflecta in tarifele la care se presteaza serviciile de logistica. Dar este mai bine sa platesti pentru securitate decat sa ai la sfarsitul anului pierderi de marfa de doua ori mai mari“, a afirmat directorul general FM Logistic Romania. El a subliniat ca FM lucreaza „by the book“, ceea ce se reflecta in tarife, dar ofera clientilor confortul de a nu avea surprize nedorite. Iar acest lucru este foarte important in domenii precum cel farmaceutic, cosmetic sau alimentar.
FM Logistic este prezenta pe piata romaneasca de logistica din anul 2003, oferind servicii logistice (depozitare/manipulare, transport intern si international, co-packing) catre companii precum Cora, L’Oreal, Yves Rocher, Sanofi-Aventis (in Bucuresti) si Nestle, P&G (in Timis). De asemenea, FM Logistic acorda o atentie deosebita parteneriatelor cu sectorul farmaceutic, unde a reusit sa fie varf de lance in Romania.
FM Logistic Romania, cifre cheie
– 22 milioane de euro – cifra de afaceri estimata in 2011
– 700 angajati
– 80.000 mp de depozit operati
Trasabilitate dusa la extrem
Foarte importanta pentru sectoare precum cel farmaceutic, cosmetic sau alimentar este trasabilitatea produselor. „Noi am dus eficienta la extrem pe acest segment. De exemplu, daca primim 3 paleti de marfa cu 3 coduri diferite, putem spune in orice moment unde au plecat respectivele cutii de pe palet, iar daca producatorul are probleme, putem retrage exact cutiile in cauza. Pana la introducerea noului sistem care asigura trasabilitatea, ar fi trebuit sa retragem marfa din acel palet plus 10% din paletul de dinainte si 10% din paletul ulterior. Vorbim, in acest context, despre un mare castig si pentru noi si pentru client. Mai mult, trasabilitatea aceasta dusa la extrem ofera solutii pentru problemele de inventar. Orice neconformitate poate fi rezolvata si orice furt va fi depistat pana la finalul schimbului“, a aratat Catalin Olteanu Heel.
Raluca MIHAILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro