Ultimele modificări fiscale cu impact în activitatea companiilor au reprezentat punctul central al Forumului ARILOG desfăşurat la sediul companiei de consultanţă Noerr.
Modificările fiscale care trebuie urmărite de firmele de transport şi logistică (şi nu numai) ce activează pe piaţa autohtonă au fost prezentate de Florin Gherghel, Head of Tax Department în cadrul Noerr Romania, pe mai multe capitole.
Pe segmentele de impozit pe profit sau pe venit
Astfel, în ceea ce priveşte impozitul pe profit, Florin Gherghel a precizat că 25 aprilie 2013 a fost primul termen pentru declararea şi plata impozitului pe profit anual, cu plăţi anticipate, efectuate trimestrial. „Subiect al acestei facilităţi sunt persoanele juridice care au optat pentru acest regim până la 31 ianuarie 2013. Nu pot opta pentru această facilitate companiile nou înfiinţate sau companiile care au înregistrat pierdere în anul precedent“, a arătat el, precizând că opţiunea este obligatorie pentru 2 ani. În paralel, deductibilitatea cheltuielilor cu amortizarea mijloacelor de transport cu cel mult 9 pasageri a fost limitată la suma maximă de 1.500 lei/lună pentru fiecare autoturism şi au crescut la 50% deducerile suplimentare acordate pentru cheltuielile aferente activităţilor de cercetare – dezvoltare. Pe segmentul impozitului pe venit, Finanţele au decis, din acest an, că indemnizaţia cu diurna care depăşeşte 2,5 ori nivelul stabilit pentru personalul din instituţiile publice (pentru partea din diurna peste acest plafon) este considerată venit de natură salarială. Iar în mod similar, se datorează şi asigurări sociale pentru diurna ce depăşeşte acest plafon.
Pentru microîntreprinderi sau TVA
Alte schimbări fiscale prezentate de Florin Gherghel se referă la impozitul pe venitul microîntreprinderilor. Astfel, companiile care în anul 2012 au realizat o cifră de afaceri mai mică de 65.000 euro au trecut la sistemul pentru microîntreprinderi începând cu 1 februarie 2013. „Companiile nou-înfiinţate începând cu 1 februarie 2013 sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, menţiunea făcându-se în cererea depusă la registrul comerţului. Condiţia pentru o companie de a avea maxim 9 salariaţi pentru a fi calificată ca microîntreprindere a fost eliminată. Iar pierderea fiscală înregistrată ca microîntreprindere nu va putea fi reportată pentru a fi compensată cu profitul viitor obţinut ca plătitor de impozit pe profit“, a explicat reprezentantul Noerr. Pentru taxa pe valoarea adăugată, Florin Gherghel a menţionat că termenul de „valoare de piaţă” în cazul tranzacţiilor efectuate cu părţi afiliate este implementat în Codul fiscal, existând, de asemenea, noi prevederi referitoare la tratamentul din punct de vedere al TVA (ajustarea taxei deduse) aferentă bunurilor furate. „S-a schimbat tratamentul din punct de vedere al TVA aplicabil cadourilor acordate în cadrul acţiunilor de protocol cu valori mai mari de 100 de lei şi se aplică noi reglementări din punct de vedere al TVA privind bonurile fiscale cu valori mai mari de 100 euro. Alte noutăţi în materie fiscală ţin de aprobarea procedurii de înregistrare a acordurilor privind declararea şi plata contribuţiilor sociale, încheiate de angajatorii nerezidenţi cu persoane fizice rezidente sau nerezidente care îşi desfăşoară activitatea în România şi obţin venituri din salarii.“ Noerr Finance & Tax a fost fondat în 2004, fiind divizia de consultanţă financiară şi fiscală a societăţii de avocatură Noerr. Compania se bazează pe expertiza a 14 profesionişti, având ca arii de expertiză consultanţa financiară şi fiscală, auditul situaţiilor financiare, due diligence, asistenţă în ajutoare de stat/accesarea fondurilor europene, contabilitate, payroll, întocmirea situaţiilor financiare – statutare şi IFRS, a rapoartelor financiare periodice către management, servicii de audit intern şi fiscalitate.
Săptămâna competenţelor în logistică
Preşedintele ARILOG, Dragoş Geleţu, a anunţat că în perioada 1-5 iulie se va desfăşura săptămâna competenţelor în logistică. În această perioadă se va face testarea angajaţilor pe diverse competenţe: Abilităţi de Management, Cunoştinţe Generale de Supply Chain, Achiziţii, Stocuri, Transport, Depozitare, Planificarea Producţiei/Operaţiuni. Iar materialele de examen sunt în concordanţă cu standardele Asociaţiei Europene de Logistică (ELA). Dragoş Geleţu a precizat că membrii asociaţiei vor beneficia de testări gratuite. Astfel, membrii Gold vor putea beneficia de maximum o testare pe un angajat, pentru cel mult 8 angajaţi, membrii Silver de testări pentru 4 angajaţi iar membrii Bronze pentru 2 angajaţi. Membrii persoane fizice pot beneficia de o singură testare. Pentru testările suplimentare se vor plăti 35 euro/testare. Examenele se vor desfăşura la sediul ARILOG, dar pentru companiile care doresc să testeze mai mulţi angajaţi, sesiunea de examinare se poate organiza la sediul firmei. „Examenele promovate sunt valabile în procesul de certificare a competenţelor ELA“, a subliniat preşedintele ARILOG.
Ziua Logisticianului
Anul acesta se va sărbători în premieră „Ziua logisticianului“, în luna septembrie. Cu această ocazie vor fi organizate evenimente sportive (meciuri de fotbal, baschet, volei) între reprezentanţii companiilor membre ARILOG, dar şi un barbecue. Evenimentul se va desfăşura în cadrul unei baze sportive.
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro